سرمقاله

آیا ایران در نقطه درستی ایستاده است؟/ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16819  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 22 مهر 1402
    «ابتکار» هفتمین روز از تحولات جنگ غزه را بررسی می‌کند
    از وضعیت بحرانی غزه تا هشدار امیرعبداللهیان
    در حالی که عملیات طوفان الاقصی وارد هفتمین روز خود شد ارتش رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه بامداد جمعه بمباران گسترده مناطق مسکونی به ویژه در شمال نوار غزه را در دستور کار قرار داده است. از شب پنجشنبه تا عصر جمعه ده‌ها واحد مسکونی در نوار غزه بمباران شده و نزدیک بیش از ۱۰۰ تن از جمله شمار زیادی کودک به خاک و خون کشیده شده‌اند.
    ‌سخنگوی وزارت بهداشت غزه اظهار کرد: از جهانیان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر دارو، سوخت و تجهیزات پزشکی برای ما ارسال کنند. وی ادامه داد: خواستار ایجاد یک گذرگاه انسانی فوری برای انتقال مجروحان به خارج از نوار غزه هستیم.
    این مسئول فلسطینی گفت: بستن گذرگاه‌های غزه و محاصره این منطقه مانع از رسیدن کمک‌های پزشکی نهادهای بین‌المللی شده است. وی بیان داشت: تنها راه حل ممکن ایجاد یک گذرگاه انسانی فوری برای ورود کمک‌ها و تجهیزات پزشکی است.
    سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود: با توجه به کمبود شدید امکانات، قادر به انجام عمل‌های جراحی خطرناک و فوری نیستیم. وی به الجزیره گفت: هنوز تعداد زیادی از بازماندگان و شهدا زیر آوار هستند.
    به گفته این مقام، ۹۰ درصد از عملیات بمباران رژیم صهیونیستی منازل مسکونی را هدف قرار می‌دهد. بیشتر قربانیان کودکان و زنان هستند.
    وی اظهار کرد: خواستار مداخله اعراب برای حمایت از خدمه خود هستیم. توانایی بیرون آوردن زنده‌ها و شهدا را از زیر آوار نداریم.
    این در حالی است که گردان‌های قسام اعلام کردند که مقر فرماندهی شمال در صفد را با موشک عیاش ۲۵۰ هدف قرار دادند. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام روز جمعه تاکید کرد: دشمن ضعیف‌تر و بزدل‌تر از آن است که مردم ما را دوباره از خانه‌هایشان بیرون کند.
    ابوعبیده گفت: از صبح جمعه ۱۵۰ موشک به سمت عسقلان و ۵۰ موشک به سمت سدیروت و ده‌ها موشک به سمت فرودگاه بن گوریون شلیک کرده‌ایم.
    گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس اعلام کردند: در پاسخ به دستور صهیونیست‌ها مبنی بر جابجایی ساکنان غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان، یک حمله بزرگ با ۱۵۰ موشک علیه عسقلان اشغالی انجام دادیم.
    گردان‌های قسام اعلام کرد که ۳ فروند موشک «متبر» را به سمت یک پهپاد رژیم صهیونیستی در آسمان خان یونس شلیک کردند.
    فرماندهی جبهه داخلی در اراضی اشغالی گزارش داد که آژیرهای خطر در عسقلان به صدا درآمدند. در حالی که خبرنگار الجزیره تأکید کرد که موشک‌های مقاومت مستقیماً به یکی از ساختمان‌های عسقلان اصابت کرد.
    خبرنگار الجزیره همچنین افزود: حملات موشکی مقاومت به مناطق جنوب عسقلان اصابت کرد.
    به گزارش الجزیره، گردان‌های قسام همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه بمباران غیرنظامیان در نوار غزه، فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در نزدیکی شهر تل‌آویو را هدف حمله موشکی قرار داده است. گردان‌های قسام همچنین اعلام کردند که تجمع نظامیان اسرائیلی را در کفار سعد با دو فروند پهپاد الزواری هدف قرار دادند.
    همچنین وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز نبرد طوفان الاقصی به ۱۵۷۲ نفر رسیده است. این وزارتخانه شمار مجروحان را هم ۷۶۲۶ نفر اعلام کرد.  از طرف دیگر خبرنگار روسیا الیوم گزارش داد، تعداد کشته شدگان رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی به ۱۴۰۰ نفر رسیده است.
    گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا و گالانت در تل‌آویو
    به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه با هدف نشان دادن همبستگی آمریکا با رژیم صهیونیستی در پی حمله خونین به غزه وارد تل‌آویو شد.
    لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت: با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، در مورد اقدامات اسرائیل برای دفاع از خود و نیازهای فوری امنیتی آن گفت‌وگو کردم.
    آستین یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اراضی اشغالی، با مقامات صهیونیست از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ دیدار خواهد کرد.
    علاوه بر این ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای از تمام ساکنان شهر غزه خواست منازل خود را تخلیه و به سمت جنوب حرکت کنند.
    به گزارش ایسنا به نقل از میدل ایست نیوز، ارتش اسرائیل ادعا کرده که این تخلیه برای امنیت شخصی ساکنان نوار غزه انجام می‌شود.
    در این بیانیه تاکید شده است: بازگشت به شهر غزه تا زمانی که بیانیه‌ای مبنی بر این اجازه صادر نشود، مجاز نخواهد بود و نزدیک شدن به منطقه حصار مرزی ممنوع است.
    ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که در روزهای آتی به طور محسوس به اقدام در شهر غزه ادامه خواهد داد.
    ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلامیه‌هایی به زبان عربی را در آسمان غزه به زمین پرتاب کرده که در آن از ساکنان این شهر خواسته بود تا خانه‌های خود را در این شهر تخلیه کنند. در اعلامیه‌ها آمده بود: «بیانیه فوری... به ساکنان شهر غزه، این باریکه به میدان جنگ تبدیل شده است... شما باید به خاطر امنیت و امنیت‌تان فورا خانه‌های خود را تخلیه کنید و به سمت جنوب غزه حرکت کنید.»
    ارتش این اعلامیه را با نقشه‌ای از غزه با فلش‌هایی که منطقه جنوب نوار را نشان می‌دهد، ضمیمه کرد. توزیع اعلامیه‌ها ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به ساکنان شهر غزه دستور تخلیه و رفتن به سمت جنوب را داده است.
    سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اعلام کرد: ارتش اسرائیل اطلاع داده که حدود ۱.۱ میلیون فلسطینی در غزه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند که این امر غیر ممکن است. در همین حال
    وزارت داخلی نوار غزه روز جمعه با بیان اینکه کودکان فلسطینی قربانیان تروریسم رژیم صهیونیستی هستند، اعلام کرد، فلسطینی‌ها خانه‌های خود را ترک نخواهند کرد حتی اگر بر سرشان آوار شوند.
    به گزارش «عربی پست»، این وزارتخانه اعلام کرد، صدها کودک در حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه شهید شدند. رژیم صهیونیستی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و هیچ منطقه‌ای در نوار غزه وجود ندارد که از تیررس حملات اشغالگر در امان مانده باشد.
    وزارت داخلی غزه اعلام کرد، اشغالگران برق و آب را قطع کرده و شش روز است که از ورود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به نوار غزه ممانعت کرده‌اند.
    این وزارتخانه اعلام کرد: «ما در خانه و سرزمین خود در غزه ثابت قدم می‌مانیم و تنها برای رفتن به سرزمین‌های ۱۹۴۸ آن را ترک می‌کنیم و به مردم خود می‌گوییم: پایدار باشید. اشغالگر می‌خواهد دوباره ما را از سرزمینمان آواره کند.»
    سفر امیرعبداللهیان به بیروت
    در همین راستا در تازه ترین تحولات صورت گرفته، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز به لبنان سفر کرده و با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، وزیر خارجه لبنان و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار کرد. در بیانیه حزب‌الله آمده است: «سید حسن نصرالله با حسین امیرعبداللهیان به همراه مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه ایران و مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت دیدار کرد.
    نصرالله و عبداللهیان در مورد وظایفی که بر عهده همه گذاشته شده و مواضعی که باید در قبال این حوادث تاریخی و تحولات خطرناک اتخاذ شود، رایزنی کردند.
    در ادامه این بیانیه آمده است: «این دیدار شاهد بررسی وقایع و تحولات اخیر منطقه به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی، تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به غزه، جنایات وحشیانه علیه تمامی مردم غزه و آنچه در مسجد الاقصی و کرانه باختری رخ داد، بود. در این دیدار همچنین شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و نتایج احتمالی نبرد مورد ارزیابی قرار گرفت.»
    عبداللهیان تاکید کرد: نیروهای مقاومت در منطقه برای گشودن جبهه‌های دیگر در نبرد با اسرائیل، از تهران اجازه نمی‌گیرند.
    عبداللهیان ادامه داد: مقامات برخی کشورها با ما در ارتباط هستند و امکان گشودن جبهه جدیدی در منطقه را جویا می‌شوند و پاسخ ما این بود که احتمالات آینده عمدتاً به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه بستگی دارد.
    حسین امیرعبداللهیان پنجشنبه شب در بدو ورود به بیروت گفت: عملیات «طوفان الاقصی» در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی انجام شد و دولت‌ها و ملت‌های اسلامی ادامه جنایات علیه مردم فلسطین را تحمل نخواهند کرد.
    امیرعبداللهیان همچنین در نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب  وزیر  امور خارجه لبنان در بیروت گفت : در این جا لازم می دانم از مواضع قوی مقامات لبنان در حمایت از مردم فلسطین تشکر کنم.
    وی با اشاره به وضعیت مردم غزه و محاصره مردم این منطقه توسط صهیونیست‌ها و قطع آب و برق بر روی آنها گفت: ما در جریان رایزنی با مقامات کشورهای مختلف و همچنین با نهادهایی چون صلیب سرخ و سازمان ملل بر این موضوع تاکید کردیم که باید هر چه زودتر زمینه برای کمک به مردم غزه و ارسال کمک به آنها فراهم شود.
    امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: ما از همه دولت‌های اسلامی دعوت می‌کنیم با صدای بلند اعلام کنند که باید جنایت‌های جنگی در غزه توسط صهیونیست ها متوقف شود و محاصره انسانی مردم در این منطقه خاتمه پیدا کند. وزیر خارجه با بیان این که امروز گفت‌وگوهای خوبی با مقامات لبنان در مورد در مورد تحولات جاری فلسطین داشتیم، گفت: آنچه که امروز در غزه شاهد آن هستیم  جنایت جنگی علیه کودکان و زنان و غیرنظامیان فلسطینی است.
    وی ادامه ادامه داد: ما تاکید بر این داریم که  باید برای توقف جنایت های جنگی  رژیم صهیونیستی در غزه، کشورهای اسلامی با یکدیگر همکاری و رایزنی داشته باشند و ضروری است که نشست اضطراری وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.
    وی ادامه داد: در همین چارچوب  ما آمادگی خود برای برگزاری این نشست به میزبانی تهران اعلام کردیم و هماهنگی‌های اولیه را نیز  در این ارتباط در جریان رایزنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی انجام داده‌ایم .
    امیرعبداللهیان در بخشی از سخنان خود با انتقاد از سیاست آمریکایی‌ها  و برخی از کشورهای غربی در مورد تحولات جاری فلسطین گفت: طرف آمریکایی با ارسال پیام های مختلف به جهات متعدد در منطقه خواستار خویشتنداری تمام‌ طرف‌ها شده و اعلام می کند که  نگران گسترش دامنه جنگ است ولی مضحک و خنده دار آن است که در عین توصیه خویشتن‌داری به دیگران، دست جنایتکاران جنگی رژیم جعلی صهیونیستی و نتانیاهو را برای کشتار زنان و کودکان و غیره نظامیان کاملا باز گذاشته است  و با یک دست سلاح و بمب برای رژیم صهیونسیتی ارسال می‌کند و با دست دیگر تمام طرف‌های دیگر را به خویشتنداری فرامی‌خواند.
    این در حالی است که خالد القدومی نماینده جنبش حماس در تهران اظهار کرد: امروز ما شاهد یک مرحله جدید در مواجهه با دشمن بعد از موفقیت فراوان مقاومت هستیم، اخیرا دروغ های متعددی را منتشر کرده و از مردم غزه خواسته‌اند تا به جای دیگری منتقل شده و فلسطین و غزه را ترک کنند. 
    وی تصریح کرد: اما مردم ما استقبال نکرده و اعلام کردند که در خانه‌های‌مان می‌مانیم، ریشه‌دار بوده و تا آزادی میهن مان هستیم. 
    القدومی همچنین بیان کرد: بنابراین دشمن سراغ سازمان های بین المللی رفته تا با فشار بالقوه و تهدید امنیتی مردم را وادار کند که غزه را تخلیه کنند، ما اینگونه منتقل کردن مردم و آواره کردن آنان را محکوم می کنیم، متاسفانه دشمن ما، حتی برای سازمان‌ها بین‌المللی راه های مشخصی را تعیین کرده است. 
    وی افزود: دشمن ما تلاش می‌کند تا با ایجاد فضای وحشتناک و ترسناک فاصله مردم و مقاومت ما پایین بیاید، اما خوشبختانه مردم ما ثابت قدم هستند و مقاومت را ادامه خواهند داد، لذا اقدام دشمن را محکوم و رد می‌کنیم.