سرمقاله

قتل عام مردم نشان از قدرت نیست ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20260  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 19 آذر 1402
    همزمان با سفر اردوغان به آتن بررسی شد
    چرا ترکیه به دنبال عادی‌سازی روابط با یونان است؟
    رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در یک سفر کم‌سابقه به آتن سفر کرد و با مقامات این کشور از جمله رئیس ‌جمهوری و نخست‌وزیر یونان دیدار و رایزنی کرد.
    در همین رابطه «علی حیدری» کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد روابط ترکیه و یونان و سفر اخیر اردوغان به این کشور اروپایی گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست خبری با نخست وزیر یونان  در جریان سفر به آتن در اظهاراتی مدعی شد «که بین ترکیه و یونان هیچ مشکل غیرقابل حلی وجود ندارد و  تنها کافی است که بر تصویر بزرگ تمرکز کنیم، نباید از آنهایی باشیم که از دریا عبور می‌کنند، اما در برکه‌ غرق می‌شوند  و دست یافتن به راه‌حلی عادلانه، دائمی و پایدار برای مسئله قبرس بر اساس واقعیت‌های جزیره به نفع کل منطقه خواهد بود.»
    وی با بیان  این که یونان و ترکیه عثمانی، از حدود ۵ دهه پیش از جمهوری ترکیه با هم اختلافات اساسی داشته‌اند که بخشی از آن عبارت است از تعیین حدود فلات قاره (بستر آب‌های کم‌عمق دریاها)، منابع انرژی، مرز پروازی بر فراز دریای اژه و همچنین قبرس و در این اواخر موضوع اعضای جریان فتح الله گولن که در یونان پناهنده هستند، به این اختلافات اضافه شده‌اند، تصریح کرد: تلاش طرف ترک برای بهبود روابط با یونان  طی دو سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است و سفر اخیر اردوغان به آتن  با چراغ سبز یونان روبرو شد و در همین چارچوب آتن اعلام کرد که شهروندان ترکیه می‌توانند برای درخواست ویزای توریستی هفت روزه برای سفر به ۱۰ جزیره نزدیک به سواحل ترکیه، اقدام کنند.
    این کارشناس مسائل ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این سفر و اظهارات اردوغان در جریان این سفر می‌توان گفت که آنکارا و آتن وارد فاز عادی‌سازی روابط شده‌اند؟ اظهار کرد: علی‌رغم اظهارات مثبتی که رئیس‌ جمهوری ترکیه و نخست‌وزیر یونان در نشست خبری داشتند، اما همچنان  بعضی مسائل در روند عادی سازی روابط وجود دارد که همانطور که اشاره شد اختلاف بر سر قبرس یکی از مهم‌ترین این مسائل است، چنان که ترکیه قاطعانه به دنبال تشکیل جمهوری قبرس شمالی یا قبرس ترک نشین است. موضوعی که به جز آنکارا به طور رسمی در هیچ کشور و نهاد بین‌المللی دنبال نمی‌شود و حتی به رسمیت نیز شناخته نمی‌شود. قبرس نیز حاضر نیست این جزیره به دو جمهوری تقسیم شود زیرا هم از قدرت قبرس یونانی‌نشین کاسته می‌شود، هم از نفوذ یونان در این جزیره استراتژیک در مدیترانه کاسته می‌شود و هم آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل چنین امری را برنمی‌تابند.
    حیدری در ادامه در واکنش به این پرسش که چرا اردوغان در شرایط فعلی به دنبال عادی سازی روابط با یونان است؟ خاطرنشان کرد: تمرکز ترکیه بر عادی سازی روابط با همه کشورها برای تمرکز بر موضوع مدیترانه شرقی و استفاده از منابع بستر دریا و همچنین موقعیت مهم این دریاست که بدون همکاری و همراهی کشورهایی نظیر یونان میسر نیست. وی  تاکید کرد : اردوغان از قدرت لابی یونانی در اروپا و به خصوص آمریکا مطلع است. همین لابی بود که مانع از فروش جنگنده اف ۱۶ به ترکیه تا به حال شده است.
    این روزنامه نگار در ادامه پاسخ به این پرسش افزود: اردوغان برای استفاده از مدیترانه، ترمیم روابط با غرب برای بهبود وضعیت اقتصادی و بدست آوردن تسلیحات مدرن مثل جنگنده، به دنبال عادی سازی روابط با یونان است، اما به نظر نمی‌رسد یونان به دلایلی از جمله مسئله قبرس و همچنین نقشی که آمریکا برایش در منطقه تعریف کرده، وارد روند عادی‌سازی روابط با ترکیه شود.