سرمقاله

جهانی شدن با طعم دیپلماسی فرهنگی ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17593  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 04 آبان 1402
    حمله تند اردوغان به اسرائیل
    حماس تروریست نیست بلکه جبشی آزادی بخش است
    رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در واکنش به تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، سفر خود به اراضی اشغالی را لغو کرد.
    به گزارش شبکه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در نشست فراکسیون پارلمانی حزبش عدالت و توسعه در شهر آنکارا اظهار کرد: ما در مورد اسرائیل حسن نیت داشتیم، اما آنها از حسن نیت ما سوء استفاده کردند و من هم سفرم به اسرائیل را لغو کردم.
    اردوغان گفت: اسرائیل خونین‌ترین حملات تاریخ را آغاز کرده و ما این اقدامات را تایید نمی‌کنیم و نمی‌توانیم قتل کودکان توسط اسرائیل را تحمل کنیم، زمان آن رسیده که آشکارا با کسانی که زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند، گفت‌وگو کنیم.
    رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: حماس یک سازمان تروریستی نیست بلکه یک جنبش آزادی‌بخش است که برای نجات سرزمین و مردمش تلاش می‌کند.
    او در ادامه اقدامات فعلی رژیم صهیونیستی را جنایات ضدبشری و کشتار جمعی در حق فلسطینی‌ها دانست و گفت: اسرائیل نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد حتی اگر آمریکا و غرب کنار آن بایستند.
    اردوغان افزود: تا زمانی که اسرائیل به هدف قرار دادن افراد بی‌گناه ادامه دهد، هیچ کشتی یا هواپیمایی برای آن صلح نخواهد آورد، اسرائیل نباید منتظر  امنیت از خارج باشد بلکه باید آن را در منطقه جستجو کند.
    رئیس جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد: همه طرف‌ها باید دست خود را از روی ماشه بردارند و فورا آتش‌بس اعلام کنند، همچنین باید فورا یک گذرگاه انسانی برای انتقال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ایجاد شود.
    او ادامه داد: ما به تلاش‌هایمان برای برگزاری یک کنفرانس صلح فلسطینی-اسرائیلی با حضور تمامی کشورهای موثر منطقه ادامه خواهیم داد.
    همچنین اردوغان گفت: ترکیه پیشنهاد داد کشور ضامن باشد و ما حاضریم ضامنی برای طرف فلسطینی باشیم.
    رئیس جمهور ترکیه افزود: ما همواره به مساله فلسطین از منظر انسانی نگاه می‌کنیم، از هفتم اکتبر هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم و تمام تلاش‌مان را کردیم تا بحران بزرگ‌تر نشود، تاکنون هشت هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی را به فرودگاه العریش فرستادیم و ۲۵ تن از کادر پزشکی‌مان را اعزام کردیم.
    او تصریح کرد: جهان بزرگتر از پنج کشور بوده و ساختار آن ناعادلانه و ناکارآمد است و باید در اسرع وقت خود را به‌روزرسانی کرده و تغییر دهد، ما نباید امنیت جهان را به منافع پنج کشور عضو دائم شورای امنیت بسپاریم.
    اردوغان با اشاره به اینکه جهان از صحبت درباره کشتار کودکان و زنان در غزه اجتناب می‌کند، گفت: تحولات اخیر در غزه ناتوانی سازمان ملل در اتخاذ هر گونه تصمیمی را نشان داد.
    در همین حال رسانه آمریکایی بلومبرگ از تعلیق همکاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در زمینه انرژی خبر داد.
    بلومبرگ در این باره اعلام کرد: ترکیه در حال تعلیق برنامه‌های همکاری با اسرائیل در زمینه انرژی است و وزیر انرژی ترکیه سفر برنامه ریزی شده خود به تل‌آویو را لغو کرده است.
    صحبت های اردوغان در حالی مطرح شد که روز گذشته هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز در نشست خبری با وزیر خارجه قطر گفت : دف قرار دادن برادران فلسطینی‌ ما بدون تبعیض میان کودکان، بیماران و سالمندان حتی در مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد، جنایت علیه بشریت است.
    طبق گزارش شبکه الجزیره، وی در اولین انتقاد روشن ترکیه از مواضع اروپایی و آمریکایی در مورد تجاوز رژیم صهیونیستی در نوار غزه تأکید کرد: کسانی که تحت پوشش همبستگی از جنایات اسرائیل تمجید می‌کنند؛ شرکای جنایت در نوار غزه هستند.
     فیدان از رژیم صهیونیستی خواست تا در این اشتباهات خود بازنگری کند.
    وی همچنین هشدار داد که حمله زمینی به غزه به یک قتل عام کامل منجر خواهد شد.
    وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: بحران این بار بسیار بزرگ است و خطرات بسیار زیادی وجود دارد و راه حل سیاسی نباید به تعویق بیفتد. اسرائیل باید متوجه شود که نمی‌تواند خواسته‌هایش را با خشونت و ظلم برآورده کند.
    وی اعلام کرد که کشورش در حال حرکت و تلاش در دو مسیر عدم تعمیق بحران فعلی و عدم تکرار آن در آینده است.
    محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: اسرائیل با بمباران مدارس و بیمارستان‌ها مرتکب مجازات جمعی می‌شود.
    وی گفت: ما بار دیگر بر موضع ثابت قطر مبنی بر محکوم کردن هدف قرار دادن غیرنظامیان تاکید می‌کنیم و کلیه طرف‌های عامل نقض حقوق بین‌الملل باید مجازات شوند.
    وزیر امور خارجه قطر ادامه داد: ما سیاست مجازات جمعی در قبال نوار غزه و ساکنان آن را محکوم می‌کنیم. ما با طرف ترکیه‌ای درباره ضرورت کاهش تنش منجر به آتش بس کامل گفت‌وگو کردیم.
    محمد بن عبد الرحمن همچنین تاکید کرد: ما با ترکیه بر اهمیت ارائه کمک به ساکنان نوار غزه و جلوگیری از کوچ اجباری آنها تأکید می‌کنیم.
    وی ادامه داد: ما همچنین اظهارات تحریک آمیز برخی از مقامات اسرائیل، و طرح اتهاماتی علیه قطر را محکوم می‌کنیم.