سرمقاله

انزوای جهانی آمریکا و اسرائیل بعد از درگیری غزه و علت توصیه بایدن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20638  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 28 آذر 1402
    انزوای جهانی آمریکا و اسرائیل بعد از درگیری غزه و علت توصیه بایدن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

    بلافاصله بعد از شروع درگیری‌های غزه در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ بایدن و مقامات ارشد آمریکایی در کاخ سفید تقریبا  یکپارچه به حمایت سیاسی، مالی، نظامی تبلیغاتی از اسرائیل روی آوردند کشتار بی‌رحمانه فلسطینی‌ها توسط رژیم صهيونيستي را تحت عنوان اغوا کننده دفاع از خود توجیه کردند و گمانشان بر این بود همه دولت‌ها و حکومت‌ها در سراسر جهان و مردم دنیا به تبعیت از بایدن و نتانیاهو  از کشتار  اسراییلی ها حمایت خواهند کرد.
    با گذشت یک هفته،  مردم دنیا متوجه واقعیات شدند  حتی در آمریکا و کشورهای اروپایی با تظاهرات گسترده و تعجب آور و تحسین بر انگیز به حمایت از مردم غزه برخاستند و جنایات اسرائیلی‌ها و دولت‌های غربی حامی اسراییل را محکوم کردند.
    با گذشت زمان، آمریکایی‌ها و در راس آنها بایدن  متوجه شدند علاوه بر این که  مردم دنیا علیه اسرائیل و له فلسطینی‌ها شعار  می‌دهند دبیرکل سازمان ملل و دولتمردان کشورهای مختلف از جمله برخی از  دولت‌های اروپایی با واشنگتن و تل آویو همراه نیستند.
    آخرین پیش‌نويس قطعنامه که توسط امارات متحده عربی در مورد آتش‌بس انسان‌دوستانه در شورای امنیت سازمان ملل  در ۱۷ آذر ۱۴۰۲ مطرح شد ۱۳ کشور برخلاف نظر آمریکا، رای مثبت دادند اگر سواستفاده آمریکا از رای تبعیض‌آمیز وتو نبود قطعنامه به نفع آتش‌بس انسان‌دوستانه به پایان می‌رسید.
    درپی آن به پیشنهاد قطر و موریتانی قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ (‌۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ ) مطرح شد و از ۱۹۳ کشور ۱۵۳ کشور رای مثبت و کشورهای آمریکا، اتریش، پاراگوئه، گواتمالا، لیبریا، میکرونیزی، نائورو و پایوا گینه نو (برخی از این کشورها را با ذره بین‌های قوی  به زحمت می‌توان روی نقشه پیدا کرد.) و رژیم اشغالگر رای منفی و ۲۳ کشور رای ممتنع دادند.
    این در حالی است که در  همین مورد و قطعنامه مشابه که  در پنجم آبان ۱۴۰۲ مصادف با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳  در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود ۱۲۱ کشور رای مثبت و ۱۴ کشور رای منفی و ۴۵ کشور رای ممتنع دادند
    دقت در آرای داده شده در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ‌یک موضوع در دو فاصله زمانی کوتاه حاوی این واقعيت است دولت های جهان در حال موضعگیری در مقابل آمریکا و اسراییل هستند.
    بار اول ۱۲۱ کشور رای مثبت دادند بار دوم ۱۵۳ کشور.بار اول ۱۴ کشور رای منفی دادند بار دوم ۱۰ کشور .بار اول ۴۵ کشور رای ممتنع و بار دوم ۲۳ کشور.
    بلا درنگ‌ و در فاصله کوتاه بعد از رای مجمع عمومی بایدن متوجه واقعیت جهانی شد  به نتانیاهو  پیام داد: اسرائیل در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است و باید تغییراتی در ترکیب کابینه ایجاد کند.
    رهبران آمریکا و اسرائیل باید بدانند؛  با کشتار کوری که  اکنون در غزه  پیش گرفتند  ابتدا مردم دنیا را از دست دادند و اکنون نوبت دولت‌ها و حکومت‌های جهان فرا رسیده با واشنگتن و تل آویو همراهی نکنند.