سرمقاله

سازمان ملل فشل و ضرورت حضور دبیرکل در غزه ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18365  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 17 آبان 1402
    حضور ۴۵ لژیونر در لیگ‌های خارجی ثبت رکوردی جدید در والیبال ایران
    ۴۵ لژیونر ایرانی امسال در باشگاه‌های مختلف والیبال جهان مشغول بازی هستند که این عدد رکورد جدیدی را برای والیبال ایران ثبت کرده است. به گزارش مهر، با پایان یافتن مسابقات بین‌المللی تیم‌های ملی در سطح دنیا، رقابت‌های لیگ‌های والیبال در کشورهای مختلف آغاز شد و براساس آمار اعلام شده از سوی کمیته انفورماتیک در سال ۱۴۰۲ رکورد حضور بازیکنان والیبال ایرانی فعال در باشگاه‌های معتبر و لیگ‌های معتبر اروپایی و آسیایی با تعداد ۴۵ بازیکن شکسته شد که این تعداد هم در تاریخ والیبال و هم در تاریخ ورزش کشور در هیچ رشته‌ای تاکنون سابقه نداشته است. البته این تنها آمار قراردادهای رسمی و ثبت شده است و تعداد لژیونرهای ایرانی بیش از ۴۵ نفر هستند.
    در بین باشگاه‌های سراسر دنیا و لیگ‌های مختلف کشورهای خارجی، ترکیه که چند سالی است با سرمایه‌گذاری و توجه ویژه دولت این کشور تلاش زیادی در بالابردن سطح والیبال در دو بخش مردان و زنان کرده است، در فصل جاری با جذب ۲۰ بازیکن ایرانی، صدر جدول حضور بازیکنان کشورمان را به خود اختصاص داده است. ۵ بازیکن ایرانی در باشگاه‌های مقدونیه شمالی مشغول هستند و سهم رومانی و اسلوونی از بازیکنان کشورمان هر کدام سه بازیکن است که با وجود حضور تیم‌های این کشورها در قهرمانی اروپا می‌توانیم شاهد هنرنمایی بازیکنان والیبال کشورمان در سطح این قاره باشیم.
    ساتورنیا آسی کاستلو و ورونا والی اس اس دی اس آر ال دو باشگاه ایتالیایی به ترتیب پذیرای محمدجواد معنوی‌نژاد و امین اسماعیل‌نژاد هستند و هر هفته این دو والیبالیست از جمله ستاره‌ها و بازیکنان تأثیرگذار تیم خود هستند. آذربایجان میزبان دو بازیکن ایرانی در باشگاه آذر ریل باکو است. یونان، مجارستان، روسیه، دانمارک، اسپانیا، فنلاند، کویت، چین، لبنان و فرانسه نیز کشورهایی هستند که در هر کدام یکی از لژیونرهای ایرانی را در یکی از باشگاه‌های والیبال خود جای داده‌اند.
    از میان ۴۵ لژیونر ایرانی حاضر در باشگاه‌های مختلف جهان سهم والیبالیست‌های زن کشور ۶ بازیکن است که مجارستان، اسلوونی، ترکیه و فرانسه را برای بازی کردن در سال ۱۴۰۲ انتخاب کرده‌اند.
    این در حالیست که در سال ۱۴۰۰ والیبال ایران با ۲۶ لژیونر رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرد که این داده آماری امسال با ۴۵ بازیکن و افزایش ۵۸ درصدی روبرو شد. با این آمار رکورد جدیدی برای والیبال کشورمان به دست آمد که جهانی شدن والیبال ایران در ۱۰ سال اخیر و همچنین افزایش نرخ ارز از دلایل اصلی این رشد و توسعه است.
    حضور والیبال ایران در سطح اول دنیا و آسیا و قرار گرفتن روی سکو به عنوان فاکتوری مهم موجبات بیشتر دیده شدن بازیکنان را فراهم می‌کند. ستاره‌هایی که در ترکیب تیم‌های ملی هنرنمایی می‌کنند هرگز از نگاه تیزبین تیم‌ها و مربیان آن‌ها دور نمی‌مانند و به سرعت با پیشنهادات جذاب راهی کشورهای خارجی می‌شوند.
    اما در این میان نمی‌توان از دیپلماسی ورزشی چشم‌پوشی کرد. فدراسیون والیبال در سال‌های اخیر با کسب کرسی‌های بین‌المللی در کمیسیون‌های فدراسیون جهانی، کنفدراسیون آسیا و با رایزنی‌های متعدد جاده والیبال ایران را به آن سوی مرزها هموار کرده است و با امضای پروتکل‌های همکاری با باشگاه‌ها و فدراسیون‌های مختلف اقدام به برقراری هر چه بیشتر ارتباطات بین‌المللی با ارگان‌های خارجی کرده است.
    نگاه کلان و استراتژیک مدیریت فدراسیون والیبال بر حمایت از بازیکنان باعث شد که رشد والیبالیست‌های ایران در داخل کشور یا تیم ملی محدود نشود و با بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی به رشد و توسعه والیبال ایران هر روز کمک بیشتری شود.
    از سوی دیگر علی عثمان فریاد، خان موساور، رادوسلاو کاراپونو، فیلیپ پالگوت و خان آیمال ۵ بازیکن لژیونر خارجی حاضر در لیگ برتر ایران هستند که در باشگاه‌های هورسان رامسر، ایفاسرام اردکان و شهداب یزد مشغول بازی هستند و گفته می‌شود امکان حضور چند بازیکن خارجی دیگر در لیگ مردان و به ویژه زنان تا پایان ۱۴۰۲ وجود خواهد داشت.