سرمقاله

تهران - واشنگتن؛ تنش زیر خط جنگ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17986  |  صفحه ۱۰ | آگهی  |  تاریخ: 10 آبان 1402
    «ابتکار» همزمان با بیست و پنجمین روز از آغاز جنگ غزه بررسی می‌کند
    فستیوال جهانی نفرت از صهیونیست‌ها
    موج اعتراضی در نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی منطقه نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، شدت گرفته‌است. در واقع در حالی که 25 روز مداوم ارتش صهیونیستی در حال بمباران مردم غزه بوده و در این میان بیش از 8500 نفر شهید و بالای 20 هزار نفر در این منقطه مجروح شده و مطابق اعلام رسانه ها 50 درصد از شهر غزه نیز ویران شده است، به‌رغم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در اروپا و آمریکا از جریمه گرفته تا بازداشت، بسیاری از مردم برای اعتراض به خیابان‌ها آمده‌ اند.
    در این میان و در حالی که در مجمع عمومی سازمان ملل اخیراً رای قاطعانه ای به قطعنامه پیشنهادی آتش بس و ارائه کمک های بشردوستانه به مردم غزه از سوی کشورها صادر شده و تنها آمریکا، انگلیس و اسرائیل با این قطعنامه مخالفت کرده اند،
    در روزها و هفته گذشته، مسلمانان در کشورهای مختلف منطقه، موجی اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی به راه انداخته‌اند. به طوریکه هزاران نفر از مردم عراق در حالی که کفن بر تن کرده بودند به خیابان‌ها رفتند و با تجمع در میدان التحریر بغداد پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.
    در یمن نیز هزاران نفر از مردم این کشور در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و غزه در شهر صنعا راهپیمایی کردند. جوانان لبنانی و پناهندگان فلسطینی ساکن لبنان هم در مرز لبنان با فلسطین اشغالی حضور یافتند تا همبستگی خود را با ملت فلسطین ابراز کنند.
    به گزارش ایرنا، در پاکستان نیز مردم مسلمان این کشور پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای بزرگ و کوچک در حمایت از عملیات رزمندگان فلسطین به خیابان‌ها رفته و ضمن ابراز همبستگی با مردم غزه، حمایت غرب از تهاجم اسرائیل و سکوت مجامع بین‌المللی را محکوم کردند.
    در قطر هم تعداد زیادی از شهروندان در حمایت از مردم غزه و محکومیت تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. صدها بحرینی و هزاران نفر از مردم ترکیه و سوریه نیز تظاهرات مشابهی را برگزار کردند. شماری از مردم کویت هم در مقابل پارلمان این کشور در حمایت از فلسطین و غزه شعار دادند.
    همچنین در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تظاهرات صدها تن از مردم مالزی در کوالالامپور در حمایت از فلسطینی‌ها منتشر شد. تظاهرات مشابه دیگری در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در توکیوی ژاپن برگزار شد اما مأموران امنیتی ژاپن با حمله به راهپیمایان که پرچم‌های کشورهای اسلامی را در دست گرفته بودند مانع از نزدیک شدن آنان به این سفارتخانه شدند.
    در همین ارتباط خبرگزاری «آسوشیتدپرس» دو هفته قبل در گزارشی نوشت که ده‌ها هزار نفر از نمازگزاران در خاورمیانه در حمایت از مردم فلسطین و غزه به خیابان آمدند و علیه اسرائیل شعار دادند. همچنین اعتراضات در دو کشور ایران و عربستان که ماه‌های گذشته روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند، مشهود بود به ویژه عربستان که پیشتر در مسیر عادی‌سازی روابط قدم گذاشته‌بود. به طوریکه روز دوشنبه جامعه کلیمیان ایران در شهرهای مختلف مانند تهران در یک گردهمایی با اعمال رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام برائت کردند.
    همچنین جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، شکاف میان نظام‌های سیاسی غربی و مردم آنها را عیان ساخت؛ مردمی که از مظلوم و دولت‌هایی که به خاطر منافع خود از ظالم حمایت می‌کنند.
    در این میان در حالی در برخی کشورهای اروپایی و به طور مشخص فرانسه، تجمع حمایتی از مردم فلسطین ممنوع اعلام شده‌است که شاهد بودیم خیابان‌های پاریس مملو از معترضان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود. در ایتالیا، بلژیک، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی نیز تظاهرات مشابه فرانسه انجام گرفت و در امریکا تظاهرات های اعتراضی مشابه صورت گرفت.
    علاوه بر این همزمان با سازمان ملل متحد، بسیاری از نهادهای بین المللی نیز اقدامات و حملات اسرائیل به نوار غزه را غیر قابل قبول دانسته و محکوم کرده اند. در این رابطه به گفته مقامات اسپانیایی، حدود ۳۵ هزار نفر از جمله یک وزیر روز یکشنبه گذشته در شهر مادرید در حمایت از آتش‌بس در غزه و حمایت از فلسطینی‌ها در بیست و سومین روز از درگیری‌ها تظاهرات کردند.
    جمعیت شعارهایی مبنی بر «آزادی فلسطین» سر دادند و پرچم‌های فلسطین را برافراشتند. این راهپیمایی یکی از بزرگترین تجمعات حامی فلسطینیان در اسپانیا از زمان آغاز درگیری‌ها در هفت اکتبر است.  یولاندا دیاز، وزیر کار و رهبر حزب چپ رادیکال سوما گفت: «همه خواستار آتش بس فوری در غزه هستند.»
    به گزارش یورونیوز یک نماینده پارلمان بریتانیا هم اعلام کرد که دولت بریتانیا و سایر متحدان بین‌المللی با امتناع از بیان درخواست آتش بس در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان مقصر است. 
    لیلا موران، سخنگوی روابط خارجی حزب لیبرال دموکرات‌های بریتانیا گفت که بمباران در جنوب غزه نیز انجام می‌شود. بمباران در مسیر به اصطلاح امن نیز صورت می‌گیرد. وی افزود: «هیچ کجای غزه امن نیست. دیگر مردم نمی‌گویند کجا برویم تا در امان باشیم. اکنون می‌پرسند که وقتی بمیریم می‌خواهیم کجا باشیم.»
    فصل جدایی تل‌آویو از جهان
    گفتنی است، بی‌شک داستان شکاف رژیم‌ صهیونیستی تنها به احزاب، جریان‌ها و چهره‌های سیاسی داخلی این رژیم بازنمی‌گردد، بلکه صهیونیست‌ها حتی با نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل هم به یک تنش و شکاف دیپلماتیک بی‌سابقه رسیده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته به شورای امنیت این نهاد بین‌المللی گفت که حمله حماس به یکباره و بدون پیش‌زمینه رخ نداده و مردم فلسطین ۵۶ سال است که از اشغالگری در رنج هستند و امیدشان برای یک راه‌حل سیاسی در حال از بین رفتن است. این مواضع به تنش بی‌سابقه دیپلماتیک میان سازمان ملل و اسرائیل منجر شد تا آنجا که تل‌آویو رسماً اعلام کرده به اعضای این سازمان برای سفر به فلسطین اشغالی ویزا نمی‌دهد. رژیم‌صهیونیستی همچنین خواهان برکناری گوترش شد، اما افزون بر اینها، داستان درگیری صهیونیست‌ها به عفو بین‌الملل هم کشیده شد و تل‌آویو این نهاد را پس از آنکه تأکید کرد که تمامی طرف‌های درگیر در جنگ خاورمیانه، قوانین بین‌الملل را با ارتکاب جرایم جنگی نقض کرده‌اند به سوگیری و یهودستیزی متهم کرد.
    به گزارش ایسنا، این نهاد در بیانیه‌ای همچنین توضیح داد که یکی از دلایل اصلی درگیری کنونی در غزه، سیستم آپارتاید رژیم‌صهیونیستی است که بر فلسطینی‌ها تحمیل شده است. اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل مدعی شد که نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌الملل از جمله ارتکاب جرایم جنگی توسط تمامی طرف‌های درگیر در جنگ غزه رخ داده است.
    سخنگوی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به این اظهارات به پولیتیکو گفت که عفو بین‌الملل یک سازمان ضد یهود است که علیه اسرائیل سوگیری کرده است. وی همچنین استدلال کرد که‌ عفو بین‌الملل فاقد اقتدار اخلاقی است تا خود را به‌عنوان یک سازمان حقوق بشری نشان دهد. گزارش شده که سخنگوی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی همچنین عفو بین‌الملل را بابت سکوتش نسبت به عملیات طوفان‌الاقصی که هفتم اکتبر توسط حماس انجام شد متهم کرده و گفته است که عفو بین‌الملل یک سازمان پروپاگاندایی است که برای حماس کار می‌کند.
    تعمیق شکاف با سازمان ملل بعد از قطعنامه مجمع عمومی
    همزمان با تداوم و تشدید حملات صهیونیست‌ها به غزه، مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه جمعه قطعنامه‌ای را درباره جنگ غزه تصویب کرد که گروه کشورهای عربی با محوریت اردن آن را ارائه کرده بودند.
    اما تصویب و صدور همین قطعنامه دور بی‌سابقه‌ای از شکاف‌ها بین رژیم صهیونیستی با مجمع عمومی را هم به دنبال داشت. ۱۲1 کشور به نفع این قطعنامه رأی دادند. در مقابل ۱۴ کشور هم رأی مخالف و ۴4 کشور نیز رأی ممتنع دادند. البته اصلاحاتی که کانادا برای محکوم کردن حماس در این قطعنامه پیشنهاد داده بود، رأی کافی نیاورد.
    لازم به ذکر است که پس از رأی ممتنع عراق به قطعنامه مجمع عمومی، بغداد تصمیم گرفت تا رأی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره قطعنامه مربوط به آتش‌بس در نوار غزه را تغییر دهد. به گزارش«nrt» ، وجود یک مشکل فنی موجب شد تا عراق به تصحیح موضع و رأی مثبت به قطعنامه سازمان ملل که خواستار توقف جنگ و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و حفاظت از غیرنظامیان است، روی بیاورد.
    قطعنامه مجمع عمومی شامل ۱۴ بند است که مهم‌ترین آنها لزوم تحقق آتش‌بس انسانی فوری، ملزم بودن تمام طرف‌ها به اجرای قوانین بشردوستانه بین‌المللی، برآورده کردن نیازهای اساسی و فوری برای نوار غزه، آزادی تمام غیرنظامیان، تحویل کمک‌های بشردوستانه و لغو دستور مقامات اسرائیلی درباره انتقال ساکنان شمال نوار غزه و کارمندان سازمان ملل به جنوب غزه است.
    این قطعنامه غیرالزام‌آور در حالی شامگاه جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل رأی آورده که ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل، چهار مرتبه در تصویب قطعنامه در رابطه با درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی ناکام بودند. پس از تصویب این قطعنامه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ غزه باید منجر به آتش‌بس فوری و توقف خشونت شود. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس هم روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک عربی از اعلام آمادگی این گروه (حماس) برای اجرای مفاد قطعنامه جمعه شب مجمع عمومی سازمان ملل درباره غزه خبر داد.
    با این حال گیلعاد آردان، نماینده  رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در واکنش به تصویب قطعنامه مجمع عمومی، این سازمان (ملل) را فاقد مشروعیت توصیف کرد و گفت: «دیگر سازمان ملل متحد ذره‌ای مشروعیت ندارد.» آردان صراحتاً تأکید کرد: «هیچ مذاکره و بحثی وجود نخواهد داشت. ما دست روی دست نخواهیم گذاشت و به آنها (مقاومت نوار غزه) اجازه نخواهیم داد دوباره مسلح شوند. ما این اجازه را نمی‌دهیم، تنها راه دستیابی به این هدف، از بین بردن توانایی‌های حماس است.»
    الی کوهن، وزیر امور خارجه  رژیم صهیونیستی هم درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس را «نفرت‌انگیز» خواند و شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت که «اسرائیل درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس را رد می‌کند و قصد دارد گروه حماس را از بین ببرد.» لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل هم مدعی شد تل‌آویو مطابق با قواعد جنگ باید از مردم خود محافظت کند. گرینفیلد با این حال عنوان داشت که قوانین بین‌المللی انسانی باید در نوار غزه و در سراسر منطقه توسط همه طرف‌ها رعایت شود.