سرمقاله

بازی روانی نیوزویک و بلومبرگ! ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14925  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 08 شهریور 1402
    حالا نوبت ارسال ربات انسان‌نمای هند به فضاست
    سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در حال آماده شدن برای پرتاب اولین ماموریت بدون سرنشین خود موسوم به گاگانیان (Gaganyaan) با یک ربات انسان‌نما به نام ویومیترا (Vyommitra) به فضا برای آزمودن ایمنی انجام این ماموریت با سرنشین انسانی است.
    به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با تبدیل شدن به اولین کشوری که فرودی نرم را در نزدیکی قطب جنوبی ماه انجام داد، پیشرفت فناوری خود را نشان داد و اکنون به دنبال راه‌اندازی ماموریت‌های جاه‌طلبانه‌تر است که سال‌هاست در حال کار بر روی آنهاست.
    یکی از این ماموریت‌ها Aditya L۱، اولین تلسکوپ فضایی هند برای مطالعه ستاره میزبان ما یعنی خورشید است که قرار است در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود.
    ماموریت گاگانیان نیز قرار است اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار هند به فضا باشد. انتظار می‌رود پرتاب آزمایشی آن در سال ۲۰۲۴ انجام شود.
    گفتنی است که این آزمایش قرار بود در سال ۲۰۲۲ انجام شود، اما به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد.
    با توجه به تحولات اخیر، سازمان تحقیقات فضایی هند قبل از پرواز فضایی انسانی و با سرنشین، در حال آماده شدن برای پرتاب اولین ماموریت بدون سرنشین گاگانیان با یک ربات انسان‌نمای زن به نام ویومیترا (Vyommitra) است.
    نمونه اولیه آن اولین بار در رویداد «پرواز فضایی و اکتشاف انسانی - چالش‌های کنونی و روندهای آینده» در بنگالوروی هند در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.
    ربات انسان‌نمای ویومیترا
    سازمان تحقیقات فضایی هند قصد دارد این نیمه انسان‌نما را که شبیه به انسان است به فضا بفرستد تا عملکرد ایمن ماژول خدمه خود را بیازماید. این ربات به این دلیل نیمه انسان‌نما نامیده می‌شود که فاقد پا است، اما می‌تواند به جلو و به پهلو خم شود.
    بر اساس گزارش‌ها، ویومیترا قادر به انجام طیف گسترده‌ای از وظایف از جمله هشدار دادن و انجام مراحل حمایت از بقاست. این ربات می‌تواند وظایفی مانند سوئیچ عملیات و نظارت بر پارامترهای ماژول را انجام دهد.
    این ربات همچنین می‌تواند انسان‌ها را بشناسد، به سوالات پاسخ دهد و در صورت نیاز آزمایش‌هایی انجام دهد.
    ویومیترا عملکردهای انسان را در فضا تقلید خواهد کرد و با سیستم پشتیبانی حیات کنترل محیطی تعامل خواهد داشت.
    ماموریت گاگانیان
    ماموریت گاگانیان که در درجه اول یک ماموریت نمایش فناوری است، سه فضانورد هندی را به مدار ۴۰۰ کیلومتری زمین می‌فرستد. آنها آزمایش‌های مختلفی را در این ماموریت کوتاه سه تا هفت روزه انجام خواهند داد و در نهایت با فرود در اقیانوس هند به سلامت به زمین بازخواهند گشت.
    برای انجام موفقیت آمیز این ماموریت، چندین مانع مهندسی وجود دارد که باید برطرف شوند. ماموریت گاگانیان نیازمند توسعه فناوری‌های مهم متعددی از جمله یک پرتابگر درجه‌بندی شده است که قادر به انتقال ایمن انسان به فضا باشد.