سرمقاله

نقاط قوت و ضعف بریکس ‪/‬ محمدرضا ستاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14498  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 02 شهریور 1402
    حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس
    ٣١ میلیون تماس با ١١۵ طی دو سال
    رئیس اورژانس کشور از حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس خبر داد و همچنین گفت: طی دو سال گذشته بیش از ٣١ میلیون تماس با اورژانس ١١۵ برقرار شد به‌ طوری که بعد از پلیس، اورژانس کشور دومین سازمان پرتماس در کشور بوده است.
    به گزارش ایسنا، جعفر میعادفر در نشست خبری که با عنوان «روایت سلامت در دولت مردمی» و همزمان با هفته دولت برگزار شد، به تشریح دستاوردهای اورژانس کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود ۳۱۷۸ پایگاه زمینی در کشور داریم که ۱۳۶۶ مورد آن شهری، ۱۸۶۱ مورد جاده‌ای و مابقی پایگاه‌هایی هوایی و دریایی است.
    وی با اشاره به چالش فرسودگی آمبولانس‌ها گفت: حدود ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس،  ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۷۰ دستگاه موتورلانس داریم.
    میعافر با بیان اینکه ۲۶ هزار پرسنل در اورژانس داریم افزود: حجم نیروی انسانی ما از برخی وزارتخانه‌‌ها بیشتر است. در سازمان اورژانس کشور اکثر نیروهای ما عملیاتی هستند.
    وی به آمارهایی از ماموریت اورژانس طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: بیش از ٣١ میلیون تماس با ١١۵ طی دو سال گذشته انجام شد، به‌طوری که بعد از پلیس با آن همه خدمات، اورژانس کشور دومین سازمان پرتماس در کشور بوده است. در این مدت هشت میلیون و ۵٠٠٠ هزار مأموریت توسط اورژانس انجام شده است.
    میعادفر به آمار اورژانس هوایی نیز در این دوسال اشاره کرد و گفت:  ۶۶۵٠ ماموریت اورژانس هوایی داشتیم که قابل توجه است. در این ماموریت‌ها٧٧٣٠ بیمار منتقل شدند که عمدتا در مناطق صعب‌العبور و ... بوده است.
    رئیس اورژانس کشور با اشاره به انجام  ٣٧٣٧ مورد زایمان در آمبولانس در دوسال اخیر، اظهار کرد: ٢٩٨ پایگاه طی دور سال اخیر راه‌اندازی شد که از این تعداد ١١۶ پایگاه را خودمان ساختیم.
    به گفته وی، مراکز اورژانس هوایی بروجرد، مسجد سلیمان، بستک و پایگاه دوم اورژانس هوایی تهران در دو سال اخیر راه‌اندازی شد. در این مدت ٧۵ پد بالگرد و هشت آشیانه اورژانس هوایی نیز احداث و ۱۴ دستگاه آمبولانس‌ با کمک خیرین خریداری شد.
    میعادفر از حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس خبر داد و گفت: حدود ٩٠ درصد کار در استان‌ها و سراسر کشور انجام شده است و گزارش‌ها به وسیله دست افزارها و به شکل آنلاین ثبت می‌شود. مابقی کار نیز انجام می‌شود.
    رییس اورژانس کشور درباره بودجه اورژانس نیز گفت: برای سال ١۴٠٢، دولت و مجلس محترم ٣۵٠٠ میلیارد تومان بودجه برای ما در نظر گرفتند که ٢٠٠٠ میلیارد آن از محل جریمه‌های ترافیکی و ١۵٠٠ میلیارد آن از محل عوارض سیگار است.
    میعادفر گفت: متاسفانه در بودجه جاری، ۸ درصد بودجه ما کاهش پیدا کرده است. از طرفی اعتبارات سایر ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی قطع شده است. این رقم امسال ٣۵٠ میلیارد تومان است که باید صرف توسعه و نگهداری پایگاه‌ها و تامین سوخت و ... شود اماحداقل باید ٣٠٠ میلیارد دیگر برای این موضوع داشته باشیم.
    میعادفر با بیان اینکه اقدمات خود را برای تهیه ٣٠٠ موتورلانس جدید آغاز کرده‌ایم اضافه کرد: حدود ٣٠٠٠ آمبولانس در کشور فرسوده است، در واقع با خرید آمبولانس ‌های جدید بخشی از آمبولانس‌های قدیمی و فرسوده نیز از چرخه خارج خواهند شد.
    وی درباره مدت زمان رسیدن اورژانس به صحنه حوادث نیز گفت: ما در حال کاهش این زمان هستیم اما در مجموع در شهرهای کوچک و جادها مشکلی نداریم و به موقع حاضر می‌شویم، اما در کلانشهرها وضعیت ترافیک و جمعیت و ... مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواریم حل شود.
    **به نظر شما می‌شود به آینده امیدوار بود؟
    من به آینده خوش‌بین نیستم. نمی‌شود تمام تقصیر را گردن طالبان بیاندازیم چرا که زمینه اینکار را حکومت کرزای و اشرف غنی پایه‌گذاری کرده بودند. در دوران آن‌ها بالا بردن ارتفاع سد کجکی و ساختن بند کمال‌خان و لایه روبی انهار بالادست رودخانه هیرمند اجرا شده است. نباید گفت با آمدن طالبان این کارها انجام شده است، نه. این یک روند تدریجی بود که شروع شده بود و ما در سال‌های گذشته هم آن را می‌دیدیم.
    از کی این موضع جدیت پیدا کرد؟
    موضوع زمانی برای ما جدی شد که بند کمال‌خان تکمیل شد و افغانستان سیلاب‌های در ماه فروردین و اردیبهشت منحرف کرده و به سد کمال‌خان ریختند.
    این همان تنگ نظری و نامردی و برخلاف حسن همجواری است. افغانستان آبی را که خود استفاده نمی‌کنند ولی از همسایه دریغ می‌کنند. ما اکنون باید روی این موضع مانور بدهیم که خشکسالی رودخانه همیشه وجود داشته است، در ۲۰ سال گذشته همواره اینگونه بوده که ما در زمستان و بهار سیلاب را ذخیره و به تدریج استفاده می‌کردیم.
    **چند سال است که افغانستان حقابه ایران را نمی‌دهد؟
    این سال دومین است افغان‌ها با ساختن بند کمال‌خان سیلاب‌ها را منحرف کردند و در گود زره ریختند و ما به عنوان همسایه گلایه داریم و این با داستان خشکسالی و تغییر اقلیمی معمول همخوانی ندارد. امسال در فروردین و اردیبهشت ماه چند بارسیلاب بزرگی آمده ولی به ایران نرسیده و مسیر آن منحرف شده و به گود زره که شوره‌زار ‌هم است، رسیده و در نهایت آب آنجا شور و غیرقابل استفاده می‌شود.