سرمقاله

چالش چند لایه غرب با تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1949  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 30 آذر 1401
    به یاد پرفسور ایرج اعتصام، خالق بناهای ماندگار
    پرفسور ایرج اعتصام معمار و خالق بناهای مجموعه حرم شاهچراغ و پارک ملت درگذشت. اين معمار نامی ایران در سال ۱۳۰۹ در شهر گرگان چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ دکتری معماری از دانشگاه فلورانس ایتالیا گردید.
    ایشان با هدف بهره گیری از ایده‌های اصیل معماری ایران و اشاعه هویت و فرهنگ بومی معماری و شهرسازی علاوه بر تالیف کتب و مقالات متعدد با اصل قرار دادن سه عامل حفظ هویت، مصرف معقول انرژی و بکارگیری تکنولوژی،  طراحی آثار ماندگاری همچون پارک ملت و پارک کوروش در تهران، مجموعه حرم شاهچراغ در شیراز و شهر جدید لتیان و مجموعه جهانگردی محلات،سرعین،لاهیجان و پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان و... در داخل کشور و همچنین پروژهایی متعدد در کشورهای مختلف همچون آمریکا، فرانسه و عربستان و... را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد‌.
    این استاد بنام دانشگاه تهران و دانشگاه برکلی آمریکا و کارشناس ارشد طرح ریزی منطقه ای سازمان ملل متحد، عضو سازمانها و نهادهای مختلف داخلی و بین المللی در حیطه معماری و شهرسازی بود که انجمن مفاخر معماری ایران، انجمن معماران و شهرسازان آمریکا، انجمن بین‌المللی مطالعات سنتی و فدراسیون بین‌المللی مسکن و طرح ریزی بخشی از آنها میباشد که از دانش و تجربه ایشان بهره می بردند.
    اين استاد فرزانه با آن جان هنرمندانه و روح بلند آمیخته به طبیعت و زیبایی و خالق بناهای ماندگار و یادگار جاودانه معماری ایران، علیرغم کهولت سن بخاطر عشق و علاقه فراوان به کشورش و تعلیم معماران آن، طی سالهای اخیر به دور از خانواده در ایران مشغول تدریس و آموزش معماران جوان بود که با فراگیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، نزد خانواده خود در کشور آمریکا مراجعت کردند و پس از آن ضعف قوای جسمانی و بیماری مانع برگشت مجدد ایشان به ایران شد و در نهایت این یادگار گرانقدر دیار شهر گرگان و ایران در روز ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ در سن ۹۲ سالگی در شهر سن خوزه آمریکا رخت سفر آخرت پوشید و به دیار باقی شتافت.
    به امید آنکه مسوولین محترم دولت و وزارت امور خارجه ایران مقدمات انتقال پیکر پاک ایشان را که برگی از هویت فرهنگ و هنر ایران میباشد به کشور مهیا نمایند تا در آغوش شاهکارهای معماری که خود خالق آن بود(همچون پارک ملت و مجموعه حرم شاهچراغ) آرام گیرد.
    روحشان شاد
    نام و یادشان جاودان
    حبیب سهرابی پارسا
    شاگرد پرفسور ایرج اعتصام و فارغ‌التحصیل دکتری معماری دانشگاه تهران