صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20129  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 16 آذر 1402
    «ابتکار» بیانیه ضدایرانی سران شورای همکاری خلیج فارس را بررسی می‌کند
    ایران‌ستیزی در دوحه
    گروه بین الملل - سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه نشستی در دوحه برگزار و در بیانیه پایانی خود به مسائل مختلفی از جمله ایران و میدان گازی آرش پرداختند.
    سران شورای همکاری خلیج فارس در این نشست ضمن تاکید بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها، بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست های منطقه ای و بین المللی مرتبط با ایران تاکید کردند.
    به نقل از میدل ایست نیوز، چهل و چهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس سه شنبه در دوحه برگزار و بیانیه مشترکی در پایان آن صادر شد. سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بر ایستادگی شورای همکاری در کنار ملت فلسطین تاکید کردند و خواستار توقف فوری جنگ در غزه شدند.
    سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن اعلام مخالفت خود با هرگونه توجیه و بهانه برای حملات اسرائیل به غزه به عنوان دفاع از خود، حملات به تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت ها در غزه را محکوم کردند.
    آنها بر مواضع ثابت خود نسبت به محوریت قضیه فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل و حمایت از حاکمیت ملت فلسطین بر همه اراضی اشغالی فلسطین تاکید کردند.
    حاضران در نشست در بخش دیگری از بیانیه مدعی شدند که میدان گازی الدره (آرش) به صورت کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی به صورت مشترک تنها برای عربستان و کویت است و آنها حق بهره‌برداری کامل از منابع آن را دارند.
    سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر مواضع و مصوبات ثابت در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم پایبندی به قوانین بین المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حل اختلافات از راه‌های مسالمت آمیز و عدم استفاده از زور یا تهدید تاکید کردند.
    آنها ضمن استقبال از توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط، ابراز امیدواری کردند که این توافق منجر به حل اختلافات و پایان منازعات منطقه ای با گفت وگو و راه های دیپلماتیک شود.
    سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات پرونده هسته ای ایران و تاکید بر آمادگی برای همکاری و تعامل موثر در این پرونده بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این خصوص تاکید کردند و خواستار بررسی مسائل و نگرانی‌های امنیتی کشورهای شورای همکاری از جمله موشک‌های بالستیک، کروز، پهپاد و امنیت دریانوردی و تاسیسات نفتی شدند. در بخشی در موضوع پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران نیز این کشورها با تکرار ادعاهای پیشین خود از تحولات این پرونده ابراز نگرانی کرده و از آنچه آن را ضرورت مشارکت فعال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در همه مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره این پرونده خواندند، سخن گفتند. آنها همچنین بر پایبندی ایران به عدم تجاوز از میزان غنی سازی اورانیوم برای کاربردهای مسالمت‌آمیز و لزوم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.
    در این بیانیه همچنین ادعاهایی درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) مطرح شده است. سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی با تکرار ادعاهای پیشین خود، بر مواضع ثابت خود درباره آنچه به زعم واهی خود مالکیت امارات بر این جزایر و آب‌های سرزمینی و حریم هوایی و منابع آن دانستند، تاکید کردند و مدعی شدند که این جزایر بخش جدایی ناپذیر خاک امارات است.
    به گزارش ایسنا، میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک کشورمان است که مشترک با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدوراء کویت می‌رسد که از سال ١٩٧۵ در حال بهره‌برداری است.
    طبق این مرز حدود چهل درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش، در آب‌های ایران قرار دارد. سال‌ها پیش شرکت ملی نفت ایران به منظور تعیین میزان ذخائر درجا اقدام به حفر یک حلقه چاه اکتشافی (چاه شماره یک آرش) نمود که موقعیت این چاه نزدیک به خط مرزی مورد قبول کشورمان است. طی۱۲ سال گذشته کشور کویت با مستمسک قرار دادن نتایج لرزه نگاری انجام شده توسط شرکت شل برای این کشور، اقدام به تعریف خط مرزی جدید کرده که بر اساس این مرز کل ساختمان میدان آرش در بخش عربی میدان قرار می گیرد، اما این مرز هیچگاه مورد پذیرش کشورمان قرار نگرفته است.
    واکنش ایران به ادعای اعراب
    در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به برخی بندهای بیانیه پایانی چهل و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.
    «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته (چهارشنبه) درباره برخی بندهای بیانیه پایانی چهل‌وچهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و آن‌ها را غیرقابل قبول و مردود دانست.
    سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر مواضع ثابت و اصولی تهران، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. 
    کنعانی افزود: توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دکترین نظامی شفاف و مبتنی بر بازدارندگی و حفظ امنیت ملی است و آنچه خطر واقعی برای امنیت منطقه است، حضور نظامی بازیگران فرامنطقه‌ای و نیز رژیم‌ صهیونیستی به عنوان منبع اصلی ناامنی و تهدید کشورهای اسلامی و ثبات و امنیت منطقه‌ای است.
    سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بر نقش امنیت‌ساز جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم و همچنین تقویت و تحکیم امنیت دریانوردی تاکید کرد. 
    کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب حق و تکلیف پایبند بوده و به همکاری های سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان ادامه می دهد.
    سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.
    کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بر اراده تهران برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در چارچوب همکاری با همسایگان و نفی مداخلات خارجی تاکید کرد.