سرمقاله

حماس _ اسرائیل در محک تجربه ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21107  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 05 دی 1402
    چشم‌انداز سیاسی جهان در سال 2024 بررسی می‌شود
    سال انتخابات‌های سرنوشت‌ساز
    گروه بین الملل - روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به بررسی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی کشورهای مختلف جهان در سال آینده میلادی پرداخته و نحوه تأثیرگذاری آنها بر امور جهانی را مورد توجه قرار داده است.
    این رسانه انگلیسی نوشت: سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری یا پارلمانی مهمی در ایالات متحده آمریکا، روسیه، هند، اوکراین، پاکستان، اندونزی، مکزیک و تایوان و همچنین برخی دیگر از کشورهای کوچکتر برگزار خواهد شد. انگلیس و اتحادیه اروپا نیز هر دو انتخابات پارلمانی مربوطه خود را برگزار خواهند کرد.
    این گزارش می‌افزاید: انتخابات در کشورهای مختلف جهان در حالی قرار است برگزار شوند که آشفتگی‌های بین‌المللی از جمله جنگ‌ در اوکراین، حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه و درگیری‌های نظامی دیگری در مناطق دیگر دنیا در جریان است و جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، آن ها را «نقطه عطف تاریخ» نامیده است. انتخابات سال آینده جزو اولین رای گیری‌هایی خواهند بود که هوش مصنوعی پیچیده در آن تاثیر داشته و قدرت انتشار اطلاعات نادرست و تضعیف اعتماد عمومی به روند دموکراتیک در آن‌ها دیده خواهد شد.
    دیلی تلگراف پیش‌بینی کرد بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر میلیارد رای دهنده بالقوه در سطح جهان در انتخابات سال ۲۰۲۴ پای صندوق های رای خواهند رفت.
    این روزنامه انگلیسی برخی از مهم‌ترین انتخابات‌های سال ۲۰۲۴ جهان و چگونگی تاثیرگذاری آن‌ها بر تحولات بین‌المللی را این‌گونه مورد ارزیابی قرار داده است:
    آمریکا
    انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده با توجه به پیشتازی دونالد ترامپ در میان نامزدهای جمهوری‌خواه و آمار ضعیف بایدن در نظرسنجی‌ها که نشان‌دهنده نارضایتی شهروندان آمریکایی از او به دلیل اوضاع بد اقتصادی و حمایت از رژیم صهیونیستی است، ممکن است پیروزی دیگری برای جمهوری‌خواهان و شخص دونالد ترامپ به دنبال داشته باشد.
    رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا حمایت حدود ۶۰ درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را در سراسر کشور به دست آورده است. این در حالی است که نامزدهای دیگر از جمله ران دیسانتیس و نیکی هیلی، هنوز نتوانسته اند نظر رای‌دهندگان حزب را قبل از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان را به خود جلب کنند.
    به گزارش ایرنا، در ادامه این مطلب آمده است: نفوذ نامتناسب ایالات متحده بر امور جهانی نقش مهم مبارزات انتخاباتی عمومی در این کشور را پررنگ‌تر می کند. این در حالی است که هم بایدن و هم رقبای مختلف جمهوری‌خواه دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی درمورد جنگ‌های خارجی و افزایش نفوذ چین دارند. آخرین انتخابات در ایالات متحده، در سال ۲۰۲۰، شاهد بالاترین میزان مشارکت رای‌دهندگان آمریکایی در قرن بیست و یکم بود، به طوری که حدود دو سوم از واجدین شرایط در این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. پیروزی بایدن با برتری جزئی و تلاش‌های بعدی ترامپ برای انکار نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ سایه‌ای وحشتناک بر رقابت سال آینده انداخته و روندهای قانونی مختلفی را علیه ترامپ ایجاد کرده که همزمان با مبارزات انتخاباتی در دادگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.
    روسیه و اوکراین
    روسیه و اوکراین نیز در سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهند کرد. ولادیمیر پوتین، ‌رییس جمهور روسیه، ‌در ماه مارس برای چهارمین‌بار به عنوان رئیس فدراسیون روسیه نامزد خواهد شد. اگرچه سیستم قانونی پیشین روسیه قبلاً مانع از حضور مجدد یک نفر در این سمت می شد، اما تغییر قانون اساسی این کشور در سال ۲۰۲۰ به پوتین اجازه داد تا دوباره نامزد شود. او ۷۷ درصد از آرای مردمی را در سال ۲۰۱۸ به دست آورد.
    ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین نیز احتمالاً در سال آینده در انتخاباتی که به عنوان همه‌پرسی عملکرد او در طول جنگ تلقی می‌شود، دوباره شرکت خواهد کرد. وی سال گذشته را در سفر به پایتخت‌های غربی در تلاش برای متقاعد کردن رهبران این کشورها برای ادامه حمایت از تلاش‌های جنگی کی‌یف گذراند، اما پس از آن که تهاجم اوکراین برای عقب راندن نیروهای ارتش روسیه نتوانست انتظارات مورد نظر این کشور را برآورده کند، با انتقادات شدید داخلی مواجه شد. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین احتمالا والری زالوژنی، رئیس نیروهای مسلح این کشور، با زلنسکی رقابت خواهد کردد.
    هند و پاکستان
    انتخابات سال آینده در هند با حدود یک میلیارد نفر واجد شرایط، آن را بزرگ‌ترین انتخابات در جهان کرده است. نارندرا مودی با انتخاب نمایندگان برای لوک سابا (Lok Sabha) -مجلس سفلی پارلمان هند- برای دومین بار به دنبال نخست وزیری این کشور خواهد بود. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می دهد که اتحاد دموکراتیک ملی (NDA)، حزبی که مودی به عنوان رئیس حزب مردم هند (BJP)‌ رهبری می کند، انتظار می رود کنترل دولت را در دست داشته باشد.
    علی‌رغم آرای بالای مودی در نظرسنجی‌های داخلی، هند شاهد تضعیف نهادهای دموکراتیک خود در دوران نخست‌وزیری او و پیشروی به سمت ناسیونالیسم هندوی این نخست‌وزیر بوده است.
    با توجه به این که کمتر از ۱۲ ماه از میزبانی هند از اجلاس سران گروه ۲۰ در سال جاری گذشته و در بحبوحه جنجال بر سر قتل‌هایی که ادعا می شود به دستور سرویس‌های امنیتی هند در ایالات متحده و کانادا انجام شده، ‌ این انتخابات احتمالاً بحث های مهم و چالشی زیادی در مورد نقش هند در صحنه جهانی را مطرح خواهد کرد.
    پاکستان نیز انتخابات برگزار خواهند کرد. در پاکستان، عمران خان، نخست‌وزیر سابق این کشور، قصد دارد دوباره از زندان نامزد شود. گفتنی است خان در حال ارائه درخواست برای تجدیدنظر در مورد حکم دادگاه در مورد محکومیت پرونده فساد خود است.
    تایوان
    نخستین انتخابات مهم سال ۲۰۲۴ در ۱۳ ژانویه در تایوان برگزار خواهد شد. اگرچه انتخابات در این کشور در مقایسه با سایر کشورها تعداد کمی از رای دهندگان را پای صندوق های رای می برد و احتمالا تنها حدود ۱۴ میلیون نفر رای خواهند داد اما نتایج آن می تواند پیامدهای جهانی مهمی در پی داشته باشد.
    آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری در تایوان به نام های ویلیام لای و هو یو آی، از حمایت عمومی تقریباً یکسانی برخوردارند. حزب دموکراتیک مترقی (DPP) به رهبری لای برای جلب رضایت واشنگتن رویکرد جدایی‌طلبانه خود از چین تاکید می کند. در سوی دیگر، ‌ هو دیگر نامزد انتخابات تایوان و متحدانش در ماه‌های اخیر با حمایت دولت چین که مشتاق نزدیک‌تر کردن این کشور به مدار سیاسی خود است، به دستاوردهای مهمی رسیده است.
    اروپا
    در ماه ژوئن انتخابات سراسری اروپا برای پارلمان این قاره برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود حزب مردم اروپا (European People’s Party)‌ به رهبری مانفرد وبر بزرگترین گروه باقی بماند. در مورد معرفی یک سیستم جدید برای انتخاب رئیس بعدی کمیسیون اروپا اختلاف نظر وجود دارد. در صورتی که اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که رهبر بزرگترین حزب را رئیس اتحادیه کند آینده اورسولا فون در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
    چندین رای گیری ملی در کشورهای کوچکتر اروپایی در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده که می توان به انتخابات مجلس در پرتغال، لیتوانی و اسلواکی، انتخابات فدرال در بلژیک و انتخابات ریاست جمهوری در فنلاند، اسلواکی، ایسلند و کرواسی اشاره کرد.