سرمقاله

اقتصاد و امنیت ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16960  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 24 مهر 1402
    «ابتکار» مهمترین تحولات روز نهم جنگ در غزه را بررسی می شود
    تداوم موج کشتار در غزه
    روز نهم جنگ اسرائیل و فلسطین با خبر ورود یک گروه از نیروهای امنیتی اسرائیل به مصر وارد مرحله جدیدی شد. در حالی که طبق آمار وزارت بهداشت فلسطین تا عصر روز گذشته بیش از 2300 فلسطینی شهید و بیش از 9 هزار نفر مجروح شده‌اند، مصر که از ابتدای جنگ، دیپلماسی فعالانه تری نسبت به عربستان و سایر کشورهای عربی برای توقف گلوله باران غزه داشته، به نظر می رسد از جایگاه مهمترین نسبت به دیگر کشورها در کنار امریکا برای میانجی‌گری برخوردار است. چه آنکه روز شنبه خبر رسید که مذاکرات اسرائیل و عربستان برای عادی سازی روابط نیز تحت تاثیر جنگ، متوقف شده است. همه این احتمالات در حالی است که اسرائیل عملیات نظامی زمینی به غزه را به دلیل شرایط جوی به تاخیر انداخته است و هشدار ارتش این کشور برای خروج بیش از یک میلیون ساکن غزه به سمت صحرای سینا که هم مرز با مصر است.
    به گزارش خبرآنلاین، در ادامه تلاش‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل به نوار غزه، روسیه به دنبال تصویب آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل است.
    یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت به شبکه «الجزیره» گفت: ‌«روسیه از شورا می‌خواهد روز دوشنبه درباره آتش‌بس بشردوستانه بین حماس و اسرائیل رأی‌گیری کند» خبرگزاری «رویترز» هم گزارش داد که روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای شورای امنیت آماده کرده که ذیل آن از طرفین درگیر در نوار غزه خواسته می‌شود که فوراً درگیری‌ها را متوقف کنند.
    رایزنی وزرای خارجه عربستان و چین درباره جنگ غزه
    وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه شنبه به‌صورت تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره آخرین تحولات نوار غزه و تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری رایزنی کرد. بن‌فرحان همچنین از چین خواست به دلیل نقش خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، این شورا را به عمل به مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، با فشار برای توقف فوری عملیات نظامی و رفع محاصره غزه وادار کند.
    حمله دوباره اسرائیل به فرودگاه حلب
    وزارت دفاع سوریه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حمله اسرائیل به فرودگاه حلب، این فرودگاه به کلی از کار افتاده است.
    در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «دشمن اسرائیلی از سوی دریای مدیترانه در غرب لاذقیه در حمله هوایی فرودگاه بین‌المللی حلب هدف قرار داده است. این حمله خسارات مالی برجای گذاشته و فرودگاه را از کار انداخته است.
    نشست اضطراری «سازمان همکاری‌ اسلامی» در عربستان
    عربستان سعودی برای یک نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، یک گروه ۵۷ عضوی از کشورهای مسلمان را فراخواند. سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست به تشدید وضعیت نظامی در غزه و اطراف آن و همچنین شرایط وخیم‌تر که جان غیرنظامیان و امنیت و ثبات کلی منطقه را به خطر ‌می‌اندازد رسیدگی خواهد شد. این دیدار روز چهارشنبه در جده عربستان برگزار خواهد شد.پیشتر این ابتکار عمل از سوی وزارت خارجه ایران مطرح شده بود.
    هم‌نوایی کشورهای عربی برای ماندن فلسطینی‌ها در غزه
    مشخص نیست هدف کشورهای عربی نگرانی از پذیرش آوارگان است و یا بر مقاومت مردم غزه تاکید دارند اما درخواست‌ها برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه یا راه فرار برای فلسطینی‌ها با تشدید درگیری بین اسرائیل و حماس، واکنش تند همسایگان عرب را در پی داشته است. مصر، تنها کشور عربی هم مرز با غزه و اردن که در مجاورت کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل قرار دارد، نسبت به اخراج فلسطینیان از سرزمین خود هشدار داده‌اند. عبدالفتاح سیسی، رئيس جمهوری مصر گفته: « این مهم است که مردم فلسطین در سرزمین خود ثابت قدم و حاضر بمانند.» ملک عبدالله، پادشاه اردن هم با هشدار نسبت به هرگونه تلاش برای جابه‌جایی فلسطینی‌ها از تمام سرزمین‌های فلسطینی یا آوارگی داخلی آنها، خواستار جلوگیری از سرایت بحران به کشورهای همسایه و تشدید مساله آورگان شد.
    به گفته سازمان ملل، آب در غزه رو به پایان است
    آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک سازمان ملل (UNRWA) هشدار داد که زندگی بیش از دو میلیون نفر به دلیل تمام شدن آب در غزه در معرض خطر است. به گفته این آژانس در بحبوحه محاصره غزه توسط اسرائیل، یک هفته است که هیچ کمک بشردوستانه‌ای وارد غزه نشده است. این آژانس همچنین گفت که پس از توقف کار نیروگاه آب غزه و شبکه عمومی آب، آب آشامیدنی و پاکیزه رو به اتمام است.
    افزایش تهدیدات امنیتی در اروپا
    حملات و تهدیدات امنیتی از سوی اسلام گرایان در اروپا افزایش یافته است. این موضوع بی ارتباط با حمایت تمام عیار اروپا از اسرائیل و جلوگیری از هرگونه آتش بی نیست. در همین راستا یک روز پس از حمله «یک اسلام گرا» در شهر آراس فرانسه که با چاقو معلمی را با فریاد الله‌اکبر به قتل رساند، موزه لوور و کاخ ورسای، از بازدیدگان تخلیه و بسته شدند.یکی از سخنگویان پس از اعلام تعطیلی به خبرگزاری فرانسه گفته: «موزه لوور تهدیدی کتبی دریافت کرد مبنی بر اینکه خطری برای موزه و بازدیدکنندگان آن وجود دارد.»
    او ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم تا زمانی که بررسی‌های لازم انجام شود، آن را تخلیه و تعطیل کنیم.»
    حملات محدود حزب الله به اسرائیل
    حزب‌الله هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی، گروه‌های وابسته به او با موشک‌های هدایت شونده و گلوله‌های خمپاره به مواضع اسرائیل در مزارع اشغالی شبعا حمله کردند. ارتش اسرائیل گفته بود که موشک‌هایی از خاک لبنان پرتاب شده و در حال شناسایی مبدا آنها است. همچنین صبح روز شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که شبه نظامیانی که می‌خواستند از لبنان به اسرائیل نفوذ کنند را در یک حمله پهپادی کشته است.
    حمله به کاروان فلسطینیان در حال خروج از غزه
    تصاویر و گزارش‌هایی عصر روز گذشته از حمله به کاروان فلسطینیان که قصد عبور از جنوب غزه داشتند منتشر شده است. این حمله در خیابان صلاح‌الدین، یکی از دومسیر تعیین شده برای تخلیه شهرغزه اتفاق افتاده است. در تصاویر منتشر شده دست‌کم ۱۲ پیکر بی‌جان قابل مشاهده و عمدتا متعلق به زنان و کودکان است. برخی از این کودکان ۲ تا ۵ ساله به نظر می‌رسند و بنابر زاویه تابش آفتاب و نور ویدیوها به نظر می‌رسد حدود ساعت ۱۷:۳۰ به وقت محلی تصویربرداری شده‌اند. اکثر پیکرها روی یک کامیون دیده می‌شوند و برخی هم در خیابان افتاده‌اند.