صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2147  |  صفحه آخرسیاست روز  |  تاریخ: 04 دی 1401
    اپل در تلاش برای توسعه پردازنده گرافیکی آیفون 14 پرو شکست خورده است
    غول آمریکایی صنعت موبایل مجبور است مجددا به کوالکام تکیه کند. به نقل از رسانه 9to5Google، گزارشی توسط رسانه The Information منتشر شده که ادعا می‌کند اپل مشغول کار روی یک پردازنده گرافیکی نسل جدید برای سری آیفون 14 پرو بوده است. مهندسانی که روی این GPU کار می‌کردند، بسیار سخت تلاش کرده اما در نهایت تلاش آن‌ها به شکست منجر شد. زیرا آن‌ها نتوانستند محصولی را ارائه دهند که بتواند انتظارات اپل از یک پردازنده گرافیکی را برآورده کند.
    نسخه‌های اولیه این پردازنده، در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به مرحله آزمایش هم رسید اما همه چیز آنطور که اپل انتظار داشت پیش نرفت. دو منبع نزدیک به اپل گفتند که این پردازنده گرافیکی، نه تنها باعث مصرف بیش از حد باتری این ۲ گوشی شد، بلکه حرارت ایجاد شده از آن باورنکردنی بود. اما از سمت دیگر، ۴ منبع آگاه دیگر نیز ادعا کرده که این مسائل خیلی دیر توسط اپل کشف شد. همین موضوع نیز اپل را وادار به استفاده از پردازنده گرافیکی یکپارچه با تراشه A16 Bionic کرد.
    پردازنده گرافیکی نسل بعدی اپل، دارای قابلیت‌هایی پیشرفته از جمله ردیابی پرتو با استفاده از Hardware Acceleration خواهد بود. این ویژگی باعث می‌شود بازی‌های موبایلی در این گوشی‌ها به سطح دیگری ارتقا پیدا کنند. اما آن پردازنده گرافیکی که اپل در نسخه‌های پرو سری آیفون ۱۴ از آن استفاده کرد، نتوانست آن گام بزرگ را برای اپل بردارد. همچنین رسانه The Information این شکست را بی‌سابقه‌ترین شکست اپل قلمداد کرده است.
    این شکست اپل همزمان شده با مشکلاتی که اپل با کوالکام بر سر پتنت‌های مرتبط با مودم‌های 5G داشتند. درواقع اپل مجبور شده که تمام تراشه‌های 5G مورد نیاز خود برای سری آیفون 15 را به کوالکام بسپارد. پیش از این اتفاقات، اپل امیدوار بود که خودش بتواند حداقل ۸۰ درصد از این تراشه‌ها را تولید کرده و تنها ۲۰ درصد آن را به کوالکام بسپارد. اما اکنون پتنت‌های کوالکام حاکی از آن بوده که این شرکت به تأمین تمامی مودم‌های 5G اپل در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.
    همانطور که احتمالا بدانید، واحد طراحی تراشه اپل تا کنون با مشکلات زیادی روبرو نبوده است، برای همین این موارد شاید بیش از حد به چشم بیاید. لازم به ذکر است علاوه بر اینکه اپل قادر به توسعه پردازنده گرافیکی و مودم 5G خود نیست، با جدایی چندین طراح و مهندس برتر خود مواجه شده است.
    زمانی که جرارد ویلیامز، برترین طراح تراشه شرکت اپل در آن زمان، تصمیم به جدایی از اپل برای تأسیس شرکت خود در سال ۲۰۱۹ گرفت، مایک فیلیپو جایگزین او شد. اما او نیز زیاد در این مقام دوام نیاورد و پس از کنار نیامدن با مهندسان، اپل را به قصد پیوستن به مایکروسافت ترک کرد. از آن زمان نیز، شرکت آمریکایی نتوانسته جایگزین مناسبی برای او پیدا کند و ریاست این واحد اکنون بر عهده جانی سروجی، معاون ارشد فناوری سخت‌افزار اپل است.