صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17157  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 27 مهر 1402
    مدیرکل بهزیستی استان البرز خبر داد
    برخورداری بیش از دو هزار نفر از کم بینایان و نابینایان البرزی از خدمات بیمه ای
    مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: در حال حاضر 2 هزار و 867 نفر از کم بینایان و نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان از خدمات بیمه ای برخوردار هستند.
    وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی استان البرز در همایش بزرگداشت روز جهانی عصای سفید و آئین تجلیل از نابینایان موفق استان که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با اشاره به اینکه ۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر، روز ایمنی عصای سفید نامگذاری شده است، گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۱۹ نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی البرز قرار دارند.
    وی مطرح کرد: این سازمان بر اساس اهداف و شرح وظایف خود تلاش می‌کند با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت‌های این افراد، فرایند خدمت رسانی به آن ها را بر اساس نیازهای روز گسترش دهد و به سهم خود زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی آن ها را فراهم کند.
    مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به مهم ترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا توضیح داد: حق دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از مهم ترین مطالبات روشندلان است. محمدی فلاح افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی تلاش می کند از طریق رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی مسائل نابینایان را مطرح و مطالبات آن ها را پیگیری کند. بی شک ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.
    وی افزود: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما شاهد آن هستیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر آن ها در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود. افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی‌های بسیار، اغلب از دستیابی به شغل مناسب محروم هستند.
    مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به بخشی از خدمات بهزیستی به نابینایان و کم بینایان عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک و نیم میلیارد تومان در قالب کمک هزینه موردی به این افراد پرداخت شده است. نابینایان و کم بینایان استان از پرداخت هزینه های مرتبط با ساخت مسکن و انشعابات آب، گاز و برق معاف هستند و برای ساخت مسکن از تسهیلات چهار درصدی هم بهره مند می‌شوند.
    محمدی فلاح گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۴ مددجوی کم بینا و نابینا به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند. معافیت یک فرزندی که پدر یا مادر نابینا دارد، معافیت مالیاتی والدین شاغلی که فرزند نابینا دارند، تامین وسایل کمک توانبخشی، پرداخت کمک هزینه مسکن و هزینه مناسب سازی محیط زندگی بخشی از خدمات بهزیستی به این افراد است. در حال حاضر ۲ هزار و ۸۶۷ نفر از کم بینایان و نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان از خدمات بیمه ای برخوردار هستند.