سرمقاله

نتانیاهو عبوس و سیاه پوش با قبول شکست ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17841  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 09 آبان 1402
    سخنگوی وزارت خارجه خطاب به بایدن و هریس مطرح کرد
    بس کنید!
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حدود ۲۴ روز از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد، گفت: در این حملات، صهیونیست‌ها از تمامی خطوط قرمز عبور کرده‌اند.
    ناصر کنعانی در نشست خبری این هفته خود با بیان این که در حملات رژیم صهیونیستی تاکنون ۸۰۰۰ نفر از شهروندان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، گفت: از این تعداد بیش از  ۳۰۰۰ نفر آنها از کودکان بوده‌اند.
    سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در مورد  ادامه ادعاهای مقامات غربی و آمریکا علیه ایران مبنی بر این که ایران در عملیات طوفان الاقصی جریان مقاومت فلسطین نقش داشته است و آنها به دستور ایران این کار را انجام داده‌اند و اظهارات اخیر بایدن و هریس خطاب به ایران که تاکید کرده‌اند که ایران بس کند، گفت: من نیز خطاب به آنها می‌گویم بس کنید.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با پیشنهاد ایران مبنی بر برگزاری رفراندوم در فلسطین در بین ساکنان اصلی فلسطین و پیگیری هر چه بیشتر این طرح و پیشنهاد در سازمان‌های بین‌المللی از سوی تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران بر احقاق کامل حقوق مردم فلسطین تاکید دارد. ما معتقدیم مقاومت برای رفع اشغالگری حق مشروع مردم فلسطین است.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه به روسیه و دیدارهایش با مقامات این کشور و همچنین یکی از رهبران سیاسی حماس تصریح کرد: سفر آقای باقری به مسکو از قبل برنامه‌ریزی شده بود و بنا به دعوت طرف روسی و در چارچوب مشورت‌های مستمر سیاسی بین دو کشور انجام شد.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بر اساس گزارش منتشر شده ایران همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارد، گفت: ما در داخل کشور ساز و کارهای مالی برای تدوین و ایجاد شفافیت‌های مد نظر ساز و کارهای بین‌المللی داریم و معتقد هستیم که شفاف‌ترین ساز و کارهای مالی را در ساز و کارهای بانکی خود مورد استفاده قرار می‌دهیم و از آن برخورداریم.
    کنعانی تصریح کرد: موضوع FATF ساز و کار خود را دارد. متولیان خود را در داخل کشور دارد و آنها در مورد این موضوع اطلاع رسانی کرده‌اند و در صورت لزوم بار دیگر اطلاع رسانی خواهند کرد.
    وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با خبر منتشر شده توسط برخی از رسانه‌ها مبنی بر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده به ویژه ابتکار سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است. شرایط جاری و اهمیت موضوع فلسطین و تاثیری که ایجاد کرده ممکن است که در اولویت‌ها جابجایی ایجاد کرده باشد و این تحولات می‌تواند در برخی از موضوعات تاثیرگذار باشد و تقدم و یا تاخری را ایجاد کند.
    وی با تاکید بر اینکه ایران به اصل مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه و تمام عیار همه طرح‌ها از جمله آمریکا به توافق پایبند است و اگر شرایط اقتضا کند این مسیر را همچون سابق دنبال می‌کند، گفت: این مسیر، مسیر پویایی است و همانطور که گفتم ممکن است که احیانا شتاب یا کندی در آن در نتیجه برخی از تحولات ایجاد شود ولی همانطور که اشاره شد در هر زمانی که شرایط اقتضا کند و نیاز باشد و شاهد تحول جدی در این خصوص باشیم موضوع را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با رایزنی حسین امیرعبدالهیان با وزیران امور خارجه قطر و عربستان در ارتباط با تحولات غزه گفت: در این رایزنی‌ها گفت‌وگوها متمرکز بر موضوع فلسطین و یافتن راهکاری برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌های جنگی‌اش بود.
    وی با بیان اینکه در جریان این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها ممکن است ساز و کارهایی مطرح شده باشد و مطرح باشد که در مورد آن بحث و رایزنی صورت می‌گیرد، ادامه داد: بحث موضوع ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه و مسائل مرتبط با آن نیز از دیگر محورهای این رایزنی‌هاست و کشورهای اسلامی می‌توانند در این زمینه همکاری‌های خوبی با یکدیگر جهت پیدا کردن راه حلی در این زمینه داشته باشند.
    سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برخی از واکنش‌ها به سخنرانی وزیر خارجه در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع فلسطین تصریح کرد: مقر سازمان ملل، مقر دولت‌ها و ملت‌های جهان است و همه دولت‌ها می‌توانند به نمایندگی از ملت‌های خود در آنجا حضور پیدا کنند و مواضع و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. ایران نیز در همین چارچوب در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت کرد و دیدگاه‌های اصولی و منطقی خود که منطبق با قوانین، مقررات و منشور ملل متحد بود را در ارتباط با مسئله فلسطین و بحران غزه بیان کرد.
    کنعانی خاطرنشان کرد: طبیعی است کسانی که در کنار رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار دارند و از آن حمایت می‌کنند مواضع مبتنی بر حق را بر نمی‌تابند.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ابتدای این نشست اشعاری از محمود درویش شاعر برجسته فلسطین در بیان مظلومیت مردم فلسطین و محکومیت اشغالگری را قرائت کرد.