صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17484  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 03 آبان 1402
    اتهام علیه ایران ‪/‬ جلال خوش‌چهره
    خواسته یا ناخواسته، ایران در مرکز توجه ناظران جنگ «حماس _ اسرائیل» قرار دارد. این توجه نه الزاماً به معنای نقشی است که تهران می‌تواند بر کنترل اوضاع یا مدیریت آن در خدمت به بازگشت آرامش داشته باشد. در واقع هیچ‌کس به وجود ظرفیتی چنین اشاره نمی‌کند؛ بلکه اصرار و ادعا بر این است که تهران اگر بانی وضع موجود نیست، اما بخشی موثر در بروز آن است. همین مهم موقعیت را برای تصمیم‌سازان و سیاستگذاران ایرانی سخت می‌کند.
    ممکن بود تا پیش از شروع حملات برخی گروه‌های مسلح به مواضع نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، ادعاها مقام‌های اسرائیلی و تندروهای آمریکایی را برای دخالت ایران در شروع جنگ کنونی تلاشی «مذبوحانه» خواند. مذبوحانه از آن‌رو که واشنگتن در همان ابتدای جنگ، آب پاکی را روی دست همه مدعیان پاشید و گفت؛ هیچ نشانه‌ای از دخالت تهران دراین‌باره در دست نیست. مقام‌های دولت «جوبایدن» با خوانش خود از چرایی شروع جنگ، کوشش داشتند _ بلکه هنوز هم دارند _ که این جنگ را باید دست پخت دولت‌‌هایی با استراتژی‌های کلان دانست. به عبارت روشن، واشنگتن در همه روزهای اخیر کوشیده است با مربوط کردن دو جنگ اوکراین و غزه، پای روسیه را در ایجاد وضع جاری در منطقه به میان کشیده و سیاست‌های بعد از این را در همین راستا مدیریت کند. مواضع رسمی تهران نیز از نگرش واشنگتن در باره عدم دخالت ایران پشتیبانی می‌کرد. اگرچه برخی سخنان و مواضع تریبون‌داران غیر رسمی، بی‌نگاه به حساسیت‌ها و لایه‌های پیچیده اوضاع، سرخوشانه اظهاراتی کردند و می‌کنند که به سهو یا عمد، هزینه‌ها را به سیاق گذشته برای کشور بالا ببرند.
    اکنون در حالی که دولت «بنیامین نتانیاهو» در مسلخ انتخاب زمان برای حمله زمینی اجتناب ناپذیر به غزه است، آهنگ کلام و مواضع رسمی واشنگتن در باره نقش ایران در جنگ کنونی به شکل غافلگیر کننده‌ای در حال تغییر است. تند شدن مواضع واشنگتن علیه تهران، همانی است که تندروها از ابتدا خواستار آن بودند. این تغییر رویکرد، فضای تنفسی لازم را به نتانیاهو می‌‌دهد تا بر شمار حامیان خود برای هرنوع اقدام ماجراجویانه در نه تنها غزه، بلکه دیگر نقاط منطقه بیافزاید. در واقع نتانیاهو مشروعیت اقدام‌هایش را در این جنگ از پشتیبانی ایالات متحده طلب می‌کند.
    استمرار حمله به پایگاه‌‌های نظامی در سوریه و عراق سبب شده تا واشنگتن از احتیاط‌های گذشته‌اش در باره ایران گذر کرده و برای نخستین بار سخنگویان دولت بایدن، تهران را مسئول حملات یاد شده بخوانند. آنان به رغم آنکه براین مهم اشاره دارند که شاهدی درباره دستور تهران برای انجام حملات یاد شده به گروه‌‌های عملیاتی در دست نیسسخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد
    ماجرای پرونده قضایی حسن روحانی و عباس آخوندی
    سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به قتل داریوش مهرجویی گفت: در هفته‌های اخیر عده‌ای از افراد و جریانات خاص سیاسی بدون اینکه سند و مدرک از حادثه داشته باشند در اقدامی هماهنگ و همسو با جریانات ضدمردمی تلاش کردند تا با سرعت ازخون به ناحق ریخته شده فردی که مشهور است، اهداف سیاسی ناپسندی برداشت کنند و نوک پیکان قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها به سمت نظام اسلامی ببرند.
    مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه شنبه درباره اقداماتی که «شایعه سازان در جامعه انجام می دهند، خصوصا رسانه‌های شایعه سازی که مبادرت به ابراز مطالب کذب می کنند» گفت: در هفته‌های اخیر و با روی دادن برخی اتفاقات البته تلخ و ناپسند همچون قتل یکی از معروف ترین شخصیت‌های سینمایی کشور (داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر) عده‌ای از افراد و جریانات خاص سیاسی بدون اینکه سند و مدرک از حادثه داشته باشند در اقدامی هماهنگ و همسو با جریانات ضدمردمی تلاش کردند تا با سرعت از خون به ناحق ریخته شده فردی که مشهور است، اهداف سیاسی ناپسندی برداشت کنند و نوک پیکان قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها به سمت نظام اسلامی ببرند. در صورتی که از همان ابتدای حادثه تمام عوامل قضایی و انتظامی در پی دستور قاطع رییس قوه قضاییه به صورت شبانه روزی اهتمام کردند تا ابعاد و زوایای حادثه بسرعت و دقت موشکافی کنند. نهایتا پس از ۷۲ ساعت از وقوع حادثه، عوامل اصلی شناسایی و بازداشت شدند.  
    وی افزود: قوه قضاییه نسبت به افراد و برخی رسانه‌های شایعه ساز وارد شده است و ضمن ارائه هشدارهای لازم برای تشکیل پرونده برای برخی از آنها اقدام کرد.
    سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله تعاونی کارکنان دادگستری در شهریار و  سدید، گفت: در ارتباط با  شرکت سدید در جلسه ماقبل دوستان پرسیدند چرا حکم پرونده قطعیت  یافته ولی دوباره باید بررسی شود. ما گفتیم که اختیار آن را قانونگذار به رییس قوه قضاییه داده که پرونده های خلاف شرع را به صورت فوق العاده  رسیدگی کند. پرونده سدید با حکم شعبه اول دیوان عالی تعیین تکلیف شد و حکم را به نفع مردم و سهامداران صادر کرد. به طرفیت شرکت سدید اعمال اعتراض شد و درخواست ماده ۴۷۷ کردند.  این پرونده با ارجاع ریاست قوه قضاییه به معاونت قضایی ارجاع  شد و اعتراض معترض به حکم معاونت قضایی وارد دانسته نشد و الان پرونده در مرحله اقدامات بعدی است.
    وی ادامه داد: پرونده کینگ مانی نیز ۴۲۰۰ شاکی  و ۸ متهم دارد و ۴ جلسه رسیدگی به این پرونده  در شعبه دوم دادگاه اقتصادی تشکیل شده است و در مرحله کارشناسی است.  پس ازتکمیل نظریه کارشناسی موید اتخاذ تصمیم یا صدور رای خواهد بود. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: تا آنجا که می دانم  پرونده‌ای در تعاونی شهریار مفتوح نشده است.
    وی درباره برنامه های قوه قضاییه برای انتخابات پیش رو گفت: چند کار موثر در این زمینه انجام شده است.  یکی از این کارها  ششمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در مردادماه سال جاری بود و دستور کار ان پیشگیری از جرایم انتخاباتی بود. در پی آن  تصمیماتی در ۱۲ بند اتخاذ شده که جهت اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ می شود. همچنین ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی از شهریور ماه سال جاری در سه سطح ملی و استانی و شهرستانی تشکیل شده است. اولین و دومین جلسه این ستاد برگزار شد و اصول و راهبردهای پیشگیرانه از موضوع جرایم انتخاباتی به تصویب رسید و به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.  همچنین جرایم های اولویت دار در قبل و حین و بعد از انتخابات احصا شد.
    وی تاکید کرد: راهبرد اصلی قوه قضاییه در این دوره از انتخابات متمرکز بر توجیه و  ارشاد و هشدار به تشکل ها و احزاب و گروه ها و نامزدهای انتخاباتی با هدف بازدارندگی از جرایم انتخاباتی است. همچنین بررسی جرایم انتخاباتی در خارج از نوبت در دستور کار جدی قوه قضاییه است.
    وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه گفت: در دو مرحله قبل راجع به این پرونده مطالبی را گفتم. اگر اطلاعات جدیدی حاصل شود با رعایت موازین عرض می کنم.
    سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مهران مدیری مجری برنامه دورهمی مبنی بر عدم پخش قسمت ششم برنامه و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان که باید آقای مدیری پرداخت کند و تهیه کننده این برنامه هم باید صد میلیارد تومان پرداخت کند و آیا پرونده‌ای در جریان رسیدگی قرار دارد، گفت: اگر اطلاع و مستندی دارید ارائه دهید و اگر مستندی نیست در این مقطع حساس در راستای حفظ و صیانت از امنیت روانی مردم اقدام کنید. پرونده‌ کیفری یا حقوقی در خصوص افرادی که اطراف این موضوع واقع شدند، مطرح نشده است.  همچنین مطابق پیگیری‌ها، معاون حقوقی صدا و سیما نیز اعلام کردند شکایتی طرح نشده است و اگر اختلافی وجود داشته باشد در چند جلسه برگزار شده، پیگیری شده است.
    وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های روحانی و عباس آخوندی در دولت قبل گفت: نسبت به فرد اول اطلاع رسانی کردم. ایشان در کسوت روحانیت هستند و پاسخ آن را از دادگاه روحانیت بخواهید. نسبت به فرد دوم براساس بررسی هایی که داریم پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر شرایط اطلاع رسانی فراهم بود، عرض می‌کنم.
    وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سو قصد به معاون وزیر صمت که یکسال پیش رخ داد گفت: در این پرونده تحقیقات تکمیلی بعمل امده و یک نفر مهاجم به اتهام شروع به قتل و ایراد و ضرب و جرح عمدی و ۴ نفر دیگر  که در شروع به قتل عمدی‌ متهم اند موقتا بازداشت شدند و متعاقب قرار تامینی که صادر شد با صدور قرار قبولی ازادند و  کیفرخواست پرونده صادر شده و باید به دادگاه صالح ارسال شده باشد.
    سخنگوی قوه قضاییه گفت:  در اواخر هفته گذشته گزارشی از  اقدامات مجدانه سازمان ثبت را داشتیم.  میزان وصول معوقات بانکی  در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱۹ هزار میلیارد ریال بود که درصد رشد آن نسبت به سال قبل ۷۴ درصد بود.  وصول مطالبات از طریق عملیات اجرایی اسناد رسمی براساس قانون ثبت بوده و با اجرای فرایند صدور اجرابیات از طریق توقیف اموال و مزایده فروش اموال توقیفی وصول شد و وجوه حاصله به حساب بستانکاران واریز می شود تا مطالبات معوق به چرخه اقتصاد برگردد.
    سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به  سوالی مبنی براین که بسیاری از احکام قطعی محکومان در قوه قضاییه معطل مانده است، قوه قضاییه در راستای تسریع در اجرای احکام چه برنامه دارد؟ گفت: نکته‌ای که هم اکنون مطرح کردید همانند ادعاست. آمارهای ما دلالت بر معطل ماندن احکام قطعی ندارد. یکی از مولفه‌های مورد توجه روسای دادگستری در سایر استان‌های کشور رسیدگی به پرونده‌های معوق و رسوبی است. رسیدگی به این پرونده‌ها در ارزشیابی این روسا موثر است.
    ستایشی افزود:  یکی از عواملی که اجرای ناقص احکام قضایی را فراهم می‌کند، مربوط به محکومان متواری است. راهکاری که در سند تحول قضایی پیش بینی کردیم، ایجاد سامانه محکومان متواری است. این سامانه طراحی شده است و زمانی که یک حکم جلب در دادگاه کیفری برای یک فرد صادر می‌شود نام او در این سامانه ثبت شده و به دستگاه‌های مرتبط دسترسی داده شده که بتوانند از این بانک اطلاعاتی برای کاهش محکومان متواری کاسته شود
    ت، اما به دلیل رابطه تنگاتنگ آنان با تهران، واشنگتن تهران را مسئول حملات و پیامدهای آن می‌داند. به این ترتیب، اوضاع به‌گونه‌ای در حال رخداد است که علی رغم تمایل گذشته واشنگتن و احتیاط‌های رسمی مقام‌های ایرانی، توپ به زمین ایران فرستاده شده است. ایجاد وضع برزخی برای تهران، هدفی است که از ابتدای شروع جنگ، از سوی جریان‌های تندرو و مخالف رویکرد تنش‌زدایی سیاست خارجی تهران دنبال شده است.
    حال با نگاه به تغییر مواضع واشنگتن و به تبع آن اروپا، دو رویکرد پیش‌ روی تهران قرار دارد: نخست؛ سوار شدن بر موج احساس و شور مطابق با الگویی که جریان‌‌های تندرو بر طبل آن می‌کوبند. دوم؛ مدیریت اوضاع براساس منافع و امنیت ملی. رویکرد نخست، ممکن است بی‌ملاحظه‌ترین رفتار را مانند برخی هیجانات و تبلیغات رسانه‌ای در پی آورده و سرانجام کشور را در وضع اجتناب ناپذیر در تحمل اوضاع کند.
    رویکرد دوم اما اگرچه سخت و پرچالش ولی تلاش برای بیرون فرستادن توپ از زمین خودی به طرف آتش بیاران معرکه خواهد بود. این رویکرد، هدف خود را می‌بایست براین بنا استوار کند که تهران همچنان دارای ظرفیت‌هایی است که برخلاف تصور رایج می‌تواند در بزنگاه‌های حساس، بخشی از راه حل باشد و نه بخشی از مشکلات جاری. همه چیز به انتخاب تهران بستگی دارد. خواسته یا ناخواسته، اکنون تهران در کانون توجهات مربوط به جنگ «حماس _ اسرائیل» است.