سرمقاله

آیا ایران از میوه عضویت در بریکس بهره خواهد برد؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14595  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 05 شهریور 1402
    داروسازی کشور چشم به راه بخشی از ۶ میلیارد دلار ‪/‬ دکتر سیف الرضا شهابی
    در ابتدا فرا رسیدن پنجم شهریور زاد روز محمد بن زکریای رازی کاشف الکل که مصادف است با روز داروساز در ایران به همه داروسازان، وارثان علمی رازی و همه آنانی که در عرصه دارو و صنعت داروسازی کشور فعال هستند و اجازه نمی دهند چراغ داروسازی در زادگاه رازی کم سو و خاموش بشود و با زحمات زیاد سعی می‌کنند داروسازی کشور پیشرفت بکند تبریک عرض می کنم.
    بر هیچکس پوشیده نیست در هر جامعه و کشوری، دارو از اهمیت خاص برخوردار است و در لیست کالاهای استراتژیک قرار دارد. بطوریکه نبود یا کمبود دارو به سرعت جامعه را در التهابات عمیق فرو می برد.
    در ماه های گذشته کمبود دارو باعث نگرانی فراوان شد اگر من بعد، توجه خاص انجام نگیرد احتمال دارد کمبود شدید دارو مجددا بر نگرانی کادر درمان و داروسازان و بیماران بیفزاید.
    خوشبختانه در این مقطع حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌ها ایران در کره جنوبی آزاد شده و قرار است مقدار آزاد شده بعد از انتقال به کشور ثالث برای کالاهای غیر تحریمی از جمله دارو هزینه بشود بهترین موقعیت برای دولت و آن هایی که در داخل کشور بر ۶ میلیارد دلار نظارت دارند فراهم کرده تا برای خرید داروها و لوازم پزشکی که در داخل تولید نمی شود همچنین نوسازی دستگاه‌های کارخانه‌های داروسازی که خیلی از آنها یا مستهلک شده اند یا در حال استهلاک هستتد برنامه ریزی کنند.
    در حال حاضر صنایع داروسازی و تعدادی از کارخانه‌های تولید کننده دارو در کشور، نیاز شدید به بازسازی ماشین آلات دارند بهتر آن است بخشی از ارزهای آزاد شده به تجهیز کارخانجاتی تخصیص داده شود که نیازشان در داخل کشور تامین نمی شود و برای بازسازی نیاز به واردات دارند. اگر ماشین آلات به علت فرسودگی قابل استفاده نباشند و جایگزین نشوند عملا تولیدات داخلی کاهش پیدا خواهد کرد و عامل افزایش واردات دارو خواهد شد.
    در اوایل شهریور امسال نمایشگاهی با حضور حدود یکصد شرکت تولید کننده مواد اولیه دارویی و تعدادی از تولید کنندگان مواد جانبی و بسته بندی تشکیل شد .
    آنانی که از نمایشگاه بازدید داشتند از تولید این همه مواد اولیه دارویی احساس غرور ملی کردند حیف است اگر مسیولین از صنایع داخلی از جمله صنعت داروسازی حمایت به عمل نیاورند سر خوردگی در فعالان این حوزه بوجود خواهد آمد و عوارض ناگوار در پی خواهد داشت.