سرمقاله

تهران - واشنگتن؛ آتش‌بس موقت ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • تجهیزات لازم برای راه اندازی کارگاه میوه خشک کنی
  • در 5 مرحله ساده، لکه قهوه خشک شده روی مبل را پاک کنید
  • جشنواره بلک فرایدی در نخل مارکت
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15586  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 22 شهریور 1402
    راهکارهایی برای برخی از موانع جدی موسیقی ایران
    لازم است نسبت به پدیده‌های پرتکرار و مسبوق به سابقه که عمدتاً نقش آسیب زننده بر هنر پرمایه و تاریخی موسیقایی ایران دارد چاره اندیشی شود ؛  امید است که انعکاس این نظرات سرنخ‌های موثر و  مفیدی در گره گشایی از آن باشد :
    ۱- طراحی سند نظام ارزش گذاری هنر موسیقایی کشور آثار مطلوبی در مرتفع کردن انباشت مصائب و چالش های  پیش رو فعالان متنوع و مسئولان ربط، بعلت ویژگی فرآیند محوری آن خواهد داشت.
    ۲- نهاد های رسمی مرتبط با حوزه موسیقی کشور از طریق شبکه سازی ارتباطات کنش‌گران عرصه موسیقی ضمن کاستن از نقش سخت حامی گری در شرایط اقتصادی امروز آثار مطبوعی در آن بخش از زندگی آنان بخشیده و سرمایه هنری لازم، به نسل‌های امروز و آینده هموار خواهد شد.
    یکی از راهکارهای مرتبط با این موضوع میتواند برگزاری نمایشگاه‌های موسیقی در استان های مختلف کشور که مشروح بخشی از آثار مفید آن شایان ذکر است:
    ۲-۱- کمک به حفظ و بازسازی بخش های از بین رفته تاریخ غنی موسیقی ایران و اقوام ایرانی بهمراه اثر فایده مند در قوام فرهنگی و هویت ملی.
    ۲-۲- فرصت آشنایی عموم و فعالان سایر سبک های موسیقی کشور با مفاخر هنری خود.
    ۲-۳- تسهیل فرهنگ سازی در شناخت هنر پرمایه و ایجاد مطالبه عمومی از کلیه فعالان آن .
    ۲-۴ایجاد مشاغل جدید در جهت تسهیل زنجیره اقتصاد موسیقی .
    ۲-۵- آسان سازی در چالش اساسی و روز افزون فراهم سازی تامین مالی هنرمندان عرصه موسیقی .
    ۲-۶- پیوند اقتصادی موثر با سایر هنرها و تسهیل در فرآیند تکاملی هنرهای زیبا .
    ۲-۷- فعالسازی ظرفیت بالقوه گردشگری موسیقی در کشور
    ۲-۸- کاربرد اقتصادی پژوهش هنر و اتنوموزیکولوژی را ممکن می‌سازد و سبب تسهیل در ادامه فعالیت‌ها و توجه تحقیقی آنها خصوصا دانشگاهیان خواهد شد‌.
    ۳- شوربختانه بخش مضموم و آسیب زننده فردگرایی در ناخودآگاه جمعی هنرمندان و دوستداران آنها نگرش غالب شده است و  آنرا بازتولید می‌کند طوریکه آشکارا میتواند توصیف بخشی از پدیده های ناهنجار هنر به خصوص هنر موسیقایی باشد.
    همچنین یکی از عارضه های حرفه ای آن  شبه تعصب با تفسیر ناقصی از تخصص گرایی در حوزه موسیقی است، طوریکه  نافی دید جامع الاطراف به آن شده و متناقض با اقتباس هنری است.
    ۴- در تولید آثار هنر موسیقایی ارزش سیاسی غالب است؛ در واقع این آثار غالبا نقشی در تاریخ هنر ایران ندارند.
    لازم است عنایات لازم مسئولان امر در خصوص کیفیت آثار هنری توامان  با ارزش سیاسی یا مذهبی آنان  مبذول گردد.
    انوشیروان پویان_ موسیقیدان