صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21721  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 16 دی 1402
    برای اولین بار در شرکت نفت و گاز آغاجاری
    استفاده موفقیت آمیز از روش های دانش بنیان جهت رفع موانع چاه های تولیدی
    برای نخستین بار در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری جهت رفع موانع بسیار سخت آسفالتی و سازندی از ابزار نازل جت دوار و حلال زایلین بصورت همزمان استفاده شد.
    حیدر الیاسی نیا مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز آغاجاری در بیان این خبر گفت: با توجه به اینکه چاه شماره 10 رگ سفید از سازند بنگستان میدان رگ سفید بدلیل تولید مواد آسفالتی و تشكیل موانع درون چاهی با افت فشار مواجه گردید و از سوی دیگر كلیه اقدامات قبلی جهت رفع موانع درون چاهی بی نتیجه بوده و نیاز به احیا مكرر با جریان دادن چاه به سمت گودال سوخت داشت که این امر علاوه بر هدر رفت سرمایه ملی ،آلودگی زیست محیطی نیز در برداشت؛ تولید از چاه تقریبا غیر ممكن گردید.
    مهندس الیاسی نیا افزود: استفاده از امكانات دستگاه تفكیك گر سیار برای احیا چاه نیز بدلیل نوع سیال تولیدی و امكان گرفتگی پمپ های دستگاه مقرون بصرفه نبود. پس از خارج شدن چاه از مدار تولید، با پیگیری های انجام شده با مهندسی بهره برداری ستاد ، پیشنهاد استفاده از تكنولوژی جدید برای تعمیر این چاه داده شد که پس از بررسی های كارشناسی تصمیم به تعمیر چاه با استفاده همزمان از حلال زایلین و ابزار جدید نازل جت دوار در حضور دستگاه لوله مغزی سیار گرفته شد.
    مهندس الیاسی نیا در ادامه عنوان نمود: استفاده همزمان از حلال و نازل جت دوار برای اولین بار در شركت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری علیرغم حفره باز بودن ناحیه تولیدی و ریسك بالای عملیات رفع مانع و نیاز به راهبری فنی دقیق در حین عملیات بر روی این چاه آزمایش گردید كه با رفع كامل موانع درون چاهی و تمیزسازی ستون چاه تا عمق نهایی و حل نمودن رسوبات آسفالتی در حدفاصل تولیدی چاه در حلال زایلین همراه گردید و چاه با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.
    وی افزود: متعاقب راه اندازی چاه ، آزمایش ممیزی فشار جریانی توسط واحد اندازه گیری ذخایر نفتی اداره خدمات عملیات انجام شد .
    مهندس الیاسی نیا هزینه این عملیات را بالغ بر 14 میلیارد ریال برشمرد و افزود : جهت كنترل فشار و متمركز نمودن سیال خروجی از لوله دستگاه لوله مغزی سیار همواره از ابزار نازل در تعمیرات چاهها استفاده می گردد.
    ابزار نازل جت دوار همان ابزار نازل با كاركرد جدید می باشد كه سیال خروجی آن فقط بر یك نقطه متمركز گردیده و همزمان موجب چرخش نازل نیز می گردد.