سرمقاله

زنگ هشدار برای تنش تهران_واشنگتن / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19945  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 14 آذر 1402
    سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
    هیچ اقدامی علیه ایران بدون واکنش نمی‌ماند
    سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به شهادت ۲ نیروی مستشاری ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه، بدون واکنش نخواهد ماند و کسانی که اقدام کرده‌اند این موضوع را تجربه کرده‌اند.
    «ناصر کنعانی»  با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه گفت: آمریکا  تنها بخشی از جنایت این رژیم علیه مردم غزه نیست بلکه اصل جنایت و در واقع یک طرف جنگ است.
    سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره گام مجلس نمایندگان آمریکا برای مسدود کردن ۶ میلیارد دلار دارایی‌های آزادشده ایران از کره جنوبی که هم‌اکنون در قطر قرار دارد گفت: لایحه برای اینکه جنبه عمل به خود بگیرد، نیازمند تایید سنا و امضای رئیس‌جمهور آمریکاست. آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی و توافق باواسطه با ایران درباره منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشورهای ثالث، متعهد و موظف است به تعهدات خود پایبند باشد. ما تضمین‌های لازم را در این خصوص گرفتیم چراکه با تعاملات با آمریکا، بر مبنای اعتماد نیست. این منابع در دسترس دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و دولت ایران می‌تواند متناسب با نیازهای خود از آن استفاده کند.
    کنعانی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خزر که در روز سه‌شنبه در مسکو برگزار می‌شود، به روسیه سفر می‌کند.
    سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی آمریکا به ایران گفت: حضور نیروهای تروریستی سنتکام در منطقه همواره باعث مخل امنیت بوده است. ادعاهای ضدایرانی سنتکام فاقد ارزش و بی‌اساس است و این‌گونه ادعاها قابلیت راستی‌آزمایی نیز ندارند. معتقدیم که آمریکایی‌ها در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم کنند. آمریکا یک طرف جنگ در غزه است.
    کنعانی ادامه داد: گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به جنایات جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیست، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آن‌ها ارئه می‌دهیم. آن‌ها نمایندگان ملت خود هستند و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند. ادعاهای بی‌اساس ارسال پهپادهای ایرانی به یمن هم که سال‌هاست در محاصره است، از آن دست ادعاهای فرافکنانه‌ای است که در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. آمریکا به جای اتهام‌زنی، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و حمایت از اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی راپایان ببخشد.
    حضور نیروهای فرامنطقه‌ای مخل امنیت در منطقه بوده است
    کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه  مردم غزه و آینده معادلات امنیتی در منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است. ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه، امنیت منطقه را برای همدیگر و براساس منافع مشترک تامین کنند و تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است.
    تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد تشکیل کمیته تحریم سوختی رژیم صهیونیستی در وزارت خارجه ایران با مشارکت برخی از کشورها گفت: تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است؛ رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات بی‌شمار جنگی شده است.
    کنعانی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی در قبال جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد، تصریح کرد: وقتی سازمان ملل نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند، دولت‌ها در این خصوص مسئولیت دارند و ایران تحریم رژیم صهیونیستی را یک اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تاکید مقام معظم رهبری، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و گفت‌,گوهایی در این راستا انجام شده است.
    سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران سلسله گفت‌وگوهایی را با برخی کشورها در این زمینه انجام داده و این‌ها نشان از تلاش‌های دیپلماتیک ایران است. حمایت از فلسطین یک اصل اخلاقی است و ایران تلاش‌های خودش را انجام می‌دهد و امیدواریم که دیگران هم این موضوع در دستور کار خود قرار دهند. ایران در این زمینه تمامی تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار بسته است . 
    کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نشست پیش‌روی شورای امنیت سازمان ملل در مورد گزارش اجرای برجام و نگاه ایران به این نشست، تصریح کرد: دیدگاه‌های ایران درباره برجام بر مبنای حقوقی و قانونی، متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم. از گفت‌وگو هیچ وقت فرار نکردیم و میز مذاکره را ترک نکردیم و به روند مذاکره و روندهای سیاسی مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد، پایبند هستیم.
    سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سوالی درباره ادعای بلومبرگ مبنی بر درخواست ریاض از تهران برای عدم گسترش جنگ در منطقه به ازای سرمایه‌گذاری عربستان در ایران، گفت: توجهی به این ادعا نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است. ۲ کشور مصمم هستند که مناسبات دوجانبه را براساس منافع مشترک در حوزه‌های مختلف به پیش ببرند و در این ارتباط زیرساخت‌های حقوقی خوبی بین ۲ کشور بر اساس روابط دوجانبه وجود دارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان این شنست خبری و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزیر خارجه عمان در سفر شب گذشته به تهران، حامل پیام آمریکا برای ایران بوده است، گفت: خیر.