صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20919  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 03 دی 1402
    تصویب قطعنامه ۲۷۲۲ با وتو آمریکا ‪/‬ سیف الرضا شهابی
    شاید در نگاه اول بیننده محترم از عنوان یادداشت فوق تعجب کند چگونه امکان دارد با وتو آمریکا قطعنامه‌ای به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد‌؟! این دقیقا همان چیزی است  که در جلسه شورای امنیت در شامگاه روز جمعه اول دی ۱۴۰۲ به وقت ایران ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳  جهانیان شاهد آن بودند.
    حدود یک هفته قبل امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه‌ای را  به شورای امنیت داد که در آن  خواستار افزایش کمک های انسانی به غزه و انتصاب یک هماهنگ کننده جهت تسهیل ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه بود.
    از آنجا که درصورت ادامه حملات اسراییل به غزه قطعنامه از توانمندی لازم برای اجرا برخوردار نیست نماینده  روسیه پیشنهاد اصلاحی داد مبنی‌ بر توقف فوری و پایدار خصومت‌ها  در غزه و در پی آن ارسال کمک‌های انسانی شامل مواد غذایی دارو. مواد سوختی و غیره که مردم غزه شدیدا به آن نیاز دارند.
    آمریکا در هنگام رای گیری برای پیشنهاد اصلاحی روسیه رای منفی داد (‌انگلیس رای ممتنع داد‌) و به این ترتیب مانع از توقف فوری و پایدار خصومت‌ها شد به عبارتی شفاف‌تر بر ادامه حملات و کشتار کودکان و زنان و سالمندان و بیماران برای چندمین بار مهر تایید زد.
    لاجرم شورای امنیت بعد از چند روز تاخیر  با ۱۳ رای مثبت  به قطعنامه ای رای داد که به کمک به غزه محدود می شود با این حال باز هم آمریکا حاضر نشد رای مثبت بدهد و به رای ممتنع بسنده کرد.
    البته روسیه هم رای ممتنع داد رای ممتنع روسیه اعتراض بود به رد پیشنهاد اصلاحیش توسط آمریکا و خواست نشان دهد این قطعنامه در سایه حملات بی وقفه اسرائیل فاقد ضمانت اجرایی در میدان است.
    قطعنامه به تصویب رسیده در محتوای خودش یعنی پوچ به این معنا و مفهوم که وقتی حملات هوایی به غزه ادامه دارد چگونه ممکن است به غزه کمک شود و مواد مورد نیاز را برسانند بطوریکه سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام از تصویب قطعنامه مزبور انتقاد کرد و خواستار آتش بس فوری و دائمی در غزه شد.
    آنچه که بیش از هر  موضوعی اکنون در غزه اهمیت دارد توقف حملات است حملاتی که تا کنون متجاوز از ۲۰۰۰۰ کشته و ۵۳۰۰۰ مجروح و زخمی که اکثر کشته ها کودکان و زنان هستند برجای گذاشته بیمارستان‌ها را ویران کرده تا مجروحین نتوانند از حداقل امکانات درمانی بهره‌مند بشوند.