سرمقاله

وضعیت سخت حقوق‌بگیران / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20357  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 21 آذر 1402
    سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
    برجام به قوت خود باقی است
    سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تحولات اخیر نشان داد که یک بن‌بست در شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شده است و درواقع این شورا در انجام وظایف ذاتی خود ناتوان است.
    ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی این هفته خود با محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در نوار غزه گفت: ۶۷ روز است که شاهد تهاجم صهیونیست‌ها به نوار غزه هستیم و در طول این مدت ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی ۱۷ هزار و نهصد و نود و هفت نفر را به شهادت رسانده است.
    وی همچنین با محکومیت اقدام اخیر آمریکا مبنی بر وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد آتش بس در نوار غزه گفت: آمریکا یک تنه در برابر خواست  جامعه جهانی  مبنی بر ایجاد آتش بس در نوار غزه ایستاده است و رای به ادامه توحش و بربریت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین داده است. کنعانی گفت: وضعیت شورای امنیت نگران کننده است و این شورا نشان داده که در مقاطع حساس نمی‌تواند وظایف خود را به صورت کامل انجام دهد.
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارات مطرح شده مبنی بر لزوم بازنگری در برجام و ایجاد برجام ۲ گفت: ایده هایی تحت عنوان برجام ۲ معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که  از انجام تعهدات خود نسبت به توافق برجام استنکاف کرده‌اند و تعهدات پذیرفته خود را انجام نداده‌اند و اکنون با مطرح کردن برخی از ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت و توجیه بدعهدی خود هستند.
    این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران به برجام دیگری معتقد نیست و ضرورتی بر آن قائل نیست.
    وی همچنین با بیان اینکه برجام یک توافق امضا شده است که در آن مسئولیت‌ها و تعهدات تمام طرفین به صورت کامل مشخص شده است، افزود: آن طرفی که مسئولیت خود را در این توافق انجام داده است ایران است و کسانی که به مسئولیت‌ها و تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعات انحرافی مانند برجام ۲ صحبت کنند.
     کنعانی با ارائه توضیحاتی درمورد نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهوری به روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در ماه‌های آینده نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه برگزار می‌شود و امیدواریم برگزاری این نشست باعث ارتقاء بیش از پیش همکاری‌های سازنده تهران و مسکو  مبتنی بر منافع دو کشور شود.‌
    وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت عدم تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مجلس شورای اسلامی و توضیحاتی که وزیر خارجه در این ارتباط ارائه کرد و آخرین تلاش‌ها از سوی ایران برای تعیین سهم بستر ایران در دریای خزر تصریح کرد: این موضوع دارای یک روند تخصصی و نیمه حقوقی است و در همین چهارچوب این موضوع را دنبال می‌کنیم. نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر در این ارتباط فعال است و نشست‌های متعددی را در سطوح مختلف دو جانبه و چند جانبه دارد. در این ارتباط تحقق منافع ایران برای ما مهم است و ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم و همچنین بر ضرورت همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر برای استفاده مناسب و عادلانه از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در این منطقه تاکید داریم.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با ادعاهای روز گذشته الشرق الاوسط در ارتباط با عدم انجام سفر رئیس جمهور به ترکیه و طرح این ادعا از سوی این رسانه مبنی بر اینکه علت لغو این سفر این بوده که ایران در جریان این سفر به دنبال این بوده که به ترکیه برای توقف همکاری‌های تجاری خود با رژیم صهیونیستی فشار بیاورد و در همین چارچوب ترکیه اقدام به لغو این سفر کرده است، گفت: پیش از این در مورد علت تعویق سفر رئیس جمهوری به ترکیه توضیح دادیم و این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای موثر نیست و برخی با طرح برخی از گمانه‌زنی‌ها به دنبال دستیابی به اهداف خاص هستند.
    وی با بیان اینکه همانطور که پیش از این اشاره کرده بودیم این توافق صورت گرفته بود که بعد از دیدار وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در حاشیه نشست شورای امنیت در ارتباط با موضوع فلسطین هماهنگی‌های تکمیلی برای انجام سفر مورد اشاره انجام شود، گفت: همانطور که می‌دانید به دلیل عدم صدور ویزای به موقع برای هیات جمهوری اسلامی ایران ما نتوانستیم در نشست شورای امنیت شرکت کنیم.
    وی ادامه داد: در چارچوب توافق و گفت‌وگوهای انجام شده بین ایران و ترکیه سفر رئیس جمهوری به این کشور در یک بازه زمانی دیگری انجام خواهد شد و همانطور که اشاره کردم این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای موثر نیست. وی ادامه داد: روابط ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف روابطی سالم و مکمل است.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام و آخرین تحولات در ارتباط با مذاکرات برجامی و اظهارات روز یکشنبه وزیر خارجه در دانشکده فنی تهران در ارتباط با موضوع برجام گفت: من هفته گذشته در پاسخ به سوالی به موضوع برجام پرداختم و در این زمینه توضیح دادم و از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در مورد روند مذاکرات رخ نداده است.
    کنعانی تاکید کرد: همانطور که هفته پیش گفتم روند دیپلماسی در ارتباط با برجام همچنان باز است و در این زمینه مسیر دیپلماتیک پویایی خودش را دارد. البته تحت تاثیر تحولات منطقه این پویایی و تحرکات می‌تواند با فراز و نشیب‌هایی همراه باشد. کنعانی تاکید کرد: برجام به قوت خودش باقی است و هیچ کشوری به جز آمریکا از این توافق بین‌المللی تا کنون خارج نشده و ما به برجام پایبند هستیم.
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عراق و تاکید بر روند اجرایی کردن کامل توافق امنیتی ایران و عراق گفت: انتظار ایران در این زمینه  روشن است و آنچه سازوکارها و نهادهای نظامی انجام می‌دهند در چارچوب وظایف محوله است. کنعانی افزود: تلاش‌ها برای اجرایی کردن کامل این توافق نامه امنیتی  ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر  به سطح مورد انتظار دو کشور دست پیدا کنیم.
    این دیپلمات ارشد وی سفر پوتین به این کشور عربی  و موارد منتشر شده در آن در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و تعامل ایران با آژانس انرژی اتمی ‌گفت: موضوع مرتبط با مسائل هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشخص و روشن است و در سازوکارهای روشن و قانونی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی از جمله در چارچوب همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به منصه ظهور رسانده و اثبات کرده و حتی بعد از برجام در ۱۵ گزارش مدیرکل آژانس مورد تأیید قرار گرفته است.
    کنعانی تصریح کرد: فعالیت‌های موشکی ایران نیز در چارچوب‌های قانونی و منطبق با عرف بین‌المللی در چارچوب افزایش قدرت و توان دفاعی ملی ایران به منظور ایجاد بازدارندگی انجام می‌شود و در حال انجام است. این‌ها مواضع و دیدگاه‌های روشنی است و همواره مواضع اصولی و روشن ایران در این ارتباط بارها به شیوه‌های مختلف اعلام شده و ما در این زمینه فعالیت‌های روشنی داریم و از حقوق قانونی خود استفاده می‌کنیم.