سرمقاله

خطر اقلیت اقتدارگرا ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18284  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 16 آبان 1402
    سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد
    ذات اسرائیل برای کل منطقه تهدیدزاست
    سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا با سوءاستفاده از قدرت، مانع انجام وظیفه از سوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیگیری‌های جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی شده است و شورای امنیت و صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان گرفته است.
    ناصر کنعانی، در نشست مطبوعاتی خود به تشریح آخرین وضعیت تحولات اراضی اشغالی و محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه پرداخت.
    سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا درباره سفر اخیر  علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به  ژنو و رایزنی‌های انجام شده در جریان این سفر ازجمله دیدار وی با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای انجام شده در مورد روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در جریان این دیدار گفت: سفر آقای باقری به ژنو  در چارچوب گفت‌وگو با مقامات اتحادیه اروپا با تمرکز بر تحولات اخیر فلسطین انجام گرفت.
    وی افزود: در جریان این سفر و رایزنی‌های انجام شده بر نقش و مسئولیتی که در مورد این تحولات، متوجه اتحادیه اروپا است، صحبت شد  و  بر این موضوع تاکید شد که با توجه به نوع نگاهی که اتحادیه اروپا در مورد مسائل بین‌المللی و حقوق بشری دارد باید در مورد غزه نیز به مسئولیت خود عمل کند و تلاش‌های لازم را برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه انجام دهد.
    کنعانی افزود: در این دیدار و در جریان این سفر در  مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز تبادل نظر و گفت‌وگو شد و ما عموما  از این فرصت‌ها برای تبادل نظر در مورد این موضوعات نیز استفاده  می‌کنیم.
    وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به دیدار هیات طالبان با وزیر خارجه در تهران آیا در این دیدار در مورد آینده سیاسی افغانستان و همچنین همکاری‌های امنیتی دو کشور رایزنی و بحثی شد، گفت: دو کشور ایران و افغانستان منافع مشترکی برای همکاری دارند. دو کشور با توجه به وجود و فعالیت داعش در افغانستان و منطقه و هسته‌های آزاد و رها شده این گروه تروریستی بر این موضوع تاکید دارند که باید در مورد امنیت مرزها و تامین امنیت مشترک همکاری داشته باشند و این همکاری‌ها بر اساس منافع مشترک است.
    وی با بیان اینکه آمریکا با تداوم حمایت و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی از جمله داعش به دنبال دامن زدن به ناامنی در منطقه است، گفت: همکاری‌های ایران و افغانستان در حوزه امنیتی بر اساس منافع مشترک است.
    کنعانی در ادامه تاکید کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به تحولات افغانستان نگاه از روی خیرخواهی و کمک به خواهران و برادرانی است که در جغرافیای مشترک و در حوزه تاریخی و تمدنی ما قرار دارند و ما در چارچوب نگاه خیرخواهانه خود دیدگاه‌های سیاسی‌مان را در مورد شرایط افغانستان به مقامات افغانستان منتقل کردیم و در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم.
    وی همچنین در مورد نگاه انصارالله و جریان مقاومت در یمن به تحولات اراضی اشغالی و فلسطین گفت: جریان انصارالله یمن و جریان مقاومت مردم در این کشور به دلیل نوع رویکرد اصولی‌شان در حمایت از مسئله فلسطین در کنار مردم فلسطین قرار دارد و این مسئله را به صورت روشن و واضح مطرح کردند.
    سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با آخرین پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور برای توسعه تجارت خارجی ایران و همچنین تاثیر مصوبه اخیر کنگره آمریکا جهت تلاش برای کاهش تجارت خارجی ایران و محدود کردن تعامل ایران با دیگر کشورها گفت: موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورها از جمله اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است و در این زمینه از هیچ نوع تلاشی فروگذاری نداریم.
    وی با بیان اینکه در نشست‌های چند جانبه نیز موضوع همکاری‌های اقتصادی و گشایش‌های اقتصادی را همواره مورد توجه قرار داده‌ایم، گفت: در نشست اخیر نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای که در قرقیزستان برگزار شد و آقای مخبر در آن حضور داشت این اولویت با جدیت مورد توجه قرار گرفت و مصوباتی را نیز در این زمینه شاهد بودیم و از دیگر سو ابتکارات و پیشنهاداتی نیز از سوی ایران ارائه شد.
    وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه بحث توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها از اولویت‌های جدی ایران در عرصه تجارت خارجی است و شواهد نیز دال بر این موضوع است خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اینگونه اقدامات تاثیری بر آنچه که اشاره کردم نخواهد داشت.
    وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه با توجه به ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: این احتمال کاملا وارد است.
    وی ادامه داد: در صورت تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه امکان گسترش درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. ما این موضوع و این پیام را بارها منتقل کرده‌ایم. این دیدگاه را به آمریکایی‌ها نیز منتقل کردم و بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید که ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم ولی از سوی دیگر دست رژیم صهیونیستی را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد.
    وی با بیان اینکه واضح است که جریان‌های مردمی و مقاومت در منطقه به صورت جدی در ارتباط با این جنایت‌ها اقدام کنند و نسبت به آن اعتراض داشته باشند، گفت: در صورتیکه جامعه بین‌المللی اقدام موثر و جدی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام دهد همه احتمالات وجود دارد.
    کنعانی همچنین تاکید کرد: ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی تهدید آفرین و تهدیدزا برای کل منطقه است.