سرمقاله

سازمان ملل فشل و ضرورت حضور دبیرکل در غزه ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز به کار نخستین جشنواره فناورانه روابط‌عمومی کشور با حمایت همراه اول
  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18370  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 17 آبان 1402
    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان:
    ۸۵۰ واحد تبدیلی و غذایی در آذربایجان شرقی فعال است
    آذربایجان شرقی - فلاح: مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استان با دارا بودن ۸۵۰ واحد تبدیلی با ظرفیت ۵.۵ میلیون تن رتبه سوم کشوری را در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی به خود اختصاص داده است.
    فرامرز افشانی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بسیاری از حوزه‌های فرآوری از رتبه‌های بالایی برخوردار است، افزود: در فرآوری انگور، بسته‌بندی خرما، فرآوری تخم مرغ، بسته‌بندی عسل و خشکبار رتبه اول و در سردخانه‌ها رتبه دوم کشور را دارد.
    وی همچنین از فعالیت ۱۹ واحد فرآوری گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با جذب سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری در بخش فرآورده‌های گیاهان دارویی، آذربایجان شرقی در حال تبدیل شدن به قطب اول فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور است.
    افشانی، بخش عمده تولیدات صنایع تبدیلی این استان را فرآوری میوه‌ها شامل لواشک، غوره، کنسانتره و محصولات لبنی اعلام کرد و گفت: صنایع تبدیلی در سه حوزه سورتینگ، بسته‌بندی، فرآوری و نگهداری تکمیل کننده زنجیره تولید است و امنیت غذایی را ضمانت می‌کند علاوه بر این، توسعه این صنایع باعث کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و اشتغال ۱۲ هزار نفر در استان شده است.
    وی درباره راه اندازی صنایع تبدیلی جدید در استان گفت: متقاضیان صنایع تبدیلی برای دریافت مجوز این صنایع نه تنها مشکل و محدودیتی ندارند که از حمایت سازمان جهاد کشاورزی هم برخوردارند و حتی برای محصولاتی که در استان تولید نمی شود شرایط ایجاد صنایع تبدیلی فراهم است و رتبه اول استان در بسته‌بندی و فرآوری خرما گواهی بر این ادعاست. وی افزود: آذربایجان شرقی به دلیل نزدیکی به بازارهای آسیای میانه از موقعیت خوبی برای صادرات محصولات صنایع تبدیلی به این منطقه از جمله کشورهای عراق و ترکیه برخوردار است به همین دلیل با حمایت از این صنایع و صادرکنندگان، زمینه توسعه صادرات فراهم شده است.
    افشانی با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی در آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر، محصولات کشاورزی به صورت خام فروشی در بازار عرضه می‌شود و این فرایند باعث افزایش ضایعات محصولات کشاورزی شده است.
    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: فعال شدن صنایع تبدیلی از یک سو، باعث کاهش ضایعات کشاورزی و از سوی دیگر، سبب افزایش ارزش افزوده محصولات می‌شود ضمن آنکه ارزش ضریب تبدیل محصولات را بالا می‌برد و کشاورزی توجیه اقتصادی خواهد داشت.
    افشانی گفت: مجموع ظرفیت واحدهای فعال و دارای پروانه بهره برداری حوزه صنایع تبدیلی و غذایی آذربایجان شرقی ۵.۵ میلیون تن است که با ظرفیت ۸ میلیون تنی واحدهای دارای جواز تاسیس که در حال ساخت می باشند به ظرفیت سالانه ۱۳.۵ میلیون تن دست خواهیم یافت که ضمن تامین بخشی از مواد اولیه این واحدها از داخل استان، بخش زیادی نیز از سایر استان‌ها تامین خواهد شد.
    از چهار اَبَرپروژه در دست اجرا در حوزه صنایع تبدیلی در استان خبر داد و گفت: واحد کشت و صنعت میوه آذربایجان در حوزه فرآوری و کنسانتره با ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذری در دست اجراست که با بهره‌برداری از این پروژه ۲ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.
    افشانی افزود: کشت و صنعت سهند هشترود، دومین اَبَرپروژه ای است که عملیات اجرایی این کشت و صنعت با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریال در زمینی به مساحت تقریبی۷۰ هکتار در حال انجام است و با بهره برداری از این طرح یک هزار و ۲۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود.
    وی ادامه داد: سومین اَبَرپروژه، زنجیره تولید ژلاتین است که در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار توسط شرکت دارویی با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در حال اجراست و تا به امروز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی گفت: با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر درآمد زایی و ایجاد ۳۲۰۰ شغل، ژلاتین مورد نیاز کشور تامین می‌شود.
    افشانی گفت: زنجیره تولید و فرآوری تخم مرغ چهارمین اَبَرپروژه‌ای است که با هدف تکمیل زنجیره تولید در دست اجراست و سه هزار شغل جدید در آذربایجان شرقی ایجاد می‌کند. وی از ایجاد شهرک صنایع تبدیلی تخصصی در استان خبر داد و گفت: شهرک صنایع تبدیلی تخصصی در شهرستان بناب در ۴۸ هکتار در حال اجراست که علاوه بر قطعه‌بندی و تجهیز کارگاه، امکانات زیرساخت آن فراهم شده و آماده تحویل به متقاضیان است.
    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی در تبریز و بستان آباد نیز در دستور کار قرار دارد.