صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2146  |  صفحه آخرسیاست روز  |  تاریخ: 04 دی 1401
    در ۳۰ دقیقه بدون دارو فشار خون را کاهش دهید
    نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۳۰ دقیقه پیاده‌روی منظم صبحگاهی به‌ طور قابل توجهی فشار خون را طی روز کاهش می‌دهد. تاثیر پیاده‌روی تقریبا به اندازه مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون مفید است. پرهیز از نشستن طولانی مدت در طول روز نیز به پایین نگه داشتن فشار خون کمک می‌کند. این تحقیق نشان داد که ایستادن هرازگاهی همچنین فعالیت در بعدازظهر نیز می‌تواند مزایای ورزش صبحگاهی را برای زنان افزایش دهد.
    مایکل ویلر، محقق ارشد این تحقیق گفت: به‌طور سنتی، اثرات سلامتی ورزش و اثرات منفی رفتار کم تحرک بر فشار خون به‌طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته است؛ این مطالعه را انجام دادیم تا بدانیم که تاثیر ترکیبی این رفتارها بر فشار خون وجود دارد یا خیر.
    این مطالعه شامل ۶۷ فرد ۵۵ تا ۸۰ ساله بود که همگی دارای اضافه وزن یا چاق بودند. نتایج نشان داد که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک هر دو در این گروه کاهش یافته است.
    ویلر بیان کرد: هم برای مردان و هم برای زنان، میزان کاهش متوسط فشار خون سیستولیک پس از ورزش و وقفه در نشستن، به چیزی نزدیک می‌شود که از داروهای ضد فشار خون در این جمعیت برای کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته انتظار می‌رود.
    با این حال، این کاهش برای زنان بیشتر بود.
    ویلر اظهار کرد: «اینکه شرکت‌کنندگان در این مطالعه با ورزش تحقیق را شروع کنند عمدی بود زیرا می‌خواستیم روی جنبه جدید ترکیب ورزش با استراحت در نشستن تمرکز کنیم.»
    با این حال، به این معنی نیست که نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم که ایستادن هرازگاهی در زمان نشستن به تنهایی اثری برای کاهش فشار خون در مردان نداشته است زیرا هر اثری می‌تواند با اثر قبلی ورزش پنهان شود.
    همچنین به گفته محققان، میزان بالای کلسترول بد LDL، ممکن است با ۱۸-۲۰ درصد خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در بین افرادی که فشار خون بالا دارند، همراه باشد.
    به گزارش ساینس دیلی ،کتر «ریشی ریکی»، سرپرست تیم تحقیق و پزشک متخصص قلب و عروق، گفت: «فشار خون بالا عامل خطرناک بیماری قلبی عروقی است و لیپوپروتئین (A) نوعی کلسترول ارثی بد است که ممکن است منجر به بیماری قلبی عروقی شود.»
    وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم که در بین مبتلایان به فشار خون بالا که قبلاً هرگز سکته مغزی یا حمله قلبی نداشته اند، به نظر می‌رسد لیپوپروتئین (A) خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و خطر ابتلاء به یک واقعه قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.»
    شار خون بالا عامل اصلی خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است. در این مطالعه، فشار خون بالا به عنوان ۱۴۰ بر ۹۰ میلی متر جیوه یا استفاده از داروهای فشار خون تعریف شده است.
    مطالعات قبلی نشان داده است که وقتی فرد دارای فشار خون بالا و عدم تعادل لیپیدها است، خطر بیماری قلبی عروقی آنها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.