سرمقاله

حماسه اربعین غزه جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است / ابوالفضل فاتح

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18904  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 25 آبان 1402
    بیمارستان الشفا تبدیل به پادگان شد
    حمله رژیم صهیونیستی به بزرگترین بیمارستان غزه
    گروه بین الملل - تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای چهلمین روز ادامه داشت و ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه به داخل مجتمع پزشکی الشفا واقع در ضلع غربی مرکز غزه یورش بردند و آن را تبدیل به پادگان نظامی کردند. همچنین یک وقفه چهار ساعته در بخش‌هایی از شمال غزه اعلام شد. ارتش رژیم صهیونیستی از تعلیق عملیات نظامی خود در مناطق خاصی در شمال نوار غزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر به وقت محلی خبر داد.
    سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان محله‌های تل‌الهوا، الصبره، الزیتون غربی، درج التفاح، الشجاعیه و جبالیا خواست فورا از طریق مسیر صلاح الدین تا ساعت ۱۶ بعد از ظهر مناطق مسکونی خود را تخلیه کنند و به جنوب دره غزه و منطقه بشردوستانه بروند.
    سخنگوی ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای که در پلتفرم ایکس منتشر شده است، افزود: فعالیت‌های نظامی امروز به ویژه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر برای اهداف «بشردوستانه» در محله‌های السلام و النور در منطقه جبالیا به طور موقت متوقف می‌شود. از شما می‌خواهیم با استفاده از این فرصت به خیابان صلاح الدین بروید و به سمت جنوب حرکت کنید.
    آخرین تحولات داخل بیمارستان الشفا
    شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در وبگاه خود گزارش داد که بازرسی‌های انجام شده توسط ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در سراسر بیمارستان الشفا تا ساعت‌ها ادامه خواهد داشت.
    این کانال توضیح داد که ادعاهای دیروز آمریکا مبنی بر در اختیار داشتن اطلاعاتی مبنی بر استفاده حماس از بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی، زمینه را برای هجوم به بیمارستان الشفا فراهم کرد.
    رویترز به نقل از یکی از پزشکان بیمارستان الشفا در غزه گفت که تیراندازی در بیرون بیمارستان پس از حمله نیروهای اشغالگر به مجتمع، کارکنان را مجبور به دور شدن از پنجره‌ها کرد و باعث شد آنها پناه بگیرند.
    این پزشک اتهامات صهیونیست‌ها مبنی بر استفاده حماس از بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی را رد کرد.
    این در حالی است ناظر اورژانس بیمارستان الشفا در غزه پس از یورش نیروهای اشغالگر به آن گفت: وضعیت غم انگیز است و هر روز جان‌های بیشتری را از دست می‌دهیم.
    وی افزود:‌ اشغالگران بسیاری از آوارگان را در حالی که چشمان آنها را بسته و لباس‌هایشان را پاره کرده بودند، بازداشت و به مقصد نامعلومی بردند. اشغالگران بیشتر درهای بیمارستان را منفجر کردند و ترکش‌ها بین حاضران پخش شد.
    این مقام پزشکی افزود: ما هیچ یک از ادعاهای اشغالگران مبنی بر آوردن شیر یا انکوباتور را ندیدیم. به دلیل تجزیه اجساد نمی‌توانستیم اجساد را حرکت دهیم. اشغالگران وحشت و ویرانی آوردند نه انکوباتور.
    وی تاکید کرد: ما صدای درگیری را نمی‌شنویم، فقط صدای تیراندازی از سوی ارتش اشغالگر را می‌شنویم. هیچ فرد مسلحی در مجتمع وجود ندارد. آب قطع است و قطره‌ای آب در مجموعه نیست. اشغالگران تعدادی از حاضران را قبل از دستگیری مورد ضرب و شتم قرار دادند. وضعیت هر ساعت بدتر می‌شود.کمبود مواد اولیه قبل از بمباران داروخانه‌ها شدید بود.
    همچنین منابع در داخل بیمارستان الشفا به الجزیره گفتند، نیروهای اشغالگر در حال بازرسی از داخل بیمارستان و بازجویی از جوانان در آنجا هستند. تانک‌های نظامی اشغالگران در داخل محوطه بیمارستان قرار دارند. ارتش اشغالگر از طریق بلندگوها از مردان جوان خواسته خود را تسلیم کنند. اشغالگران تعدادی از آوارگان و خانواده‌های شهدا و مجروحان را دستگیر کردند.
    این منابع افزودند: در میان آتش سوزی شدید در داخل و اطراف بیمارستان، سربازان اشغالگر داخل ساختمان‌ها هستند.
    این منابع همچنین گفتند که ارتش اشغالگر یک انبار دارو و تجهیزات پزشکی را در داخل مجتمع الشفا منفجر کرد.
    ​دراین‌باره خبرنگار آرتی گزارش داد که نیروهای اشغالگر دامنه یورش خود به مجتمع بیمارستان پزشکی الشفا در نوار غزه را گسترش دادند که شامل ساختمان تخصصی جراحی و ساختمان پزشکی داخلی و کلیه شدند. نیروهای صهیونیست این مجتمع را تبدیل به یک پادگان نظامی کردند.
    خبرنگار آرتی اظهار کرد: ارتش اسرائیل تلفن پزشکان و آوارگان بیمارستان الشفا را مصادره کرد. وی به نقل از خبرنگاری از حومه مجتمع الشفا گزارش داد که صدها جسد در اطراف بیمارستان انباشته شده و سگ‌های ولگرد در حال له کردن آنها هستند.
    پیشتر سخنگوی وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد که نظامیان صهیونیستی با ورود به بیمارستان الشفا در غزه زیرزمین این بیمارستان را بازرسی کردند. ارتباط بیمارستان الشفا در غزه با جهان خارج قطع شده است و نیروهای اشغالگر در آن مستقر هستند.
    به گزارش ایسنا، ارتش صهیونیستی گفت که سربازانش وارد ساختمان‌های جراحی و اورژانس بیمارستان الشفا شده‌اند. آنها از همه افراد حاضر در مجتمع پزشکی الشفا خواستند تا برای تخلیه آنجا آماده شوند. از پزشکان، بیماران و خانواده‌هایشان خواسته شده تا ساختمان‌های مجتمع را ترک کنند زیرا می‌خواهد به عملیات تفتیش بپردازد. نظامیان صهیونیست همچنین دوربین‌های تشخیص چهره و گِیت‌های الکترونیکی در این مجتمع نصب کردند.
    خبرنگار المیادین افزود که نیروهای اشغالگر به طور بی‌هدف به سمت پنجره‌ها و بخش‌های بیمارستان الشفا تیراندازی کردند.
    خبرنگار المیادین گفت: نیروهای اشغالگر از ارائه خدمات پزشکی به تعدادی از مجروحان در راهروهای بیمارستان الشفا جلوگیری کردند.
    وی با بیان اینکه ده‌ها سرباز اشغالگر به اورژانس مجتمع شفا یورش بردند، افزود: ارتباط با مجتمع شفا قطع شده و نیروهای اشغالگر اطلاعات در مورد وضعیت داخل آن را کنترل می‌کنند.
    یک دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد شدید از یورش نیروهای اشغالگر به مجتمع الشفا گفت: اسرائیل ساختمان‌های این مجتمع را به مرکز بازداشت و شکنجه تبدیل کردد. دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه تردید و ترس خود را درخصوص ماندن نیروهای اشغالگر از شب برای ساعات زیادی در مجتمع ابراز و تأکید کرد که طولانی بودن حضور آنها ترس از آماده شدن برای یک صحنه سازی را افزایش می‌دهد.
    دیده بان مذکور بیان کرد که ادعاهای اسرائیل در مورد استفاده از مجتمع الشفا برای مقاصد نظامی به این همه زمان برای تفتیش و یورش نیاز ندارد.
    تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت گفت که گزارش‌های مربوط به تهاجم نظامی به بیمارستان الشفا در غزه باعث نگرانی است.
    آدهانوم گبریسوس اشاره کرد که سازمان بار دیگر ارتباط خود را با کارکنان بهداشتی بیمارستان الشفا از دست داد.
    هشام مهنا، سخنگوی صلیب سرخ غزه با بیان اینکه آنها آماده ایفای نقش خود به عنوان یک میانجی بی‌طرف هستند، گفت: «اما ما فاقد تدابیر امنیتی هستیم که ما را قادر به انجام این کار کند.»
    هشام مهنا با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع فاجعه در مجتمع الشفا با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: صلیب سرخ به دلیل خطر شدید و هدف قرار دادن جاده‌های اصلی قادر به رساندن کمک‌ها و رسیدن به مناطق شمال غزه نیست.
    این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل جان کادر پزشکی، بیماران و آوارگان مجتمع پزشکی الشفا دانست.
    اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت: ده‌ها سرباز وارد ساختمان اورژانس مجتمع الشفا شدند و تانک‌های اشغالگران به محوطه مجتمع پزشکی یورش بردند. نیروهای اشغالگر زیرزمین بیمارستان الشفا را تفتیش می‌کنند.
    القدره گفت: ما چیزی برای ترس و پنهان کردن نداریم و فقط پزشکان، بیماران و آوارگان در بیمارستان الشفا هستند.
    سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: اشغالگران اسرائیل پس از محاصره مجتمع پزشکی الشفا از هر طرف، همه افراد را در دایره مرگ قرار داده‌اند. بمباران شدید و تیراندازی سنگین به مدت دو ساعت ادامه داشته است.
    سازمان ملل اعلام کرد که بخش شمالی نوار غزه تنها یک بیمارستان دارد که به دلیل ادامه جنگ و کمبود سوخت همچنان پذیرای بیماران است.
    دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که بیمارستان المعمدانی غزه همچنان در حال فعالیت است، اما با حداقل ظرفیت خود.
    اوچا گفت که تمام بیمارستان‌های دیگر به دلیل کمبود برق، تجهیزات پزشکی، اکسیژن، غذا و آب از کار افتاده‌اند.
    دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه نیز اشغالگران رژیم صهیونیستی، جامعه بین‌المللی و آمریکا را «کاملاً مسؤول حفظ امنیت  هزاران نیروی کادر پزشکی، مجروح و آواره داخل» دانست و در عین حال نسبت به انجام قتل عام در بیمارستان هشدار داد.
    اسماعیل الثوابته، مدیرکل دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه تاکید کرد که یورش نیروهای اشغالگر به مجتمع پزشکی الشفا در غرب شهر غزه «جنایت جنگی» است.
    الثوابته در بیانیه‌ای مطبوعاتی که توسط خبرگزاری آناتولی منتشر شد، گفت: «اشغالگران نمی‌توانند ثابت کنند که بیمارستان الشفا مقر رهبری مقاومت است.» وی اشاره کرد که «انتظار می‌رود که اشغالگران اسلحه وارد بیمارستان کنند، سپس آن را صحنه سازی کنند و از آن سلاح‌ها عکس بگیرند.»
    وی افزود: ما چند روز پیش برای نجات مجروحان مجتمع الشفا به همه سازمان‌های بین‌المللی و صلیب سرخ درخواست دادیم، اما آن‌ها حاضر به پاسخگویی نشدند و با اهداف اشغالگران همراهی کردند و بخشی از مسؤولیت آنچه در بیمارستان اتفاق می‌افتد برعهده آنها است.
    همچنین دفتر رسانه‌ای در غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اشغالگر پس از چند روز محاصره مجتمع پزشکی الشفا و تیراندازی به هر چیزی که در داخل آن حرکت می‌کند، وزارت بهداشت را از قصد خود برای یورش به مجتمع پزشکی الشفا مطلع کرد.