سرمقاله

سازمان ملل فشل و ضرورت حضور دبیرکل در غزه ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18381  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 17 آبان 1402
    قیمت طلا تا پایان سال ثابت خواهد ماند؟
    بازار طلا و سکه هم مانند دیگر بازار‌های مالی به دنبال تاثیرگذارترین اتفاق چند روز گذشته با سخنرانی سید حسن نصرالله در روندی کاهشی قرار گرفت، چرا که به رغم انتظار‌ها برای تشدید تنش در جنگ غزه، فعالان بازار‌های مالی سیگنال مثبتی از صحبت‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان دریافت کردند و به این ترتیب از یک التهاب بزرگ جلوگیری به عمل آمد. در اولین روز پس از این اتفاق سکه گرمی و ربع سکه به ترتیب ۱۰ و هشت درصد، سکه امامی، سکه طرح قدیم و نیم سکه هر کدام پنج درصد و دلار نزدیک هزار تومان عقب‌نشینی کردند.
    سجاد بوربور کارشناس بازار‌های مالی در پاسخ به این سوال به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «برای اینکه بخواهیم یک کالا را بررسی کنیم، علاوه بر ارزش آن کالا باید عرضه و تقاضا‌هایی که برای آن کالا به وجود می‌آید هم بررسی کنیم. شما اگر طلای آب شده را بخواهید در بازار بخرید به خدا می‌رسید. فروش آن بدتر از خریدش است، مگر اینکه یک زرگر باشید. از همین رو مردم عادی نمی‌توانند بروند طلای آب شده در کف بازار را بخرند و بفروشند، ولی شما به راحتی سکه خرید و فروش می‌کنید، چرا که مردم پای خرید سکه با هر حبابی می‌روند. حالا تصور کنید اگر تقاضا زیاد باشد و عرضه کم قیمت‌ها بالا می‌رود».
    افزایش انس جهانی طلا با تکرار سناریوی بحران سال ۲۰۰۰؟
    پیش‌بینی‌های کارشناسان از بازار طلا نشان می‌دهد در صورتی که اتفاق تنش‌زای دیگری رخ ندهد، قیمت طلا ثابت خواهد ماند، چرا که قیمت این کالا تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و از آنجا که قیمت ارز تا پایان سال ثابت خواهد ماند، قیمت طلا نیز با رشد شارپی مواجه نخواهد بود. به باور سجاد بوربور نیز طلا محل مناسبی برای سرمایه گذاری تا پایان امسال است، چرا که طبق پیش بینی‌های او افزایش قیمت انس جهانی به دنبال سیاست‌های انقباضی آمریکا آغاز خواهد شد و بازار طلا ایران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
    او دراین‌باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «آمریکا دچار رکود تورمی شده و سایست‌های انقباضی تیشه به ریشه اقتصاد آمریکا خواهد زد. نرخ بهره بین بانکی بالای ۵ درصد رسیده، اما هنوز به تورم‌های تارگت نرسیدند. شاخص‌هایی مثل رشد اقتصادی، فروش خانه‌های دست دوم و ... نشان می‌دهد که این کشور در یک رکود فرو رفته است، اما این سیاست انقباضی تا کی می‌خواهد ادامه‌دار باشد؟ به نظرم این اقتصاد توان تحمل رشد بهره بین بانکی را ندارد.»