سرمقاله

خطای شناختی مشکلات ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1848  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 29 آذر 1401
    چرا درهای دیپلماسی برای احیای برجام همچنان باز است؟
    یک مقام آمریکایی گفت: به دلیل آنکه تهران غنی‌سازی ۹۰ درصدی را از سر نگرفته ، آمریکا و متحدان اروپایی‌‌اش نیز همچنان درهای دیپلماسی برای احیای برجام را باز گذاشته‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، آمریکا نزدیک به ۲ سال برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران تلاش کرد و شکست خورد اما همچنان واشنگتن و متحدان اروپایی آن از بستن درهای دیپلماسی خودداری می‌کنند.
    رویترز دلیل این اقدام واشنگتن و متحدانش را وجود خطر رویکردهای جایگزین، تبعات غیرقابل پیش‌بینی حمله به ایران و این باور می‌داند که هنوز زمان برای تغییر مسیر تهران وجود دارد، دانسته و تاکید می‌کند که علت این اقدام این است که ایران هنوز بر تکنولوژی ساخت بمب مسلط نشده است.
    جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در بروکسل و پس از دیدار با مقام‌‌های اروپایی گفته بود فکر می‌کنم ما گزینه بهتری از برجام برای اطمینان از اینکه ایران بمب اتمی تولید نخواهد کرد، نداریم. وی تاکید کرد که ما مجبوریم تا حد امکان به تلاش برای احیای برجام ادامه دهیم.
    رابرت اینهورن، کارشناس منع اشاعه در اندیشکده بروکینگز به رویترز در این باره می‌گوید: هر روز کارشناسان بیشتری را می‌بینید که می‌گویند اکنون بدترین زمان برای احیای توافق است و ما تنها باید حکومت ایران را تحت فشار قرار دهیم.
    در مقابل، یک دیپلمات غربی با بیان اینکه اگر ایران به شکل روشنی برنامه نظامی خود را از سر می‌گرفت و غنی سازی ۹۰ درصد را شروع می‌کرد، پس از آن کل مساله در آمریکا، اروپا و اسرائیل تغییر می‌کرد، گفت: به همین خاطر، مسیر دیپلماتیک علی‌رغم آنچه رخ داد، همچنان باز است.