صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2183  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 05 دی 1401
    فرونشست زمین بحران آینده تهران
    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، گفت: بحران یک یا دو سال آینده تهران فرونشست زمین خواهد بود. به گزارش ایسنا، نصیری در یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش‌ها، انتقادات و پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عمده بار امداد کوهستان بر عهده جمعیت هلال احمر است، افزود: بخشی از مسئولیت‌ها نیز بر عهده سازمان آتش نشانی است و ما نیز سوله‌ای را در منطقه دربند در اختیار قرار داده‌ایم و البته باید حمایت بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.
    وی افزود: فروچاله‌ها به دلیل ساخت و سازها ایجاد می‌شود و جدیدا ردیف ۲۰ میلیارد تومانی از سوی شهرداری تهران برای دستگاهی در زمینه فروریزش‌ها اختصاص داده شده، فرونشست‌ها به سرعت در حال نزدیک شدن به مرکز تهران بوده، چرا که آبفا ناچار شده چاه‌های آب را اضافه کند. به این ترتیب بحران فرونشست در شیب جنوب غربی و شمال شرقی پیش می‌رود و بحران یک یا دو سال آینده تهران فرونشست زمین است و در سطح چند هکتار پیش می‌رود و می‌تواند شریان‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار دهد.
    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در حوزه بین‌الملل با ژاپن، الجزایر و ترکیه اقداماتی را انجام داده‌ایم. در خصوص گودهای پرخطر نیز اقدامات با جدیت دنبال خواهد شد.
    وی ادامه داد: هر نقطه شهر تهران یک معین از استان‌های کشور دارد. تهران پنج پهنه دارد و هر پهنه بر عهده یک استان است.
    نصیری با بیان اینکه وجود دستگاه‌های حاکمیتی در زمان بحران بسیار مهم است، افزود: حجم کار در سازمان مدیریت بحران سه برابر شده اما بضاعتی در سازمان وجود دارد و اگر بودجه و ساختارها تقویت شود اقدامات بیشتری انجام خواهد شد. هیچ جای دنیا حاکمیت نمی‌تواند مسئولیت کامل را بر عهده بگیرد و باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم و زیرساخت‌های مدیریت بحران جامعه محور را توسعه دهیم.
    وی ادامه داد: در بخش اراضی ذخیره شهر، سیاست‌های شهرداری با سیاست‌های این حوزه مطابقت دارد و ما ابزاری برای نظارت بر کمیسیون ماده ۵ هستیم ولی عضو آن نیستیم. بعضا مجوزی بدون رعایت دستورالعمل‌ها صادر می‌شود و در حال حاضر برای صدور مجوزها فشارهایی وجود دارد اما اقدامات لازم در این حوزه در دستور کار قرار دارد و انجام خواهد شد.
    نصیری با اشاره به اینکه در بخش هشدار سیل به ۱۰۰ درصد نزدیک شده‌ایم، افزود: در هشدار آب ۱۵ درصد، گاز ۸۰ درصد و زلزله ۶۵ درصد رشد داشته‌ایم.
    لزوم اقدام جدی برای بحران فرونشست در تهران
    یک عضو شورای شهر تهران بر لزوم اقدام جدی درباره بحران فرونشست در شهر تهران تاکید کرد.
    به گزارش ایسنا، میثم مظفر در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری گفت: تجربه شهرداری تهران برای مقابله و پیشگیری از فرونشست خیلی مستند، علمی و با تجهیزات و امکانات مورد نیازش روبرو نیست و در این زمینه کشورهای توسعه یافته در مدیریت شهری مکانیزم های خوبی را برای پایش، پیشگیری، کنترل، مقابله و اقدام واکنش سریع دارند.
    وی افزود: بحث پایش حفره‌های زیرزمینی و فرونشست دغدغه من است که به نظر می رسد لازم است شهرداری تهران تجهیزات و دستگاه های خاصی را در این زمینه خریداری کند و تا جایی که من اطلاع دارم این تجهیزات بصورت محدود در وزارت نفت موجود است و شهرداری در این زمینه امکانات مورد نیاز را یا ندارد و یا اگر هم داشته باشد، بصورت محدود است.
    رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ضمن اعلام آمادگی جهت اقدام ویژه در این زمینه در بودجه سال آینده تاکید کرد: در خصوص بحران فرونشست و پایش حفره‌های زیرزمینی اقدام جدی انجام شود.
    همچنین پیش از این آمیغ پی کارشناس زمین شناسی درباره این معضل کفته بود: پدیده فرونشست تدریجی است و نیاز به مدیریت دارد و فرونشست در تهران نیز مربوط به جنوب شهر تهران و دشت شهریار می شود که به مناطق شهری نیز کشیده شده است و برخی از مناطق تهران مانند مناطق ۱۷ و ۱۸ به مناطق دچار فرونشست کشیده شده اند و در سایر مناطق تهران فرونشستی دیده نشده است.
    وی در ادامه افزود: در سال های اخیر در تهران گسترش پهنه فرونشست رخ داده است اما چهار تا پنج برابر نشده است و سرعت بیشینه آن نیز کاهش یافته است و طبق براوردهای صورت گرفته تهران سالانه ۱۸ سانت فرونشست زمین را تجربه میکند البته این کاهش دو علت دارد یک آن که مدیریتی صورت گرفته باشد که جای خوشحالی دارد و دیگر آنکه سفره های آب زیرزمینی به طور کلی از بین رفته باشند و خاک کاملا فشرده شده باشد.