صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16266  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 12 مهر 1402
    «تک‌تیرانداز ماه» روز چهارشنبه با ماه ملاقات می‌کند
    فرودگر قمری «SLIM» ژاپن که در راه رسیدن به ماه است، روز چهارشنبه چهارم اکتبر به مقصد می‌رسد. به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فرودگر قمری ژاپن که به «تک‌تیرانداز ماه» (Moon Sniper) معروف شده، در راه رسیدن به مقصد نهایی خود است. «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن» (JAXA) روز دوم اکتبر اعلام کرد که فرودگر «فضاپیمای هوشمند کاوشگر برای بررسی ماه» (SLIM) روز شنبه ۳۰ سپتامبر، موتور خود را برای خروج از مدار زمین روشن کرده است.
    مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در ایکس (توئیتر سابق) نوشتند که SLIM روز شنبه در حالی که حدود ۶۶۰ کیلومتر بالای اقیانوس اطلس پرواز می‌کرد، موتور اصلی خود را به مدت ۳۹ ثانیه روشن کرده است. آنها خاطرنشان کردند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر اولین رویارویی با ماه را در روز چهارشنبه چهارم اکتبر خواهد داشت.
    فرودگر SLIM روز ششم سپتامبر همراه با یک تلسکوپ پرتو ایکس قوی به نام «XRISM» به مدار زمین پرتاب شد.
    اعضای گروه SLIM چند هفته بعد را صرف بررسی فضاپیمای خود کردند و مطمئن شدند که سیستم‌های گوناگون آن پیش از سفر به ماه به درستی کار می‌کنند. این کار به خوبی پیش رفت. بنابراین گروه، SLIM را با سوخت موتور روز شنبه به مسیر فرستادند. تلسکوپ XRISM برای مدت طولانی در مدار زمین خواهد ماند.
    گروه ماموریت SLIM امروز در ایکس نوشتند: پس از انجام دادن مانورهای اصلاحی لازم، قصد داریم اولین دیدار با ماه را در بعدازظهر روز چهارم اکتبر برگزار کنیم.
    تلاش SLIM هنوز فاصله زیادی با لمس کردن سطح ماه دارد. رویارویی روز چهارشنبه، بیشتر مانند سر زدن به ماه خواهد بود و یک گام دیگر در سفر طولانی کاوشگر به ماه محسوب می‌شود. مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن گفته‌اند که SLIM احتمالا سه تا چهار ماه پس از پرتاب شدن، به مدار ماه می‌رسد و تلاش برای فرود یک یا دو ماه پس از آن خواهد بود.
    موفقیت در این تلاش، آینده تاریخ‌ساز را رقم خواهد زد. تا به امروز، تنها اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا، چین و هند به فرود نرم روی ماه دست یافته‌اند.
    فرود SLIM از یک جنبه دیگر نیز نقطه عطف خواهد بود. هدف این ماموریت، لمس کردن نقطه‌ای در فاصله ۱۰۰ متری دهانه کوچک «شیولی» (Shioli) است که در سمت نزدیک ماه قرار دارد و انتخاب لقب «تک‌تیرانداز ماه» برای این کاوشگر را توضیح می‌دهد.
    مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن گفتند توانایی انجام دادن چنین فرودهای دقیقی می‌تواند به ماموریت‌های آینده امکان دهد تا به مکان‌های چالش‌برانگیز اما علمی جذاب در ماه و سایر جهان‌های فراتر از زمین دسترسی داشته باشند.