سرمقاله

فرصت کوتاه توسعه ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16415  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 16 مهر 1402
    یک کارشناس مسائل منطقه تشریح کرد
    غافلگیری دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی
    یک کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: عملیات جریان‌های مقاومت چنان غافلگیرانه و منحصر به فرد بود که حتی سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نتوانستند آن را رصد کنند و چنان ضربه ای خوردند که تا سال‌ها باید پاسخگو باشند.
    نیروهای مقاومت فلسطین از صبح دیروز عملیات طوفان الاقصی را با حملات سنگین راکتی و موشکی، در تمام شهرک‌های صهیونیستی نزدیک مرز نوار غزه و نیز دیگر شهرهای اشغالی از جمله تل‌آویو آغاز کردند. رادیو رژیم صهیونیستی نیز از ورود نیروهای مقاومت به داخل شهرک‌های اطراف غزه و تیراندازی در این شهرک‌ها خبر داد.
    در همین رابطه مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این عملیات طوفان الاقصی، اظهار داشت: آنچه اتفاق افتاد از هر نظر که ببینیم سرعتش خیلی بالا و غافلگیرانه بود؛ نه تنها سیستم‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نتوانستند آن را رصد کنند بلکه سیستم‌های اطلاعاتی دوست اسرائیل هم متوجه نشدند.
    وی تاکید کرد: بنابراین در وهله اول شکست بزرگ برای سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که مدعی است تا کیلومترها دورتر از فضای فلسطین اشراف اطلاعاتی دارد، حتی کارشناسان نظامی معتقدند در ۵۰ سال اخیر چنین عملیاتی رخ نداده است. فلسطینی‌ها در یک عملیات غافلگیرانه نزدیک به ده‌ها اسرائیلی را به هلاکت رساندند و ده‌ها نفر هم مجروح و اسیر شدند؛ البته این اطلاعاتی است که به‌رغم بایکوت رسانه‌ای منتشر شده است.
    ین کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در عین حال که صحنه برای رژیم صهیونیستی غافلگیرانه بود، در نقطه مقابل جریان مقاومت با پنهان‌کاری و آمادگی کامل تمام صحنه‌ها را رسانه‌ای کرد و رژیم صهیونیستی در حیرت مانده و نمی‌داند چه تصمیمی بگیرد.
    شکیبایی در ادامه گفت: واقعیت این است باید نشست و دید چگونه فلسطینی‌ها نوار مرزی خودشان را از بین می‌برند و وارد مناطق صهیونیستی می‌شوند و تا کیلومترها به شهرها دسترسی می‌یابند که حتی پاسگاه‌های مرزی رژیم صهیونیستی غافلگیر شده و توانایی ایستادگی را هم نداشتند.
    وی با بیان این‌که افتضاحی برای رژیم صهیونیستی به بار آمده که باید تا سال‌ها پاسخگو باشند، افزود: به نظر می‌رسد عملیات‌های غافلگیرانه در پاسخ به اهانت‌هایی بود که رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر علیه فلسطینی‌ها و جریان های مقاومت در نوار غزه صورت داده بود. اسرائیل باید بداند نمی‌تواند هر زمان خواست اقدامی کرده و فرماندهان را به شهادت برساند و فلسطینی‌ها پاسخ ندهند، اما دیدیم حجم عملیات طوفان الاقصی بیشتر از عملیات سیف القدس هم بود.
    الضیف درباره این عملیات گفته است: مقرر کردیم به تجاوزات رژیم صهیونیستی پایان دهیم و عملیات طوفان الاقصی را آغاز کردیم. ضربه اول عملیات طوفان الاقصی از مرز ۵۰۰۰ موشک که دشمن را هدف گرفت،‌ عبور کرد. طوفان الاقصی بسیار بزرگتر از آنچه است که اشغالگران تصور می‌کنند. زمان آن رسیده که تمام قدرت‌های عربی و اسلامی برای به زانو درآوردن اشغالگران متحد شوند. امروز هر که سلاح دارد به دست بگیرد و دیگر زمان آن رسیده است.
    شکیبایی خاطرنشان کرد: پیام آشکار این عملیات این است؛ برخی کشورهای عربی که وارد عادی‌سازی و روابط با رژیم صهیونیستی شده بودند و تلاش می‌کنند ضمانت نامه امنیتی بگیرند، در حالی که خود رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از مرزهایش صیانت کند. در واقع کشورهایی که آماده عادی‌سازی بودند نباید دل به این رژیم ببندند.
    وی ادامه داد: طبیعی است فلسطینی‌ها کسی جز خودشان ندارند تا معادله را عوض کند. همه این را می‌دانند ولی متاسفانه کسی نمی‌تواند کاری کند. سیستم‌های بسته نظام‌های عربی به مردم اجازه هیچ کاری را نمی‌دهند. فلسطینی ها نمی‌توانند منتظر باشند تا فرجی شود و خودشان اقدام می‌کنند.
    این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که عادی‌سازی، از ویرانی ده‌ها موشک بالاتر است، گفت: این اتفاق تاثیرش را بر عادی‌سازی برخی کشورهای عربی با فلسطین می گذارد. آرمان فلسطین در صدر اخبار توجهات جهانی قرار دارد. با این کار ملت فلسطین اعلام کرد خودمان هستیم.
    شکیبایی در پایان یادآور شد: این عملیات بعد از صحبت‌های دلگرم کننده مقام معظم رهبری در جمع میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی می‌تواند دنباله منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.