صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15463  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 20 شهریور 1402
    معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد خبر داد
    شناسایی کانون‌های مولد گرد و غبار در داخل استان یزد
    یزد- صادقی مقدم- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزدگفت: شهرستان‌های اردکان، اشکذر، میبد، ابرکوه و بافق در استان یزد بعنوان کانون‌های مولد گرد و غبار در داخل استان شناخته اند و یزد یکی از غبارآلودترین استان‌های کشور است. میرزاده با اشاره به این که کشور ایران در نیم کره شمالی زمین دارای بیشترین میزان گرد و غبار است، گفت: گرد و غبار در کشور ایران بر اثر منابع داخلی مانند دشت‌ها و کویر‌های داخل کشور و منابع خارجی از کشور‌های همسایه مانند عراق، سوریه و عربستان به وجود می‌آید.
    وی با اشاره به این که استان یزد ۷۶ هزار و ۴۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد که قریب به ۳.۹ هکتار از آن مستعد گرد و غبار است، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث شده شاخص کیفیت هوا در استان یزد طی بیش از نیمی از سال وضعیت خوبی نداشته باشد. میرزاده با بیان این که استان یزد طبق دسته‌بندی سازمان محیط زیست کشور در دسته دوم استان‌های غبار آلود قرار گرفته است، گفت: استان یزد به علت مجاورت با دشت لوت و کویر، دچار تاثیرپذیری بیشتری از منابع گرد و غبار داخلی است. وی اضافه کرد: شهرستان‌های اردکان، اشکذر، میبد، ابرکوه و بافق در استان یزد به علت پوشش گیاهی کم و خشکسالی، کانون‌های مولد گرد و غبار در داخل استان شناخته شده‌اند. معاون محیط زیست استان با اشاره به موقعیت جغرافیایی یزد و کویری و مستعد گرد و غبار بودن این استان که موجب پیشبرد خوب روند مطالعه و پژوهش در خصوص گرد و غبار در این استان شده است، اظهار کرد: از زمانی که در کشور به موضوع گرد و غبار به صورت جدی پرداخته شده، مطالعات و تحقیقات بسیار مفیدی توسط پژوهشکده مناطق خشک بیابانی دانشگاه یزد ارائه شده که باعث شناسایی کانون‌های گرد و غبار استان گردیده است. میرزاده اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور نیز مطالعه‌ای را در سال ۱۴۰۰ با کمک تصاویر ماهواره‌ای و بررسی روند گرد و غبار آغاز کرد که سرانجام منجر به تدوین برنامه ۱۰ ساله جهت کنترل گرد و غبار استان یزد شد.
    این مسئول از برگزاری بزرگترین اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در ایران خبر داد و گفت: این اجلاس امروز و فردا، ۱۸ و ۱۹ شهریورماه به میزبانی تهران برگزار می‌شود. وی افزود: نمایندگانی از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین المللی در این اجلاس بین المللی حضور دارند و تعداد زیادی صاحب‌نظر، استاد دانشگاه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی در این مراسم شرکت خواهند کرد.
    معاون محیط زیست انسانی یزد، کشور ایران را بانی برگزاری این اجلاس دانست و گفت: در این اجلاس، اطلاعاتی که حاصل مطالعات اساسی کشور بوده به اشتراک گذاشته شده و از ظرفیت برخی کشور‌ها استفاده می‌شود. میرزاده اظهار کرد: هدف برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار، کاهش آسیب‌های آلودگی غبارخیزی کشور‌هایی مثل عراق، سوریه و عربستان و کنترل گرد و غبار حاصل از منابع داخلی است.