سرمقاله

رشد اقتصادی بدون اثر عینی ‪/‬ نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21124  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 06 دی 1402
    تلاش بی‌نتیجه آمریکا در دریای سرخ
    کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا به خوبی می‌داند بدون تحقق خواست یمنی‌ها برای پایان دادن به حملات اسرائیل در غزه نمی‌تواند مساله حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را حل کند. به گزارش ایسنا،‌ ارتش یمن چندی است که در پی ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و از سویی وتو قطعنامه‌های آتش‌بس از سوی آمریکا در شورای امنیت تمام کشتی‌هایی را که از دریای سرخ به مقصد رژیم صهیونیستی در حال عبور هستند، یا کشتی‌هایی که متعلق به اسرائیلی‌هاست را هدف قرار خواهند داد.
    در ماه نوامبر، نیروهای انصارالله یمن یک کشتی باری را در دریای سرخ ربودند که گفته می‌شد مالکیت‌ آن مرتبط با اسرائیلی‌ها بوده است. طی دو ماه گذشته ارتش یمن با راکت و پهپاد نیز به چندین کشتی تجاری دیگر حمله کردند. از اوایل دسامبر ارتش یمن با پهپاد و موشک‌های بالستیکی که از مناطق تحت کنترل آنها در ساحل یمن شلیک شد، چندین شناور تجاری را در دریای سرخ هدف قرار دادند. ناوهای جنگی آمریکا، بریتانیا و فرانسه بسیاری از این موشک‌ها و پهپادهای را رهگیری و منهدم کرده‌اند اما چند کشتی در این حملات آسیب دیده‌اند.
    البته حملات یمنی‌ها به اینجا ختم نشد، آنها بعد از آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، چندین موشک و پهپاد به سوی این رژیم پرتاب کردند.
    در پی ادامه این حملات و تنش‌ها در دریای سرخ، آمریکا پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف دریایی را برای حمایت از کشتی‌های تجاری در برابر حملات بیشتر یمنی‌ها ارائه داده است که البته کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای عربی به جز بحرین از آن استقبال نکردند. کارشناسان و تحلیل‌گران این اقدامات را صرفا موجب افزایش تنش در منطقه قلمداد می‌کنند.
    «صباح زنگنه» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشدید مواضع کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس درباره تحرکات کشتی‌ها در دریای سرخ در واکنش به حملات یمنی‌ها علیه کشتی‌ها با مالکیت اشخاص اسرائیلی و رژیم صهیونیستی گفت: تا زمانی‌که به علت اقدامات مردم یمن در این مورد توجه نشود و آن علت برطرف نشود، مردم یمن هم‌چنان به موضع‌گیری‌ها و حملات‌شان ادامه خواهند داد. اصرار رژیم صهیونیستی بر کشتار و بمباران مردم غزه و هم‌چنین اعمال فشار و ترور مردم در کرانه غربی و سایر فعالیت‌های خلاف حقوق بشری نسبت به مردم فلسطین و کسانی که در اردودگاه‌های پناهندگان هستند موجب این اقدامات از سوی یمنی‌ها شده است و به نظر نمی‌آید با توجه به ادامه حملات اسرائیلی‌ها علیه مردم بی‌گناه غزه شاهد کاهش تنش در دریای سرخ باشیم.
    وی درباره پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلافی برای مقابله با حملات یمنی‌ها در دریای سرخ تصریح کرد: به لحاظ سیاسی ایجاد یک ائتلاف در دریای سرخ که هزارها کیلومتر از آمریکا فاصله دارد، معنی‌اش صرفا حمایت از رژیم اسرائیل است و این مورد پذیرش مردم یمن نیست و از طرفی به لحاظ عملی تا کشورهای منطقه حاضر نباشند در این ائتلاف شرکت کنند، ائتلاف چند کشور که بعضا خارج از منطقه هستند به نتیجه نمی‌رسد و ممکن است به گسترش تنش‌ها و درگیری بیشتر در منطقه منجر شود.
    زنگنه گفت: سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی به خوبی روحیه مردم یمن را می‌شناسند که وقتی مطلبی را می‌گویند، پایش می‌ایستند و اهداف‌شان را عملی خواهند کرد. آمریکا قبلا حمله‌هایی به یمن کرده بود و کشتی‌های نظامی و ناوهای دریایی‌شان مورد تعرض قرار گرفت و بعد از آن دیگر در آن مناطق دیده نشدند و فرار کردند.
    وی ادامه داد: هم‌چنین عملیات همه جانبه نظامی و محاصره و کشتار و تخریب از سوی متحد آمریکا علیه یمن انجام شد، اما باز هم دیدیم مردم یمن از اهداف و سیاست‌هایشان عدول نکردند تا بالاخره کشورهای متجاوز به آتش بس راضی شدند و محاصره را البته نصفه و نیمه رفع کردند. از این رو آمریکا به خوبی می‌داند بدون تحقق خواست یمنی‌ها و پایان دادن به حملات اسرائیل در غزه نمی‌تواند مساله حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را حل کند.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مقاومت کشورهای غربی در برابر آتش‌بس در غزه و حمایت از اسرائیل تصریح کرد: قدرت‌های توسعه‌طلب و زیاده‌خواه معمولا دیر به عقلانیت می رسند مگر اینکه وارد یک مقوله ای شوند که آبرویشان برودَ، مثل افغانستان، ویتنام و غیره و آن وقت عقب نشینی می‌کنند.