سرمقاله

زمان پایان و نتیجه درگیری غزه؟ ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17753  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 07 آبان 1402
    تویوتا:
    سدان هیدروژنی میرای یک شکست بود!
    تویوتا با وجود شکست پروژه سدان هیدروژنی‌اش همچنان به توسعه این فناوری ادامه خواهد داد. معرفی نسل دوم میرای از سوی تویوتا همه را شگفت‌زده کرد. البته که با توجه به کمبودهای زیرساخت سوخت‌گیری، فروش کمتر از انتظار این خودرو قابل توجیه است. با این همه، سازنده ژاپنی دست از توسعه فناوری سلول‌های سوختی هیدروژنی بر نداشت و سرانجام به این نتیجه رسیده که میرای نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. تویوتا با درس گرفتن از این رخداد قصد دارد فناوری هیدروژن را برای استفاده خودروهای تجاری آماده کند.
    مدیر فناوری تویوتا، «هیروکی ناکاژیما»، در جریان نمایشگاه «حرکت» ۲۰۲۳ ژاپن اذعان کرد که یافتن ایستگاه سوختگیری هیدروژن دشوار است و همین مسئله تاثیر به‌سزایی روی فروش میرای گذاشته است که خودرویی «ناموفق» به شمار می‌رود. به گفته دپارتمان نیرو ایالات‌متحده، «مرکز داده‌های سوخت جایگزین»، تنها ۵۷ ایستگاه شارژ هیدروژن در کشوری به پهناوری آمریکا وجود دارد که همه آن‌ها هم در ایالت کالیفرنیا متمرکز شده‌اند.
    ناکاجیما به رسانه‌ها اعلام کرد که هیدروژن برای استفاده در خودروهای تجاری که بین دو مقصد سفر می‌کنند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. کاربرد آن‌ها محدود و مشخص است و به همین ترتیب راحت‌تر می‌توانند به ایستگاه مشخص سوخت دسترسی داشته باشند. تویوتا و «ایسوزو» چند هفته پیش اعلام کردند که به کمک یکدیگر کامیون‌های مجهز به سلول‌های سوختی هیدروژنی توسعه می‌دهند.
    نسل نخست میرای فروشی کمتر از ۲ هزار دستگاه داشت اما نسل دوم آن که سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد نهایتا با فروش کمتر از ۳ هزار دستگاه، به حداکثر فروش ممکن برای این مدل دست یافت. هنوز به‌دلیل ناشناخته بودن، کمبود زیرساخت سوخت‌گیری و هزینه‌بر بودن فناوری هیدروژن، خودروسازان انگشت‌شماری چون تویوتا و بی‌ام‌و به آن روی آورده‌اند.
    شرکت هوندا هم چندی پیش از نسخه هیدروژنی شاسی‌بلند CR-V رونمایی کرد که تا سال بعد وارد ژاپن و آمریکا می‌شود. محدودیت ایستگاه‌های شارژ بی‌شک بر فروش این خودرو نیز تاثیرگذار خواهد بود. اگر می‌خواهید درباره فناوری سوخت و خودروهای هیدروژنی اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله «راهنمای ساده شناخت خودروهای هیدروژنی» را مطالعه کنید. نظر شما درباره این سوخت چیست؟ آیا کاربرد خودروهای تجاری استفاده از هیدروژن را منطقی می‌کند؟