سرمقاله

تهران - واشنگتن؛ آتش‌بس موقت ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15646  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 22 شهریور 1402
    سری پیکسل ۸ مشکل تولید حرارت زیاد را به همراه نخواهد داشت
    تنسور G3 به لطف فناوری بسته‌بندی جدید بهبود قابل توجهی از نظر تولید حرارت خواهد داشت. علی‌رغم عملکرد کارآمد در پردازش‌های هوش مصنوعی، تراشه‌های تنسور گوگل را می‌توان یکی از نقاط ضعف سری پیکسل به شمار آورد. جدا از عملکرد فنی ضعیف‌تر در مقایسه با دیگر تراشه‌ها، تنسور برای تولید حرارت زیاد و دمای بالا در حین پردازش معروف است. در این راستا، مشکل تولید گرما باعث افت عملکرد نسل اول تنسور و تنسور G2s شده بود.
    حالا اما براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با عرضه تنسور G3 این مشکل را به طور کامل حل کند. مطابق انتظار، تراشه پرچمدار گوگل همراه با سری پیکسل ۸ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
    طبق این گزارش، تراشه تنسور G3 جزو اولین تراشه‌های ساخته‌شده توسط سامسونگ خواهد بود که از فناوری بسته‌بندی FO-WLP بهره می‌برد. این فناوری میزان تولید حرارت تراشه را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و همچنین باعث بهبود عملکرد الکتریکی آن می‌شود. البته در حال حاضر مشخص نیست که فناوری FO-WLP به چه میزان باعث بهبود تولید حرارت تنسور G3 می‌شود ولی به طور کلی می‌توان انتظار داشت که سری پیکسل ۸ در زمینه دمای دستگاه بهتر از نسخه‌های قبلی ظاهر شود.
    بسته‌بندی FO-WLP یک فناوری جدید محسوب نمی‌شود چرا که شرکت‌های تراشه‌سازی مانند TSMC از سال ۲۰۱۶ از فناوری موردنظر در ساخت سخت‌افزارهای خود استفاده می‌کنند. برندهایی مانند کوالکام و مدیاتک برای سال‌هاست که از بسته‌بندی FO-WLP برای تراشه‌های خود قدرتمند خود بهره می‌برند.
    بهبودهای فنی تنسور G3 تنها به همین جا ختم نمی‌شود و گزارش‌ها ادعا کرده‌اند که تراشه پرچمدار گوگل با پیشرفت‌های فنی گسترده‌ای همراه خواهد شد. برای مثال، این سخت‌افزار از پردازنده هشت هسته‌ای برخوردار خواهد شد که شامل چهار هسته کورتکس A510s، چهار هسته کورتکس A715s و یک هسته کورتکس X3 می‌شود. با این چینش هسته‌ها، عملکرد تنسور G3 بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.
    تنسور G3 احتمالا در اجرای بازی‌های مختلف نیز عملکرد قدرتمندی خواهد داشت چرا که براساس شایعات قبلی، این تراشه از پردازنده گرافیکی ده هسته‌ای ARM Immortalis G715 بهره می‌برد. برای مقایسه، تنسور G2 به پردازنده گرافیکی هفت هسته‌ای Mali-G710 مجهز است. تنسور G3 همچنین برپایه فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد.
    درنهایت باید اشاره کرد که فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ مقصر اصلی مشکل تولید حرارت زیاد در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک محسوب می‌شود. با فناوری FO-WLP، گوگل قصد دارد این مشکل را حل کند تا مشکلات تراشه کوالکام بار دیگر برای گوشی‌های سری پیکسل ۸ تکرار نشود.