سرمقاله

جنگ محدود یا گسترده؟ ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • افتتاح ۱۰۱۵ اُمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات
  • رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس نهم و دهم به خبرنگار نبض بورس گفت: پایدارسازی منابع، اولویت اصلی صندوق های بازنشستگی و بیمه ای است
  • تقسیم سود 80 درصدی بابت هر سهم همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16709  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 19 مهر 1402
    قیمت تسلا به زیر قیمت متوسط ​​خودروها رسید
    قیمت خودروهای تسلا در ایالات متحده به زیر قیمت متوسط خودروها رسید. این کاهش قیمت به دلیل کاهش هزینه‌های مواد اولیه و افزایش بهره‌وری تولید است. به گزارش بلومبرگ، میانگین قیمت یک خودروی جدید در ایالات متحده در اوت ۲۰۲۳ برابر با ۴۸,۹۲۶ دلار بود. قیمت مدل ۳ پایه تک دیفرانسیل از ۴۶,۹۹۰ دلار به ۳۸,۹۹۰ دلار کاهش یافته که ۸۷۰۰ دلار کمتر از میانگین قیمت خودروها و تراک‌ها در ایالات متحده است. مدل ۳ اکنون ۶۵۰۰ دلار ارزان‌تر از بی‌ام‌و سری ۳ مدل پایه و ۵۸۰۰ دلار ارزان‌تر از مرسدس کلاس C پایه است. قیمت مدل Y پایه از ۵۱,۹۹۰ دلار به ۴۳,۹۹۰ دلار کاهش یافته است. قیمت مدل S پایه از ۹۹,۹۹۰ دلار به ۷۴,۹۹۰ دلار کاهش یافته است. این قیمت‌ها قبل از اعمال مشوق ۷۵۰۰ دلاری در ایالات متحده است که قیمت خودروهای برقی را برای خریدار از این هم کمتر خواهد کرد. طبق ادعای تسلا، قیمت مدل ۳ بعد از تخفیف مالیاتی و با احتساب صرفه‌جویی در هزینه سوخت، معادل یک تویوتا کرولا خواهد شد.
    البته صحت این ادعا باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. طبق گزارش EPA، هزینه سوخت سالانه یک تویوتا کرولا به طور میانگین ۱۶۵۰ دلار خواهد بود. با درنظر گرفتن قیمت ۲۱۱۹۰ دلاری کرولا، صرفاً با احتساب قیمت سوخت و قیمت خرید خودرو در نهایت در سه سال تقریباً ۲۶۸۵۰ دلار هزینه صرف می‌شود. تسلا می‌گوید در طول این زمان ۳ هزار دلار صرفه‌جویی در هزینه سوخت به همراه دارد و با احتساب ۷۵۰۰ دلار مشوق دولتی بعلاوه ۲ هزار دلار تخفیف ایالتی در نیویورک، هزینه تمام شده مدل سه بعد از سه سال برای خریدار تنها ۲۶۵۰۰ دلار خواهد بود. این محاسبات البته هزینه‌های تعمیر و نگهداری را شامل نمی‌شود. اما ادعای برابری هزینه مالکیت تاحدود زیادی درست به نظر می‌رسد.
    این کاهش قیمت به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش هزینه‌های مواد اولیه و افزایش بهره‌وری تولید است. تسلا در حال حاضر از سلول‌های باتری جدیدی استفاده می‌کند که ارزان‌تر از سلول‌های قبلی هستند. این شرکت همچنین در حال افزایش تولید خود در کارخانه‌های جدید در ایالات متحده و اروپا است. کاهش قیمت این خودروها و افزایش سرمایه‌گذاری روی مدل‌های جدیدی چون سایبرتراک، حاشیه سود این برند را کاهش داده است.
    کاهش قیمت تسلا ممکن است باعث افزایش محبوبیت این خودروها شود. تسلا پیش از این به دلیل قیمت‌های بالای خود شناخته شده بود. بااین‌حال، کاهش قیمت‌ها ممکن است این خودروها را برای طیف وسیع‌تری از خریداران مقرون‌به‌صرفه کند. با ورود خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه بیشتر توسط رقبا به بازار، استراتژی تسلا برای کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز ادامه خواهد یافت.