سرمقاله

تهران - واشنگتن؛ تنش زیر خط جنگ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17993  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 10 آبان 1402
    پنل تاچ‌بار اپل رسما به خاطره‌ها پیوست
    با معرفی نسل جدید مک‌بوک‌ها با پردازنده M3 مشخص شد که اپل رسما دیگر هیچ لپ‌تاپی با پنل تاچ‌بار تولید نخواهد کرد. اپل بامداد امروز با معرفی مک بوک پرو جدید، برای همیشه با مک بوک پرو با پنل تاچ بار خداحافظی کرد و این محصول دیگر تولید نخواهد شد. به این ترتیب دستگاه‌هایی که در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶ برای نخستین بار به این پنل لمسی مجهز بودند، در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ به عمر خود پایان داده و دیگر در چرخه تولید محصولات اپل جایی نخواهند داشت.
    اپل در سال ۲۰۱۶ این پنل لمسی را جایگزین دکمه‌های فیزیکی F1 تا F12 کرد. این تکنولوژی همزمان با اولین مک‌های مجهز به درگاه USB-C پا به دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل مک گذاشت. کیبوردی با دکمه‌های فیزیکی کمتر، حذف درگاه مگ سیف و درگاه HDMI و مهاجرت از USB-A به USB-C، از جمله دیگر ویژگی‌های مک‌های مجهز به پنل تاچ‌بار بود.
    البته پنل تاچ بار تنها به مک بوک پروها اختصاص پیدا کرده و مک بوک ایر یا آیمک‌ها از این ویژگی بی‌بهره بودند. عدم استقامت و پایداری تاچ بار باعث شد تا کمتر توسعه دهنده‌ای به فکر سازگار کردن اپلیکیشن‌ها با آن کند و در نسخه‌های مختلف مک او اس نیز شاهد اضافه شدن ویژگی جدیدی به آن نبودیم.
    اپل از زمانی که اقدام به بازطراحی مک بوک پروهای فعلی کرد، پروسه فراموش شدن پنل تاچ‌بار را نیز همزمان استارت زد. مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی با تراشه اپل سیلیکون مجددا به دکمه‌های فیزیکی مجهز شده و پنل تاچ بار از آن‌ها حذف شد. پس از آن، اپل همچنان به فروش مک بوک پرو ۱۳ اینچی با پنل تاچ‌بار ادامه داد و این دستگاه به تراشه M1 و M2 مجهز شد.
    اما بامداد امروز با رونمایی از تراشه M3 و مک بوک پروهای جدید، اپل برای همیشه با مک بوک پرو ۱۳ اینچی با پنل لمسی Touch Bar خداحافظی کرد. البته اگر تمایل به خرید این محصول دارید، همچنان می‌توانید از فروشگاه‌های دیگر اقدام به خرید این دستگاه کنید، اما متأسفانه اپل استورها دیگر برنامه‌ای برای فروش آن نخواهند داشت.