سرمقاله

حماسه اربعین غزه جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است / ابوالفضل فاتح

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18861  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 25 آبان 1402
    طی جوابیه‌ای در پاسخ به گزارش «ابتکار»
    وزارت کشور درخصوص آلودگی هوا توضیح داد
    مدیرمسئول محترم روزنامه ابتکار
    با سلام و احترام
    نظر به انتشار مطلبی در روزنامه ابتکار مورخ 24/08/1402 تحت عنوان «‌آژیر قرمز برای آلودگی هوا» توضیحات معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درخصوص مطالب منتشر شده ارائه می‌شود.
    لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایید که این توضیحات برای آگاهی مخاطبان شریف طبق ماده 23 قانون مطبوعات به نحو متناسب منتشر شود:
    بسمه تعالی
    جوابیه وزارت کشور درخصوص مطلب «‌آژیر قرمز برای آلودگی هوا»
    موضوع آلودگی هوا که این روزها به دلیل شرایط آب و هوایی در برخی شهرهای بزرگ و صنعتی ایجاد شده است، نگرانی جدی دولت سیزدهم و به ویژه وزارت کشور به عنوان وزارتخانه میاندار و هماهنگ کننده بوده و در این ۲ سال تلاش شده است تا با تدبیر و اهتمام وزیر کشور در راستای حقوق عامه قانون هوای پاک متناسب با ظرفیت‌ها هرچه دقیق‌تر اجرا شود و منابع آلاینده در همکاری با دستگاه‌های اجرایی و مسئول، کاهش یابد.
    وزارت کشور در مساله آلودگی هوا دو محور عمومی و تخصصی را پیگیری می‌کند. جلسات پایش وظایف دستگاه‌ها در این زمینه با حضور شخص وزیر کشور برگزار شده و تمام مصوبات آنها پیگیری می‌شود.
    نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور است که در دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است. تشکیل قرارگاهی با حضور وزیر کشور که به قرارداد تولید 4500 اتوبوس و 5000 دستگاه ون با خودروسازان داخلی منجر شده و این تولیدات در حال ورود به چرخه حمل و نقل عمومی شهرها است.
    در بحث توسعه ناوگان مترویی هم اقدامات مناسبی انجام شده و فقط در شهر تهران 630 واگن به قطار شهری اضافه شده است.
    علاوه بر آن، اعتباراتی برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار شهرها قرار گرفته است تا ناوگان شهری بهسازی شود. همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی به طور دائم در حال انجام است و تاکنون بیش از 90 هزار تاکسی نوسازی شده است.
    راه‌اندازی خطوط اتوبوس برقی و موتورسیکلت‌های برقی یکی از اقدامات صورت گرفته است و وزارت کشور با همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران در حال استقرار دستگاه‌های شارژ آن در سطح شهر است.
    همچنین بحث معاینه فنی با هماهنگی پلیس راهور به طور جدی از سوی وزارت کشور در حال پیگیری و نظارت است و البته ستادهای استانی هم در این زمینه فعال هستند. ضمن آنکه با ایجاد ضوابط و اعمال محدودهای ترافیکی به منظور کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا در نواحی مرکزی تهران و مشهد و تشدید این محدودیت‌ها در مواقع اضطرار آلودگی هوا، اقدام می‌شود.
    پیگیری برای تشکیل کارگروه‌های کمیته‌های اضطرار آلودگی هوا در استان‌های درگیر از دیگر اقدامات انجام شده و مقرر شده است استان‌های تهران، البرز، اصفهان، مرکزی و خوزستان به صورت ماهانه تشکیل جلسه دهند تا علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه در شرایط و فضای افزایش آلاینده‌ها، بتوانند تصمیم‌ها و تدابیر لازم را در کوتاهترین زمان ممکن اتخاذ کنند.
    در کنار این نباید تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی علیه مردم ایران را نادیده گرفت، هرچند که این دولت امور مردم را به این مساله گره نزده و با استفاده از ظرفیت داخلی، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این معضل چندین ساله را برطرف سازد.
    لازم است به هموطنان عزیز اطمینان دهیم که این وزارت خانه بر اساس مسئولیت ها و وظایفی که بر عهده دارد، در هماهنگی با همه دستگاه های مسئول، از هیچ تلاشی برای اجرای قانون هوای پاک و همچنین کاهش شرایط آلاینده هوا دریغ نخواهد کرد.