سرمقاله

نتانیاهو عبوس و سیاه پوش با قبول شکست ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17914  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 09 آبان 1402
    انتشار «نظریه و نقد ادبی» حسین پاینده
    ویراست دوم «نظریه و نقد ادبی: درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای» از حسین پاینده به تازگی راهی بازار کتاب شده است. به گزارش ایسنا، این کتاب دوجلدی در ۱۰۱۹ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهای ۷۵۰ هزار تومان (‌۳۷۰ هزار تومان جلد اول و ۳۸۰ هزار تومان جلد دوم) در انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.
    حسین پاینده در سخن آغازین کتاب آورده است: نظریه و نقد ادبی را می‌بایست نه به منزله درسی محدود به تحصیلات دانشگاهی بلکه چونان مجموعه‌ای از چهارچوب‌های مختلف اندیشگانی برای فهم و تغییر جهان پیرامون‌مان بیاموزیم. در سال‌های اخیر، نقد ادبی در کانون توجه دانشجویان و علاقه‌مندان ادبیات بوده است. هم انجمن‌ها و کانون‌های ادبی که جلساتی به منظور بررسی آثار ادبی برگزار می‌کنند و هم پژوهشگران دانشگاهی (به‌ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های‌شان)، توجه وافری به نقد نشان داده‌اند.
    مبالغه نیست که بگوییم هر هفته ده‌ها جلسه نقد رمان و مجموعه داستان و شعر و فیلم در بسیاری از دانشگاه‌ها و شهرهای کشور ما برگزار می‌شود. نگاهی گذرا به مقالات دانشگاهی در رشته‌های ادبیات (اعم از ادبیات فارسی و جز آن) نشان می‌دهد که اکثر مقالات منتشرشده در آن‌ها به حوزه نقد ادبی مربوط می‌شوند، همچنان که بسیاری از دانشجویان مایل‌اند آثار کهن را هم بر اساس نظریه‌های نقادانه بررسی کنند. به موازات این تحولات، نوشتن مقالات کوتاه نقادانه در مطبوعات ما به یک روال تبدیل شده، به گونه‌ای که ستون ثابتی از مجله‌ها به بررسی آثار ادبی اختصاص یافته است.
    تحولاتی که اشاره کردیم نشانه عطف توجه به موضوع نقد و خوانش نقادانه آثار ادبی‌اند و باید آن‌ها را رویدادهایی خجسته محسوب کرد. با این همه، بررسی وضعیت مطالعات ادبی در دانشگاه‌ها و ارزیابی دقیق مقالات نشریات و محتوای جلسات محافل و کانون‌های ادبی، حکایت از خلط سه مقوله متفاوت دارد: «مرور و معرفی»، «تحلیل» و «نقد».