سرمقاله

نحوه برخورد با جامعه اعتراضی‌! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1519  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 26 آذر 1401
    ظرافت شاهکار مصری به محققان کمک کرد
    یک نقاشی باستانی مصری به حدی دقیق و ظریف خلق شده است که محققان امروزی توانستند با مشاهده آن، گونه‌ پرندگانی که در آن به تصویر کشیده شده‌اند را شناسایی کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، ظرافت یک شاهکار نقاشی مصر باستان به اندازه‌ای است که محققان امروزی موفق شدند گونه دقیق پرندگانی که هنرمندان مصری بیش از ۳۳۰۰ سال پیش به تصویر کشیده‌اند را تشخیص دهند.
    این نقاشی حدود یک قرن پیش بر روی دیوار کاخی در «عمارنه»، پایتخت باستانی مصر واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب قاهره کشف شد. با اینکه محققان پیش‌تر نیز حیات‌وحش این نقاشی را مورد بررسی قرار داده بودند اما تحقیقات جدید برای نخستین‌بار هویت تمام پرندگان این نقاشی را مشخص کرده است.
    بسیاری از پرندگانی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده‌اند، «کبوتر چاهی» هستند، با این حال چند مورد «ماهی‌خورک ابلق»، «سنگ‌چشم پشت‌سرخ» و «دم‌جنبانک سفید» نیز در آن به چشم می‌خورند.
    «کریستوفر استیمپسون» دانشیار موزه تاریخ طبیعت دانشگاه آکسفورد و «بری کمپ» استاد مصرشناسی دانشگاه کمبریج نتایج این تحقیقات را در پانزدهم دسامبر در ژونال « Antiquity» منتشر کردند. این محققان یک نسخه کپی از این نقاشی را مورد بررسی قرار دادند و از مقالات علمی مربوط به پرنده‌شناسی کمک گرفتند.
    به گفته محققان این نقاشی بر روی دیوار اتاقی خلق شده است که امروزه با نام «اتاق سبز» شناخته می‌شود و با وجود تصویر نیلوفرهای آبی، گیاه پاپیروس و پرندگان، صحنه‌ای آرامش‌بخش را برای خانواده سلطنتی به وجود می‌آورد که برای استراحت در این اتاق حاضر می‌شدند. این احتمال وجود دارد که گیاهان واقعی نیز به همراه عطر در این اتاق نگهداری می‌شدند و موسیقی زنده نیز در این مکان اجرا می‌شد.
    فرعون «آخناتون»(پدر فرعون توت‌عنخ‌آمون) در فاصله سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۳۶ پیش از میلاد بر مصر حکومت کرد. او مذهب مصر را تغییر داد و بر پرسش «آتون» متمرکز کرد. او پایتخت جدیدی را بنا کرد که امروزه با نام «عمارنه» شناخته می‌شود و کاخی در آن ساخت.
    نقاشی‌های این اتاق در فاصله ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۵ میلادی کشف شدند. با توجه به آسیب‌پذیر بودند این نقاشی‌ها، یک مصرشناس نسخه مشابه آن‌ها را نقاشی کرد. این نسخه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، چراکه این نقاشی‌ها از بین رفته‌اند.
    «بری کمپ» در ایمیلی به «لایو ساینس» نوشت: «تنها راه برای حفاظت از این نقاشی‌ها دوباره مدفون کردن اتاق‌ها زیر شن بود...باستان‌شناسان از ترس اینکه مردم محلی به آن‌ها آسیب برسانند، تصمیم گرفتند اینکار را نکنند. ترسی که احتمالا مبالغه شده بود.»
    در سال ۱۹۲۶ میلادی تلاش برای مرمت و حفاظت از این نقاشی‌ها با شکست مواجه شد و باعث تغییر رنگ و تیره شدن آن‌ها شد. در نتیجه محققان باید از نسخه‌های کپی‌شده این نقاشی‌ها برای شناسایی پرنده‌ها استفاده می‌کردند.
    با اینکه «ماهی‌خورک ابلق» و «کبوتر چاهی» هنوز در مصر یافت می‌شود، اما «سنگ‌چشم پشت‌سرخ» و «دم‌جنبانک سفید» پرندگان مهاجر محسوب می‌شوند.
    این شاهکار شماری از کبوتران چاهی را درحالی به تصویر می‌کشد که این نوع پرندگان مخصوص مرداب مصر نبودند و در صخره‌های صحرایی مصر زندگی می‌کردند. محققان معتقدند هنرمندان مصر باستان این پرندگان را نیز در نقاشی بگنجانند تا صحنه زیباتری را خلق کنند.