سرمقاله

سونامی کمبود سرمایه در گردش / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21044  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 04 دی 1402
    ارائه یوزکیس سلامت بر بستر 5G همراه اول با بهره‌گیری از فناوری MEC

    همراه اول با ارائه یوزکیس ویژه حوزه سلامت در نمایشگاه تلکام 2023 که با آنالیز سیگنال‌های مغزی قابلیت پیش‌بینی حملات صرع را دارد، امکان لمس و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین در زندگی روزمره را فراهم کرد. 

    به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام 2023) سعی کرده است سبدی متنوع از محصولات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد.

    یکی از اقدامات اپراتور اول در این رویداد، انتقال تجربه استفاده و بکارگیری پلتفرم بومی MEC در قالب یک یوزکیس منحصر بفرد است که در صورت تجاری شدن ابزارهای مورد نیاز آن، قابلیت پیش بینی بروز «حملات صرع» را برای کاربران تلفن همراه با امکان ارسال نوتیفیکیشن و پیامک به مراکز اورژانس خواهد داشت.

    همچنین در صورت اتصال به خودروی هوشمندی که بیمار در معرض حمله، در حال رانندگی آن است، می تواند ضمن کاهش سرعت و کنترل خودرو، باعث کاهش حوادث ناگوار شود.

    بخش فنی اپراتور اول تلفن همراه با تمرکز بر مقوله «هوش مصنوعی»، این یوزکیس را به نمایشگاه تلکام 2023 آورده است.

    فرآیند اجرایی یوزکیس مذکور به این شکل است که حسگر مغزی روی سر افراد قرار می گیرد و با آنالیز سیگنال های مغزی، سه تا چهار ثانیه پیش از وقوع حمله، آلارم می دهد.

    با وجود قابلیت تحرک پذیری و ظرفیت گسترده شبکه ارتباطی همراه اول، این یوزکیس امکانی را فراهم می کند تا افراد دارای این بیماری در هنگام رانندگی، قبل از حمله متوجه شوند و در آینده کنترل خودرو را به خودروی خودران واگذار کنند.

    گفتنی است پروژه MEC عنوان اختصاری Mobile edge computing و سلوشنی برای پردازش روی لبه شبکه است. در حال حاضر همراه اول پلتفرم MEC را به صورت تجاری در دست بهره برداری دارد و چندین یوزکیس حساس به مقوله «تأخیر کم» را نیز بر این بستر اجرایی کرده است.