سرمقاله

خطای شناختی مشکلات ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1835  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 29 آذر 1401
    تلاطم قیمت دلار، احضار مسئولان بانک مرکزی به مجلس را درپی داشت
    پس لرزه‌های ارزی در بهارستان
    بازار ارز این روزها به اصلی ترین مبحث در میان محافل اقتصادی تبدیل شده است. مساله ای که به نظر می رسد از دولت تا مجلس و وزیر اقتصاد و بانک مرکزی را در گیر خود کرده است.
    حالا نیز خبر رسیده است که مسولان بانک مرکزی به مجلس احضار شده‌اند‌. علی‌اکبر کریمی‌، نماینده مردم اراک نیز در گفت وگویی با اشاره به این که نرخ ارز یکی از پارامتر‌های مهم اثرگذار بر شاخص‌های مختلف اقتصاد است، گفت: تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که تغییرات نرخ ارز در کشور ما به مراتب اثرگذاری بیشتری در مقایسه با سایر کشور‌ها دارد.
    به گزارش مهر‌‌، این نماینده در ادامه نیز بیان کرد که قاعدتاً زمانی که نرخ ارز تغییر می‌کند، باید فقط قیمت تمام شده کالا‌هایی که مواد اولیه یا کالا‌های واسطه‌ای آن وارداتی است، افزایش پیدا کند، اما در مقاطع زمانی گذشته آثار تغییر قیمت ارز را بر سایر کالا‌ها و بخش‌های اقتصادی کشورمان که الزاماً هیچ ربطی هم به به ارز نداشته، شاهد بودیم.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولتمردان به ویژه مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید تلاش کنند تا بتوانیم حداکثر پایداری و ثبات را در نرخ ارز شاهد باشیم. اگر هم قرار است تغییراتی در نرخ برابری پول ملی کشور با کشور‌های دیگر بر اثر عوامل اجتناب‌ناپذیر ایجاد شود، باید در یک شرایط تحت کنترل، با اتخاذ تدابیر لازم، با اطلاع‌رسانی و هماهنگی قبلی با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی انجام شود.
    کریمی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها مرسوم است که ارزش پول ملی خود را بر اساس سیاست‌های ارزی و تجاری کاهش می‌دهند. برای مثال یکی از دستاورد‌های کاهش ارزش پول ملی، افزایش صادرات است و برای اینکه کشوری در مقابل کشور دیگری صادرات خود را افزایش دهد، نسبت برابری پول خود با آن ارز خاص را کاهش می‌دهد. این اقدام تحت کنترل اتخاذ می‌شود و به عبارتی مسئولان امر آثار و عواقب کاهش ارزش پول ملی را می‌دانند و از قبل پیش‌بینی می‌کنند و راهکار‌های مشکلات ناشی از آن را در نظر می‌گیرند.
    افق روشنی وجود ندارد
    نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: بدترین شرایط آن است که بازار ارز متلاطم باشد و هیچ گونه افق روشنی هم وجود نداشته باشد و دائم بازار ناپایدار شود. اینکه بازار ارز یله و رها باشد و هر اتفاقی مدام قیمت ارز بالا و پایین برود، بدترین شرایط است. حتی صادرکنندگان که کاهش ارزش پول ملی به ظاهر به نفع آنان است و باعث افزایش صادرات می‌شود، از بی ثباتی نرخ ارز به شدت گلایه‌مند و ناراضی هستند و علاقه‌ای ندارند که نرخ ارز ناپایدار باشد و به صورت مستمر تغییر کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نرخ ارز مبتنی بر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. دولت اعلام می‌کند ما دسترسی‌های مناسبی به منابع ارزی داریم و نیاز‌های ارزی کشور به صورت عادی تأمین می‌شود که در این شرایط باید علت افزایش قیمت ارز مشخص شود. یا ادعای دولت مبنی بر تعادل بین عرضه و تقاضا درست نیست یا اینکه عوامل روانی و غیراقتصادی روی نرخ ارز اثر می‌گذارد که دولت موظف است این عوامل را کنترل کند.
    توطئه دشمن برای ایجاد تلاطم در بازار ارز
    نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعاً فشار‌های روانی در قالب توطئه و دسیسه از بیرون به اقتصاد ما وارد می‌شود و هدف از این کار هم ناپایدار کردن اقتصاد کشورمان، لطمه زدن به آرامش روانی عموم مردم به ویژه فعالان اقتصادی، متلاطم کردن قیمت‌ها در بازار و تشدید تورم است. قطعاً دشمن برنامه‌هایی برای بی‌ثبات‌سازی اقتصادی کشورمان دارد که باید مسئولان به ویژه در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی نقش توطئه‌های دشمن در تلاطم بازار ارز را مدنظر داشته باشند. باید با عواملی که با برنامه، توطئه و دسیسه بازار را متلاطم می‌کنند، برخورد شود.کریمی با بیان اینکه شرایط فعلی ارز مطلوب نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی نسبت به این وضعیت حساس است و حتماً این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم. در اولین فرصت تیم اقتصادی دولت به ویژه مسئولان بانک مرکزی به مجلس می‌آیند و باید پاسخگوی وضعیت موجود باشند. تغییر معاون ارزی بانک مرکزی نشان داد مسئولان به ویژه تیم اقتصادی دولت از وضعیت موجود راضی نبودند که دست به این تغییر زدند، اما باید در کنار تغییرات مدیریتی، تغییر سیاست‌ها هم مورد توجه قرار گیرد.
    وزیر اقتصاد از بازار ارز تحلیل می دهد
    در همین حال اما رشد بی سابقه قیمت دلار وزیر اقتصاد و دارایی را نیز به واکنش واداشت و سید احسان خاندوزی روز گذشته با اشاره به وضعیت ارزی در کشور گفت: « واقعیت این است که ما با یک نبرد دیجیتال مواجه هستیم، این‌گونه نیست که جلوی کشتی‌های ما را بگیرند بلکه در یک نبرد دیجیتال از طریق شناسایی تراکنش‌ها صرفاً سوار بر اطلاعات ردوبدل شدن دیتا‌ها هستند، حتی در عرصه داخلی نیز با چالش مواجه هستیم، در مسائل ارزی کشور شبکه‌های جدید سفته‌بازان هجوم می‌آورند و برای مقابله با این تهدید‌های دیجیتال و آفندی که در حوزه دیجیتال وجود دارد باید یک پدافند داشته باشیم.»
    وزیر اقتصاد گفت: این امکان را داریم بهره‌ورتر، عادلانه‌تر و شفاف‌تر عمل کنیم، اما مقاومت‌هایی در بدنه بروکراتیک وجود دارد، با رفع این موانع از نتایج هوشمندسازی و دیجیتالی شدن برخوردار خواهیم شد. وزیر اقتصاد تأکید کرد: مسئله دسترسی همه مردم به خدمات به‌شکل کاملاً غیرحضوری در حال تحقق است. براساس مصوبه شورای‌عالی مبارزه با پولشویی این امکان فراهم شد تا افتتاح حساب‌ها نیز به‌شکل غیرحضوری انجام شود. دسترسی به اطلاعات بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها به‌صورت برخط وجود دارد، در نتیجه هم در لایه کسب‌وکار و هم در لایه نظارت، ما متأثر از فضای اقتصاد دیجیتال با فرصت‌های کم‌نظیری مواجه هستیم. سؤال این است؛ چرا سرعت تحولات در اقتصاد دیجیتال آن‌قدری که به فناوری به ما اجازه می‌دهد نیست؟ این مهم‌ترین مسئله است که باید در عرصه سیاست‌گذاری نگران آن بود. جامعه براساس نقطه عزیمت ۱۰ سال پیش ما را قضاوت نمی‌کند بلکه جایی است که امروز می‌توانیم باشیم و نخبگان انتظار دارند براساس شرایط ایده‌آل عمل کنیم. دستگاه‌های اجرایی در این زمینه کند عمل می‌کنند، حتی مسئولان نظام مالی نسبت به این موضوع مقاومت می‌کنند.
    مسئله در سبزه میدان نیست‌، در بازار ارز است
    وی با اشاره به تهدید‌های اقتصاد دیجیتال گفت: واقعیت این است که ما با یک نبرد دیجیتال مواجه هستیم، اینگونه نیست که جلوی کشتی‌های ما را بگیرند بلکه در یک نبرد دیجیتال از طریق شناسایی تراکنش‌ها صرفاً سوار بر اطلاعات ردوبدل شدن دیتا‌ها هستند، حتی در عرصه داخلی نیز با چالش مواجه هستیم، در مسائل ارزی کشور شبکه‌های جدید سفته‌بازان هجوم می‌آورند و برای مقابله با این تهدید‌های دیجیتال و آفندی که در حوزه دیجیتال وجود دارد باید یک پدافند داشته باشیم.
    او در پایان گفت: مسئله ما امروز در سبزه‌میدان و بازار بزرگ نیست، این جنس از تهدید شبانه‌روز است و نظام اداری ما توان مقابله با این تهدید را ندارد در نتیجه در مواجهه با تهدید عملکرد مناسبی نداریم، نتیجه این اتفاق نیز نوسانات نرخ ارز است که امروز شاهد آن هستیم. در حوزه نظارتی امکانات بسیار بیشتری با تحول دیجیتال داریم، اما در عین حال با تهدید‌های این حوزه مواجه هستیم که پاسخ به آن نیازمند یک سازوکار هوشمند است