سرمقاله

رشد اقتصادی بدون اثر عینی ‪/‬ نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21180  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 06 دی 1402
    هشدار درباره وضعیت فاجعه بار جنوب غزه
    ۳۰۰ شهید طی چند ساعت
    در حالی که مناطق شرقی در مرکز نوار غزه شاهد حملات شدید و پی در پی در بامداد سه شنبه، هشتاد و یکمین روز از جنگ غزه بود، هواپیماهای اشغالگر همچنان به بمباران مناطق مختلف نوار غزه ادامه می‌دهند. درگیری‌های شدیدی نیز در مناطق مختلف بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگرِ در حال نفوذ درگرفته‌است.
    گروه‌های مقاومت فلسطین درگیر نبردهای شدید با نیروهای متجاوز اشغالگر هستند و درگیری‌های شدیدی در چندین منطقه به‌ویژه در خان یونس، البریج، النصیرات و المغازی در جریان است.
    گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که رزمندگان این جنبش با نیروهای اشغالگرِ در حال نفوذ به شرق و شمال خان یونس در جنوب نوار غزه درگیر شده‌اند.
    این گروه افزود، نیروهایش با خمپاره، مسلسل و گلوله‌های ضد زره با نیروهای اشغالگر مقابله می‌کنند.
    گردان‌های القدس همچنین اعلام کرد که تجمع نظامی دشمن را در منطقه جحرالدیک در مرکز نوار غزه با گلوله‌های خمپاره و دو خودروی نظامی رژیم صهیونیستی را با گلوله‌های آرپی جی در محله الشیخ رضوان در شهر غزه بمباران کرد.
    گردان‌های القسام همچنین کمین جدیدی برای نیروهای صهیونیست ایجاد کردند و بمب‌هایی را در صورت سربازان اشغالگر در ورودی تونلی مخفی که به عنوان کمین آماده کرده بود، منفجر کرد.
    درباره حملات صهیونیست‌ها، خبرنگار الجزیره گزارش داد که همزمان با حملات نیروهای اشغالگر به خان یونس در جنوب نوار غزه، آژیرهای خطر در نحال عوز در غلاف غزه به صدا درآمد.
    نیروهای رژیم صهیونیستی خانه‌ای در محله «هلندی» در غرب خان یونس را همزمان با گلوله باران مرکز این شهر بمباران کردند که دو شهید برجای گذاشت. همچنین بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی که خانه‌ای را هدف قرار داد، پنج فلسطینی در محله الامل در غرب خان یونس به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر به شدت مجروح شدند.
    خبرنگار الجزیره گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی همچنین حملاتی را به نزدیکی بیمارستان ناصر در خان یونس انجام داد.
    خبرنگار المیادین نیز اعلام کرد حملات صهیونیست‌ها به استان مرکزی و بمباران توپخانه‌ای شهروندان ادامه دارد. بیش از ۲۰ شهید در پی بمباران منازل مسکونی در خان یونس به بیمارستان منتقل شدند.
    این خبرنگار اضافه کرد حدود ۳۰۰ شهید طی ساعات گذشته به بیمارستان‌ها منتقل شدند. همچنین هواپیماهای اسرائیلی مسجد الصفا در بلوک شماره ۱ اردوگاه آوارگان البریج را بمباران کردند.
    این خبرنگار با اشاره به اینکه حملات شدید به خان یونس و محله بنی سهیلا ادامه دارد، گفت در پی حملاتی در جنوب غزه ۱۰ شهید نیز به بیمارستان ناصر منتقل شدند. همچنین شش شهید در بمباران خانه‌ای در نزدیکی منطقه الحاووز در غرب خان یونس و چهار شهید بر اثر بمباران یک خودرو غیرنظامی در همین منطقه به بیمارستان منتقل شدند. 
    خبرنگار المیادین در غزه همچنین گزارش داد که تجاوز به غزه، بیمارستان‌ها را به مراکز بهداشتی کوچکی تبدیل کرده که قادر به ارائه خدمات نیستند و با ظرفیت تنها ۳۰ درصد کار می‌کنند.
    این خبرنگار با اشاره به اینکه قایق‌های اشغالگر در طول شب همچنان سواحل غربی منطقه مرکزی نوار غزه را که شامل هزاران آواره است، هدف قرار دادند، خاطرنشان کرد: حملات از شب گذشته به منطقه مرکزی ادامه داشته و مخصوصاً در النصیرات و المغازی و در البریج متمرکز بوده‌است.
    وی خاطرنشان کرد: هواپیماهای جنگی، پهپادها و بالگردها در تهاجم و بمباران منطقه مرکزی مشارکت دارند.
    این در حالی است که اشغالگران همچنان اردوگاه البریج، منطقه جُحرالدیک و اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی شد. هواپیماهای اشغالگر شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه را هم هدف حملات قرار دادند.
    از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت وضعیت بهداشتی غزه فاجعه بار است. واقعیت بهداشتی از ابتدای جنگ شاهد بدترین وضعیت است. ما مجروحان را برای ورود به اتاق‌های عمل از هم تفکیک می‌کنیم و هر که حالش وخیم‌تر است، اولویت دارد.
    این سخنگو افزود سازوکار دنبال شده برای اعزام مجروحان به خارج جدی نیست و این مساله باعث کشته شدن آنها می‌شود. وضعیت بهداشتی جنوب غزه نیز فاجعه‌بار است و اشغالگران این را می‌خواهند.
    وزارت بهداشت فلسطین در غزه همچنین گفت: ۹۰۰ هزار کودک در مراکز سرپناهی در غزه از خطر خشکسالی، قحطی و بیماری رنج می برند.
    همچنین مروان حمص، مدیر بیمارستان ابویوسف النجار گفت: نیروهای اشغالگر اجساد ۸۰ شهید را پس از ربوده شدن از چند نقطه غزه به ما تحویل خواهند داد. بیمارستان‌های جنوب نوار غزه در وضعیت فاجعه باری قرار دارند و مجروحان به دلیل کمبود تخت روی زمین افتاده‌اند.
    وی افزود ۸۰۰ هزار نفر در شهر غزه و شمال نوار غزه بدون مراقبت بهداشتی هستند.
    همچنین هلال احمر فلسطین اعلام کرد: هدف قرار دادن منطقه گذرگاه رفح مانع از انتقال مجروحان برای مداوا به خارج از نوار غزه می‌شود.
    جمعیت هلال احمر فلسطین افزود که توپخانه رژیم صهیونیستی مقر این جمعیت در شهر خان یونس را هدف قرار داد.
    این نهاد گفت که این مقر هزاران آواره فلسطینی را در خود جای داده‌است که برای فرار از بمباران اشغالگران به آنجا پناه برده‌اند.
    این نهاد افزود: بیمارستان القدس در نتیجه حمله اسرائیل به شدت آسیب دیده‌است. اشغالگران تنها مرکز امدادرسانی در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند. ۵۰۰۰ مجروح در غزه به درمان در خارج نیاز دارند و مراحل انتقال آنها بسیار کند است.
    هلال احمر فلسطین ادامه داد: چندین کشور برای پذیرش مجروحان ابراز تمایل کرده‌اند، اما اشغالگران مانع خروج آنها از نوار غزه می‌شوند.
    اشغالگران ۶ نفر را در غزه اعدام کردند
    یک شاهد عینی از خانواده الخالدی گفت: روز جمعه گذشته در محله الشیخ رضوان شهر غزه، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی شش نفر از جمله چهار نفر از اعضای خانواده وی را اعدام میدانی کردند.
    این شاهد عینی گفت: نیروهای اشغالگر به خانه خانواده‌ام در یکی از بلوک‌های مسکونی در محله الشیخ رضوان یورش بردند و بدون اخطار قبلی شش نفر را با خونسردی اعدام کردند.
    اسرائیل مراکز ما را هدف قرار داد
    مسؤول هلال احمر فلسطین تاکید کرد: وضعیت بهداشتی در نوار غزه از همه جنبه‌ها چه خدمات آمبولانسی، بیمارستانی و یا حتی مراقبت از آوارگان در تمام مناطق نوار غزه بسیار دشوار است، زیرا کمک‌های دریافتی برای بیش از ۱۰ درصد نیازهای غزه کافی نیست.»
    عبدالجلیل حنجل، مسؤول هلال احمر فلسطین در مصاحبه‌ای با رادیو اسپوتنیک توضیح داد: «در شمال نوار غزه، مراقبت‌های بهداشتی کاملاً قطع شده‌است و همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در نتیجه حملات ارتش اسرائیل از کار افتاده‌اند.»
    وی تاکید کرد: «هلال احمر فلسطین یک مرکز درمانی تازه تأسیس داشت، اما ارتش اسرائیل آن را محاصره، منهدم و همه افراد حاضر در آن را دستگیر و بعداً تعدادی را آزاد کرد.»
    حنجل خاطرنشان کرد: جنوب نوار غزه وضعیت بهتری نسبت به شمال ندارد، زیرا از ۳۵ بیمارستان، ۲۲ بیمارستان و مرکز درمانی از کار افتاده‌اند، در حالی که بقیه مراکز به دلیل قطع شدن تمام وسایل امدادرسانی، سوخت و سایر موارد اولیه زندگی با حداقل سطح ارائه خدمات کار می‌کنند.