صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
  • آغاز به کار نخستین جشنواره فناورانه روابط‌عمومی کشور با حمایت همراه اول
  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17151  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 27 مهر 1402
    معاون وزیر کار:
    ۹۰۰۰ حادثه ناشی از کار در کشور ثبت شده است
    معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ۹ هزار حادثه ناشی از کار در کشور ثبت شده‌ و بیماری‌های شغلی نیز همواره داریم که این بیانگر نیاز ما به تلاش بیشتر است.
    علی‌حسین رعیتی‌فرد در همایش نقش شرکای اجتماعی دولت در ایمن‌سازی ساختمان در شمال غرب کشور با اشاره به اینکه ۲.۳ میلیون نفر در سال با حوادث ناشی از کار در دنیا فوت می‌کنند، اضافه کرد: این موضوع روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ نفر را شامل می‌شود و سهم ما در کشور اعم از مشمولان قانون کار شامل ۷۱۱ نفر فوتی ناشی از حوادث کار بوده‌است.
    معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بسیاری از بیماری‌های شغلی شاید هویدا نباشد و به مروز زمان بروز کند که در همین راستا توسعه مراکز درمانی، حمایتی و حوادث ناشی از کار و اینکه افرادی مستمری بگیر شوند، باعث می‌شود که ما هزینه‌هایی را برای حوادث ناشی از کار بپردازیم.
    وی با اشاره به حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی، گفت: چهار درصد از مجموع آن معادل ۱۶ میلیارد دلار سالانه صرف حوادث و بیماری‌های ناشی از کار می‌شود.
    رعیتی فرد با تاکید بر ارتقای ایمنی کار گفت: دانش آموزان باید با همت آموزش و پرورش در دروس خود با ایمنی کار آشنا شوند و وزارت بهداشت در زمینه بهداشت شغلی و آموزش و پرورش در زمینه گنجاندن سرفصل‌های مربوطه در این راستا تلاش لازم را داشته باشد؛ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هم لازم است به عنوان محور اصلی این اقدامات نظارت کاملی براین موضوع داشته باشد.
    وی با بیان اینکه نوع حوادث در کشور نیز براساس آمار و ارقام به چندین دسته تقسیم می‌شود، ادامه داد: حوزه صنعت، ساختمان و معدن سه حوزه‌ای است که حوادث براساس آن تقسیم بندی می‌شود و صنعت و ساختمان ۸۵ تا ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار را در اختیار دارند. وی با اشاره به اینکه اتباع غیرمجاز بیگانه در بررسی‌های حوزه کار گنجانده نمی‌شوند، اظهار کرد: حضور اتباع بیگانه و بکار گیری انها در کارهای ساختمانی در استان‌های شمال‌غرب طبق قانون ممنوع است و به همین علت حوادث ناشی از کار عدد بالاتری را در استان‌های شمال‌غرب کشور نشان می‌دهد.
    معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان حوادث ناشی از کار در حوزه‌های صنعت و ساختمان در آذربایجان شرقی ۴۳ درصد، آذربایجان غربی ۵۴ درصد، اردبیل ۶۳، زنجان ۳۵ و کردستان ۴۵ درصد از کل حوادث ثبت شده است.
    وی گفت: در میانگین کشور ۳۸ درصد از حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان و ۵۰ درصد از فوتی‌ها در این بخش است.
    معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انبوه سازان و کارگاه‌ها ملزم به رعایت موارد ایمنی بیشتر در کل کشور شده‌اند و سعی می‌شود با آموزش‌های ارائه شده و ارائه تجهیزات به کارگران ایمنی حوزه کار به ویژه در استان‌های شمال‌غرب افزایش یابد چرا که هر حادثه ناشی از کار اعم از فوت و یا قطع عضو علاوه بربار مالی حامل موضوعات و آسیب‌های اجتماعی فراوانی است که به خانواده‌ها وارد می‌شود.
    رعیتی فرد با بیان اینکه هم اکنون وحدت فرماندهی در حوزه کار بر کشور حاکم است، افزود: مشارکت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نقش مهمی در کاهش حوادث ناشی از کار دارد و می‌تواند کمک کند تا شرایط ایمن تری در حوزه کار و تولید کشور داشت.
    همایش نقش شرکای اجتماعی دولت در ایمن‌سازی ساختمان در شمال غرب کشور با حضور شرکت کنندگانی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان به مدت یک روز در ارومیه برگزار شد.