سرمقاله

جنگ محدود یا گسترده؟ ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16699  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 19 مهر 1402
    چهارمین روز جنگ مقاومت علیه اسرائیل بررسی شد
    حمام خون صهیونیست‌ها در غزه
     در چهارمین روز عملیات «طوفان الاقصی»، رسانه‌های عبری به از یک مسئول در پنتاگون مدعی شدند «نیروهای ویژه آمریکایی وارد اسرائیل شدند و آن‌ها برای عملیات آزادسازی گروگان‌ها مامور هستند».
    یک مسئول پنتاگون اعلام کرد: ما انجام عملیات ویژه برای آزاد کردن شهروندانمان در غزه را بعید نمی‌دانیم. از سوی دیگر، منابع خبری از حملات شدید مقاومت به عسقلان در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به غیرنظامیان در غزه خبر می‌دهند. همچنین خبرنگار المیادین گزارش داد، در رأس ساعت پنج موشک‌ها از نوار غزه به سمت عسقلان همانطور که ابوعبیده اعلام کرده بود، شلیک شد. رسانه‌های عبری از کشته شدن چندین تن در پی حمله به عسقلان خبر دادند.
    القسام اعلام کرد: ما به حمله به عسقلان ادامه خواهیم داد و اگر اشغالگر کوچاندن غیرنظامیان ما را متوقف نکند، ما درصدد کوچاندن ساکنان شهر دیگری در اراضی اشغالی برمی‌آییم. خبرنگار الجزیره نیز از چهارمین موشک باران علیه عسقلان خبر داد.
    آژیرهای خطر در تمامی شهرک‌های یهودی نشین اطراف غزه به صدا درآمده‌اند. پیشتر رسانه‌های عبری گزارش دادند که پیام‌هایی به زبان عبری به شهرک‌نشین‌ها در عسقلان رسیده است که از آن‌ها خواسته هرچه سریع‌تر این شهرک را ترک کنند.
    ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس گفت: ما به ساکنان شهر اشغالی عسقلان تا ساعت پنج عصر دیروز مهلت می‌دهیم که این شهر را ترک کنند.
    گفتنی است ارتش رژیم صهیونیستی که در عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شده برای جبران شکست خود اقدام به بمباران وحشیانه شهر غزه و مردم آن کرده است. به حدی که در اثر این بمباران ها بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین تا ظهر دیروز (سه شنبه) ۷۷۰ فلسطینی شهید شده اند که ۱۴۰ نفر آنها کودک و ۱۰۵ نفر آنها زن هستند.همچنین شمار زخمی های حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه ۴۰۰۰ نفر اعلام شده است.
    در همین رابطه امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره سیاست و رفتار آمریکا در حمایت از تل‌آویو در مواجهه با نیروی مقاومت فلسطین‌ گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از اسرائیل تا جایی که خشم و غضب آن‌ها نسبت به حماس کم شود حمایت می‌کنند و در بمباران زمینی و هوایی بایدن کنار اسرائیل می‌ایستند و هر نیاز تسلیحاتی که بخواهند به آن‌ها می‌دهند؛ در این شکی نیست اما اگر اقدامات اسرائیل به راه انداختن حمام خون و نسل کشی و کشتاری خارج از قوانین مرسوم و معمول حقوق بشر کشیده شود و بخواهد نوار غزه را خارج از معادلات بین‌المللی به محاصره کامل و قطع تمامی احتیاجات بکشاند در مقابل آن می‌ایستند و احتمالا از چنین اقداماتی جلوگیری می‌کنند. به هر حال اعتبار آمریکا به دموکراسی و حقوق‌بشری است که مدعی آن است و باید پاسخ‌گوی بحث‌های حقوق بشری باشد.
    وی ادامه داد: بدنامی کشتار وحشتاک و قرون وسطایی اسرائیلی‌ها از تحمل نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل هم خارج است. بحث افکار عمومی و اعتراض‌ها به رفتار هر دو طرف مطرح است و اگر اسرائیل از این مرز عبور کند آمریکا و کشورهای اروپایی نمی‌توانند برای آن توجیهی بیاورند. در اغلب کشورهای عربی و اسلامی به ویژه در سطح حاکمیت این کشورها سکوت حاکم است اما در کشورهای اروپایی و آمریکا مدافعان حقوق‌بشر چه افکار عمومی و چه نهادها و مراکز بین‌المللی نسبت به این روند و درگیری‌ها و کشتار واکنش نشان می‌دهند.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا تصریح کرد: برای همین است که اسرائیلی‌ها خیلی خط و نشان کشیدند و حماس و فلسطینیان را حیوان‌های انسان‌نما خطاب کردند، اما هنوز آن‌ها وارد غزه نشده‌اند، اگر از زمین وارد غزه شوند کشتار گسترده راه می‌افتد. با وجود واکنش‌های بسیار تند مقامات اسرائیلی بعید می‌دانم آمریکا و حامیان اروپایی اسرائیل با اقدامات سخت و شدید آن‌ها علیه فلسطینیان موافق باشند. نخست‌وزیر بریتانیا از اسرائیل حمایت کرد اما دوشنبه شب در اظهاراتی گفت که اسرائیل متناسب و بر اساس قواعد جنگی برخورد کند.
    ابوالفتح اظهار کرد: غربی‌ها و آمریکا نمی‌خواهند حمام خون در غزه راه بیفتد. از این رو فکر می‌کنم تا اندازه‌ای از حملات اسرائیل علیه غزه و حماس حمایت کنند و بعد از آن حتما از مذاکره برای صلح و آرامش حمایت می‌کنند، بعید است کشتار و ادامه جنگ بیش‌تر را بپذیرند و این مساله را اسرائیل هم به خوبی می‌داند.
    وی با اشاره به اینکه در بین کشته‌ها و گروگان‌ها تعدادی از شهروندان آمریکا هم هستند، گفت: اگر تهدید حماس این باشد که به ویژه گروگان‌های آمریکایی را هم اعدام خواهد کرد و این تهدید را عملی کند فشار زیادی بر روی دولت بایدن می‌آید، از این رو آمریکا باید اسرائیل را کنترل کند تا حماس به سمت واکنش‌های تندتر نرود.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در روزهای آینده آمریکا اجازه می‌دهد تا اسرائیل خشمش را خالی کند، اما بیش از اندازه اگر بخواهد اقدامات جنون‌آمیز انجام دهد حتما به نفع آمریکا نخواهد بود. آمریکا و اروپا بر روی مساله کنترل و نفوذ دارند و حرف‌شان خریدار دارد، در مقابل اسرائیل وابستگی‌هایی به آمریکا و کشورهای اروپایی دارد که نمی‌تواند به مواضع و نظرات آنها بی‌اهمیت باشد. ممکن است آمریکا کنار اسرائیل بایستد اما حتما آن را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند.
    وی گفت: آمریکا در اوکراین مدعی است که روسیه در حال کشتار غیرنظامیان و عبور از قوانین حوق بشری است، نمی‌تواند الان بگوید در غزه نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل اتفاق نمی‌افتد.
    ابوالفتح ادامه داد: البته الان نتانیاهو مشکلات زیادی با رقبای سیاسی داخلی و در افکار عمومی‌اش دارد، از طرفی اگر پاسخ ویرانگر به حملات حماس ندهد، داخل اسرائیل دچار مشکل می‌شود و متهم به بزدلی می‌شود، از طرفی هم حتما با موانعی در سطح واکنش‌هایش از سوی حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است.
    این کارشناس مسایل آمریکا درباره اعزام ناوهای آمریکایی به سمت منطقه و حمایت آمریکا از راه‌های دریایی از رژیم صهیونیستی گفت: این اقدامات برای جلوگیری از باز شدن پای دیگر بازیگران و گروه‌های منطقه‌ای به درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان است تا شرایط از آنچه هست بدتر نشود. اسرائیلی‌ها کمبود تجهیزات نظامی ندارند از این رو معتقدم این اقدام آمریکا بیشتر هشداری برای طرف‌های ذی‌نفوذ در مساله است.