سرمقاله

برنامه توسعه یا فقط انشاء؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15148  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 13 شهریور 1402
    امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد
    ایران تغییر در ژئوپلیتیک قفقاز جنوبی را برنمی‌تابد
    حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه کشورمان عصر دیروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده است، با بیان اینکه «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای امروز با برادرم آقای فیدان داشتیم»، گفت: در دیدار امروز در ارتباط با پیگیری توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور دو کشور رایزنی و گفت‌وگو کردیم و بر پیگیری این توافقات تاکید کردیم.
    این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه در دیدار خود در ارتباط با «تمام ابعاد دوجانبه به صورت مفصل و در عین حال نتیجه‌بخش رایزنی و گفت‌وگو کردیم»، تصریح کرد: همچنین در دیدار امروز بر اجرای برنامه جامع همکاری‌های مشترک دو کشور تاکید کردیم.
    وی همچنین با بیان اینکه توافقات دو کشور در راستای گسترش روابط و اجرای برنامه جامع در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد، گفت: در همین چهارچوب اتفاق‌نظر داریم که ساز و کارهای موجود بین دو کشور برای گسترس روابط فعال شود و از ظرفیت‌های موجود به نحو مناسب استفاده کنیم.
    حجم روابط تجاری ایران و ترکیه باید به ۳۰ میلیارد یورو برسد
    امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه بر اساس صورت گرفته، حجم روابط تجاری دو کشور باید به رقمی ۳۰ میلیارد یورو برسد، گفت: ما در این زمینه در میانه راه هستیم و با توجه به ظرفیت‌های دو کشور تحقق این رقم شدنی است.
    وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه «ما معتقدیم که باید سند تجارت ترجیحی که سال‌ها پیش بین دو کشور به امضا رسیده است به‌روز رسانی شود»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود مسیرهای ترانزیتی موجود را از جمله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که مسیرهای ترانزیتی عامل رقابت نیست بلکه مسیر گسترش همکاری بین تهران و آنکارا است.
    این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در این دیدار درخصوص توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه‌های علمی، فناوری، بهداشت، درمان، انرژی، تبادل استاد و دانشجو و همچنین تبادل هر چه بیشتر تیم‌های ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی بین تیم‌های دو کشور رایزنی و گفت‌وگو شد، گفت: همچنین با توجه به حجم بالای تردد اتباع دو کشور بین ایران و ترکیه تاکید بر این کردیم که باید همکاری‌های کنسولی نیرومندتری داشته باشیم.
    نشست کمیته انتقال محکومان ایران و ترکیه برگزار می‌شود
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد: روز دوشنبه نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک بین دو کشور در آنکارا برگزار می‌شود.
    امیرعبداللهیان افزود: بر این موضوع تاکید داریم که اتباع دو کشور باید قوانین و ضوابط را رعایت کنند و همچنین امیدواریم بتوانیم با توجه به نشست مورد اشاره نسبت به تبادل زندانیان و مجرمان اقدامات لازم را در چهارچوب همکاری‌های انسانی و قضایی داشته باشیم.
    وزیر خارجه با اشاره به تاکید ایران و ترکیه بر گسترش همکاری‌های گمرکی و تجاری و همچنین افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید، گفت: همچنین در این دیدار در خصوص موضوع آب و حساسیت‌های ایجاد شده در ارتباط با آن صحبت کردیم. سال گذشته کمیته فنی آب به صورت مشترک بین ایران و ترکیه تشکیل شد و در همین چهارچوب تاکید کردیم که در آینده نزدیک برای ادامه گفت‌وگوها این کمیته به تهران سفر کند تا دور جدید گفت‌وگوها بین کمیته‌های فنی دو کشور برگزار شود.
    تاکید ایران بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در همین چهارچوب بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق‌آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی کشورهای پایین دست از جمله ایران تاکید کردیم و اینکه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و قرار شد که آقای فیدان دستورات لازم را در این ارتباط صادر کند.
    امیرعبداللهیان تصریح کرد: همانطور که در سخنان خود توضیح دادم موضوع آب یکی از موضوعات مهم مورد توجه ماست و مقامات ترکیه تاکید کردند که هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن و کاهش حق استان‌های واقع در شمال غربی ما برای دسترسی به آب‌های بالادستی وجود نخواهد داشت.
    وزیر امور خارجه ایران گفت: دو طرف اتفاق‌نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل عربستان، در آینده نسبت به تشکیل نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا و ریاض با هدف تمرکز بر همکاری‌های هر چه بیشتر اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.
    امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در مسئله قفقاز، قویا معتقد هستیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری فرا رسیده است. در گفت‌وگوهایی که با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته داشتیم، توافقات خوبی در این چارچوب بین ما صورت گفت.
    او با اشاره به اوضاع قفقاز ادامه داد: ما از گفت‌وگوها و توافقات ایروان و باکو در این رابطه استقبال و بار دیگر تاکید می‌کنیم هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هر گونه اقدام برای مسدودکردن و یا محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم.
    امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در این دیدار در ارتباط با آخرین تحولات قفقاز نیز رایزنی وگفت‌وگو کردیم، گفت: ما تاکید بر این داریم که زمان عبور از دوران تنش و درگیری فرا رسیده و باید به دوران صلح و ثبات وارد شویم.
    وی همچنین با اشاره به رایزنی‌های اخیرش با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و دیگر مقامات این کشور در ارتباط با تحولات قفقاز گفت: در این رایزنی‌ها به توافقات خوبی رسیدیم. ما از گفت‌وگوها و توافقات بین تهران و باکو استقبال می‌کنیم و همانطور که بارها گفته‌ایم با هر گونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای مسدود کردن و محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه مخالف هستیم و آن را بر نمی‌تابیم.
    همچنین امیرعبداللهیان با بیان اینکه “با پیشنهاد آقای هاکان قرار شد که نشست‌های سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه با هدف همکاری‌های نیرومند در برقراری صلح و ثبات در منطقه از جمله منطقه قفقاز مورد پیگیری قرار بگیرد، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه آیا در نشست امروز در مورد موضوع آب نیز رایزنی و گفت‌وگو صورت گرفت؟ گفت: همانطور که در سخنان خود توضیح دادم موضوع آب یکی از موضوعات مهم مورد توجه ماست. ما در این دیدار بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق‌آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی کشورهای پایین دست از جمله ایران تاکید کردیم و مقامات ترکیه تاکید کردند که هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن و کاهش حق استان‌های واقع در شمال غربی ما برای دسترسی به آب‌های بالادستی وجود نخواهد داشت.
    متوجه نگرانی‌های ترکیه در مورد مرزهای مشترک با سوریه هستیم
    امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی‌های امروزش با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در مورد آخرین تحولات سوریه و عراق نیز رایزنی و گفت‌وگو کرده است، گفت: در ارتباط با موضوع سوریه ما متوجه نگرانی‌های ترکیه در مورد مرزهای مشترک دو کشور با تاکید بر حاکمیت ملی کشورها هستیم و معتقدیم که بایستی این مسائل از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو مورد حل و بررسی قرار گیرد.
    وی همچنین با اشاره به نگرانی‌های ترکیه و سوریه در ارتباط با مسائلی چون مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها و همچنین موضوع آوارگان گفت: معتقدیم که این مسائل باید با همکاری‌های دو کشور حل شود و ایران نیز با توجه به روابط دوستانه خود با آنکارا و دمشق از ظرفیت‌های خود در این ارتباط در چهارچوب نشست چهارجانبه ایران، ترکیه، سوریه و روسیه استفاده می‌کند و به تلاش‌های سازنده خود برای رفع نگرانی برادرانمان در ترکیه در چهارچوب احترام به تمامیت ارضی دو کشور (سوریه و ترکیه) ادامه می‌دهیم.
    وزیر خارجه گفت: در جلسه امروز شاهد طرح ایده‌های مثبت و سازنده از سوی آقای فیدان درخصوص امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه، مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان بودیم که از این ایده‌ها تشکر می‌کنیم.
    رئیسی به زودی به ترکیه سفر می کند
    «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: در دیدار امروز با برادرم حسین در مورد این سفر رایزنی کردیم.
    وزیر خارجه ترکیه با بیان این که آنکارا از بازگشت روابط ایران و عربستان استقبال می‌کند، گفت: ایران، عربستان و ترکیه سه کشور بزرگ و مسوولیت‌پذیر در منطقه هستند و از نظر ثبات منطقه‌ای مهم است که روابط دوستانه بین سه کشور وجود داشته باشد.
    وزیر خارجه ترکیه خبر داد که رئیس جمهور ایران در روزهای آتی به این کشور همسایه سفر می‌کند.
    فیدان بعد از یک گفت‌وگوی چهار ساعته با وزیر خارجه ایران در تهران با بیان اینکه در دیدار امروز در ارتباط با پیگیری توافقات صورت گرفته بین دو کشور و اهمیت اجرای آنها رایزنی و گفت‌وگو کردیم، گفت: در ارتباط با اهمیت امنیت مرزهای مشترک، مبارزه با تروریسم، گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و ... به تبادل نظر پرداختیم.
    وی با بیان اینکه در بحث مبارزه با تروریسم ابتکارات خود را در این حوزه مطرح کردیم، ادامه داد: همچنین در ارتباط با گسترش همکاری‌های دو کشور در موضوع انرژی نیز گفت‌وگوهایی داشتیم.
    فیدان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از محورهای رایزنی‌های امروز ما توسعه همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور بود، ادامه داد: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند در منطقه هستند و این موضوع مسئولیت‌هایی را متوجه ما می‌کند و بر اساس مسئولیت خود باید صلح و ثبات را در منطقه حاکم کنیم.
    وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در نشست امروز در ارتباط با آخرین تحولات سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، اوکراین و ... رایزنی کردیم، گفت: انتظارات ما از سوریه مشخص است. ما می‌خواهیم که شهروندان سوری که بر اثر جنگ به ترکیه آمده‌اند به شکلی سالم و در امنیت به کشور خود بازگردند و سوریه زمینه بازگشت آنها را فراهم کند و از اقداماتی که باعث ورود مجدد مهاجران جدید به ترکیه می‌شود، جلوگیری کند.
    وی همچنین با اشاره به انتظارات ترکیه از دولت دمشق در حوزه مبارزه با تروریسم از جمله گروه پ.ک.ک گفت: ما از دولت سوریه می‌خواهیم که در این زمینه همکاری کند.
    فیدان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهانت‌های صورت گرفته به قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی و گسترش اسلام هراسی گفت: در دیدار امروز در ارتباط با این مسئله و نقش سازمان همکاری اسلامی در جهت جلوگیری از اینگونه اقدامات رایزنی و تبادل نظر کردیم.
    وزیر خارجه ترکیه همچنین با بیان اینکه ما به عنوان ترکیه از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: عربستان، ایران و ترکیه سه کشور بزرگ و مسئولیت پذیر در منطقه هستند و وجود روابط دوستانه بین آنها از نظر ایجاد ثبات در منطقه مهم است.
    فیدان همچنین با بیان اینکه ما معتقد هستیم که ادامه مذاکرات برجام مهم است، گفت: در دیدار امروز اطلاعات لازم را از دوستان ایرانی خود دریافت کردیم و امیدواریم طرفین گام‌های مناسب و لازم را در این زمینه بردارند.
    وزیر خارجه ترکیه در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه ترک در ارتباط با تحولات اخیر در کرکوک عراق گفت: کرکوک از نظر قومی و مذهبی یک مدل کوچک عراق است و آرامش و ثبات در کرکوک به منزله ثبات و آرامش در کل عراق است.
    وی با بیان اینکه ما بر همزیستی مسالمت آمیز در کرکوک تاکید داریم، گفت: اقدامات دولت عراق طی مدت اخیر باعث ایجاد ثبات در این کشور شده و شاهد تلاش‌های از سوی دولت عراق در حوزه‌های زیرساختی هستیم و اینها برای آینده عراق مهم است. در عین حال آنچه که در کرکوک و بر هموطنان هم نژاد ترکمان می‌گذرد مورد توجه و باعث نگرانی ماست. ما مخالفت خود را با چنین تنش‌هایی اعلام کرده‌ایم. با نخست وزیر و دیگر مقامات عراق در این زمینه گفت‌وگو کردیم. معتقدیم در این شهر باید تمام اقوام از حقوق مشترک و مساوی برخوردار باشند و حفظ منافع و حقوق هم‌نژادان ترکمان در این منطقه یکی از عناصر اصلی ما در سیاست خارجی با عراق است و حقوق آنها نباید موضوع چانه زنی سیاسی شود و ما از حقوق آنها دفاع می‌کنیم.