سرمقاله

اقتصاد و امنیت ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16962  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 24 مهر 1402
    در جریان گفت‌وگوهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان طی روزهای اخیر بررسی شد
    اتمام حجت تهران در قبال فاجعه غزه
    وزیر خارجه ایران نسبت به گسترش جبهه‌های درگیری در صورت عدم متوقف‌شدن‌ تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه هشدار داد.
    «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که اگر توقف تجاوزها به نوار غزه انجام نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نخواهد بود و احتمال این امر هر لحظه بیشتر می‌شود.
    امیرعبداللهیان همچنین گفت: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کردیم که اگر جنایت‌هایش در غزه متوقف نشود، فردا دیر خواهد بود.
    او گفت: امیدواریم که تلاش‌های سیاسی مانع گسترش دایره جنگ شود در غیر این صورت هیچ‌کس نمی‌داند که در ساعت آتی چه اتفاقی رخ خواهد داد.
    دیپلمات ارشد ایران همچنین هشدار داد: ایران نمی‌تواند نسبت به این وضع تماشاچی باشد.
    وزیر خارجه ایران درباره دیدار و رایزنی با دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز گفت: در جریان دیدارم با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان مطلع شدم که تمام سناریوها مطرح است.
    او خاطرنشان کرد که اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی این سیاست‌ها را متوقف نکنند،  دایره جنگ را متوقف نخواهد شد و اگر دایره جنگ گسترش یابد آمریکا نیز خسارت‌های سنگینی متحمل خواهد شد.
    امیرعبداللهیان افزود: تداوم تجاوزها و نبود راه‌حل سیاسی به مثابه ریختن هیزم روی آتش است و باعث می‌شود که امور از کنترل خارج شود.
    امیر عبداللهیان همچنین در حالی پس از عراق، لبنان و سوریه به قطر سفر کرده است که روز گذشته در دیدار با امیر قطر اعلام کرد: در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و مردم بی دفاع غزه، هیچ کس نمی‌تواند کنترل اوضاع و عدم گسترش دامنه درگیری‌ها را تضمین کند.
    وی در این رابطه افزود: آمریکا که دیگران را به خویشتنداری توصیه می کند، خود به چنین توصیه ای ملتزم نیست و حمایت‌های همه جانبه خود را از رژیم صهیونیستی تقویت کرده است.
    رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: آنهایی که علاقه‌مند هستند که دامنه جنگ و بحران توسعه نیابد، ضرورت دارد مانع حملات وحشیانه جاری رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه شوند.
    امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مسؤلان عالیرتبه جنبش حماس در بیروت و دوحه گفت: مسؤلان جنبش یادشده تاکید کردند که با نگاه اسلامی و انسانی، رسیدگی به موضوع اسرای غیرنظامی را با اولویت در برنامه خود دارند و اگر شرایط میدانی فراهم شود، در این زمینه اقدام لازم را انجام خواهند داد.
    شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار شرایط انسانی غزه را نگران کننده خواند و گفتک اولویت ما توقف جنایات در غزه است و موضع ما در خصوص فلسطین تغییری نمی‌کند. وی افزود: نیروهای اشغالگر مسئول جنایاتی هستند که مرتکب می‌شوند.
    گفتنی است پایگاه خبری آکسیوس همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران و آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه مدعی شد که ایران روز شنبه به‌طور غیر مستقیم پیامی به رژیم صهیونیستی فرستاده و در آن نسبت به حمله زمینی به نور غزه هشدار داده است.
    به گزارش ایسنا، دو منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با آکسیوس خاطر نشان کردند که ایران در پیام خود تاکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه مجبور به مداخله خواهد بود.
    این رسانه آمریکایی همچنین مدعی شد: در صورتی که ایران به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، ازجمله از طریق یک گروه شبه نظامی در سوریه یا با حمایت از هر تصمیم حزب‌الله برای پیوستن کامل به جنگ، درگیر شود، نبرد بین حماس و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.
    بنابر ادعای آکسیوس، پیام ایران که از طریق سازمان ملل به اسرائیل فرستاده شده است، در حالی است که دولت بایدن در تلاش بوده تا ایران و حزب‌الله لبنان را از پیوستن به جنگ باز دارد. ایالات متحده در روزهای اخیر یک گروه ناو هواپیمابر و جت‌های جنگنده را نیز به منطقه فرستاد.
    پایگاه خبری آکسیوس با اشاره به دیدار روز شنبه وزیر امورخارجه ایران با تور فینسلاند، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در بیروت افزود: این دو منبع دیپلماتیک همچنین گفتند که فینسلاند در این دیدار از امیرعبداللهیان خواست تا کمک کند که از سرایت درگیری در غزه و اسرائیل به منطقه گسترده‌تر در خاورمیانه جلوگیری کند. وزیر امور خارجه ایران نیز پاسخ داد که ایران نمی‌خواهد این درگیری‌ها به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و می‌خواهد به آزادی غیرنظامیانی که در غزه توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، کمک کند.
    بنابر ادعای این پایگاه خبری، امیرعبداللهیان به‌علاوه تاکید کرد که ایران خطوط قرمز خود را دارد و هشدار داده است که اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند و به‌ویژه اگر اسرائیل به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند، ایران باید پاسخ دهد.
    در گزارش آکسیوس آمده است که به گفته این منابع آگاه، فینسلاند سپس با تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات صهیونیست تماس گرفت و پیام ایران را ابلاغ کرد.
    دفتر فینسلاند تایید کرد که او روز شنبه با امیرعبداللهیان دیدار کرده و گفت که آنها درباره «تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها، کاهش تنش و جلوگیری از سرایت درگیری به منطقه» گفت‌وگو کردند.
    حسین امیرعبداللهیان که در جریان سفر منطقه‌ای خود به لبنان رفته بود، پیش از این با حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله دیدار کرده بود. وی روز شنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران در بیروت گفت که اسرائیل باید «جنایت علیه غیرنظامیان در غزه را متوقف کند – زیرا ممکن است حتی تا چند ساعت دیگر دیر شود».