سرمقاله

عدالت آموزشی، مساله این است ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14928  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 09 شهریور 1402
    دولت چقدر به نظام بانکی بدهی دارد؟
    4 دلیل عمده ناترازی بانک‌ها
    یکی از بخش‌های اصلی همایش بانکداری امسال مربوط به موضوع مهم ناترازی بانک‌ها بود. در حالی‌که فرزین دولت را عامل ناترازی خواند که در مقابل خاندوزی فقدان نظارت را علت اصلی این شرایط دانست.
    به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که سلطه دولت بر بانک‌ها صدای فرزین- رئیس کل بانک مرکزی را هم درآورده و به متهم ردیف اول ناترازی در شبکه بانکی بدل شده؛ مطالبات بانک‌ها از این نهاد حالا دیگر به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است.
    در شرایطی همایش بانکداری اسلامی روز گذشته برگزار شد که فرزین در بخشی از اظهارات خود به مساله مهم ناترازی بانک ها اشاره کرد و همزمان دولت را عامل این ناترازی خواند. بنا به گفته او، بیش از 88 درصد تأمین مالی کشور، توسط بانک‌ها انجام می‌شود، حتی بخش زیادی از تامین مالی دولت نیز بردوش بانک‌هاست و ناترازی دولت، باعث ناترازی در بانک‌های دولتی و خصوصی می‌شود.
    در این همایش، احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد هم درباره ناترازی بانک ها مباحثی را مطرح کرد. به اعتقاد او اما فقدان نهادهای نظارتی عامل ناترازی بانک‌هاست.
    مهم‌ترین دلایل ناترازی بانک ها
    مهم‌ترین دلایل ناترازی بانک ها از نگاه فرزین چیست؟ به اعتقاد رئیس بانک مرکزی، تامین مالی کشور عمدتا بر دوش بانک‌هاست که 88 درصد توسط بانک‌ها و 12 درصد توسط بورس و سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود و حتی تامین مالی دولت هم توسط بانک‌ها انجام می‌شود و فشار زیادی بر منابع بانک‌ها در این زمینه وارد می‌شود که یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها همین فشار در مورد تامین مالی است.
    فرزین درباره دلیل دوم نیز گفت: یکی از مواردی که ناترازی بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امسال تشدید کرد، مصوبه مجلس مبنی بر انتقال همه منابع دولت به بانک مرکزی بود که این منابع از بانک‌ها گرفته شد و به ناترازی آنها اضافه کرد. در این زمینه حدود 300 تا 400 هزار میلیارد تومان پول شرکت‌های دولتی که در بانک‌ها بود، به بانک مرکزی منتقل کرد که این البته برای انضباط‌بخشی لازم است، اما ناترازی بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشدید کرد.
    همچنین، بخشی از ناترازی بانک ها، ناشی از کمبود کفایت سرمایه‌ بانک‌هاست که اکثر بانک‌ها بر اساس استاندارد بازل 8 کار می‌کنند و تعدادی نیز با استانداردهای پایین‌تر فعالیت دارند و هیچ کدام از بانک‌ها به بازل 13 نرسیده‌اند و مشکل این است که سهامداران و موسسان بانک سرمایه لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کفایت سرمایه در نظر نگرفته‌اند و اگر سرمایه بانک‌ها تقویت شود، بخش مهمی از ناترازی بانک ها رفع خواهد شد.
    به گفته فرزین، عده‌ای فکر می‌کنند تسهیلاتی که به صورت تکلیف بر دوش بانک‌ها گذاشته شده، به معنای هدایت اعتبار است، در حالی‌که اینگونه نیست و این تسهیلات هم عاملی برای ناترازی بانک هاست.
    با وجود اینکه سلطه دولت بر بانک‌ها با هدف تامین کسری بودجه و تسهیلات تکلیفی صدای رئیس بانک مرکزی را هم درآورده اما ظاهرا دولتمردان زیر بار این گفته‌ها نمی‌روند و کماکان با اعلام آمارهای مثبت از وضعیت اقتصادی کشور به دنبال باقی گذاشتن کارنامه خوب از فعالیت خود هستند.