سرمقاله

استراتژی ایران و آمریکا: تعیین سرنوشت «غزه در غزه» ‪/‬ ابوالفضل فاتح

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21903  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 18 دی 1402
    آخرین تحولات جنگ غزه بررسی می‌شود
    بیش از ۸۰۰۰ مفقود در نوار غزه وجود دارد
    در زمانی که درخواست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در رد طرح‌های اشغالگران برای آوارگی مردم غزه بلند می‌شود، رژیم اشغالگر به جنگ نسل‌کشی خود ادامه می‌دهد و هدف قرار دادن آوارگان و پناهگاه‌ها اوج گرفته‌است در حالی که مقاومت فلسطین در محورهای مختلف با نیروهای اشغالگر مقابله می‌کند.
    در نود و سومین روز تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، گردان‌های القسام،‌ شاخه نظامی حماس اعلام کرد یک نفر بر صهیونیستی را با گلوله راکت یاسین ۱۰۵ در اردوگاه المغازی در مرکز غزه هدف قرار داد.
    وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ کشتار در نوار غزه انجام داد که منجر به شهادت ۱۱۳ نفر و زخمی شدن ۲۵۰ نفر دیگر شد.
    محمود بصل، سخنگوی دفاع مدنی غزه روز یکشنبه گفت که بمباران صهیونیست‌ها بیش از ۷۰ درصد توانایی‌های آنها را هدف قرار داده و کادر دفاع مدنی در معرض چندین هدف مستقیم و غیرمستقیم قرار گرفته‌اند و چندین مرکز نیز بمباران شدند.
    بصل با تاکید بر دستگیری پنج اکیپ دفاع مدنی گفت: به ۱۸ دستگاه خودروی آتش نشانی، ۱۸ خودروی امدادی و آمبولانس، پنج دستگاه بیل مکانیکی و ۱۰ تانکر آب نیازمندیم.
    وی از نهادهای بین‌المللی خواست امکاناتی در اختیار آنها قرار دهند و خاطرنشان کرد: برای شناسایی افراد زنده زیر آوار به دستگاه‌هایی نیاز داریم.
    بصل گفت: هیچ مقدار سوخت دریافت نکرده‌ایم که منجر به اختلال در بیش از ۷۰ درصد توان عملیاتی ما شده‌است. وی تصریح کرد که از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی تاکنون بیش از ۸۰۰۰ مفقود در نوار غزه وجود دارد.
    وی با اشاره به آواره شدن ده‌ها هزار شهروند از خانه‌های خود خاطرنشان کرد: نیروهای اشغالگر به عمد زیرساخت‌های نوار را تخریب کردند. بصل توضیح داد که بیشتر مجروحان به مداوا در خارج از نوار غزه نیاز دارند و از جامعه جهانی خواست فوراً برای توقف این جنگ خونین تلاش کنند.
    تعداد خبرنگاران شهید به ۱۰۹ نفر افزایش یافت
    دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه ترور روزنامه نگاران حمزه وائل الدحدوح و مصطفی ثریا را محکوم کرد و گفت که این جنایات مستمر ارتش اشغالگر علیه خبرنگاران با هدف ارعاب آنها و تلاش نافرجام برای پنهان کردن حقیقت است.
    این دفتر رسانه‌ای از تمامی اتحادیه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ها، حقوق بشر و نهادهای حقوقی خواست تا این جنایت و تکرار آن توسط اشغالگران را محکوم کنند و بر آن فشار بیاورند تا جنگ نسل‌کشی در نوار غزه را متوقف کند.
    این دفتر خاطرنشان کرد: تعداد خبرنگارانی که از آغاز جنگ غزه به شهادت رسیدند پس از شهادت خبرنگاران حمزه و مصطفی به ۱۰۹ نفر افزایش یافت.
    در ادامه جنایات اشغالگران، در بمباران مدرسه‌ای که محل اسکان آوارگان در اردوگاه المغازی در مرکز غزه بود تعدادی از فلسطینی‌ها شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند و نیروهای اشغالگر به روی آمبولانس‌ها و کادر آمبولانس در این اردوگاه آتش گشودند.
    وبگاه عرب ۴۸ نیز در این باره نوشت در نتیجه بمباران منزل خانواده تمراز در دیرالبلح و مدرسه‌ای که آوارگان در اردوگاه المغازی را در خود جای داده بود ۱۳ تن به شهادت رسیدند.
    همچنین نیروهای اشغالگر یک ساختمان مسکونی متعلق به خانواده «ابو علبه» در الفالوجا در جبالیا واقع در شمال غزه را همزمان با حملات هوایی به تل الزعتر در شمال نوار غزه بمباران کردند.
    خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که ۲۰ فلسطینی در بمباران صهیونیست‌ها در الفالوجا در اردوگاه جبالیا به شهادت رسیدند.
    به گزارش ایسنا، خبرنگار الجزیره گزارش داد که تعدادی از فلسطینی‌ها در این حمله شهید و زخمی شدند.
    در پی بمباران رژیم صهیونیستی که خانه‌ خانواده العاجز در محله الزهور در شمال شهر رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد، تعدادی مجروح از جمله کودکان به بیمارستان ابویوسف النجار منتقل شدند. 
    همچنین خبرنگار الجزیره گفت که تعداد شهدای بمباران رژیم صهیونیستی که ساختمانی را در رفح هدف قرار داد به هفت نفر افزایش یافت. طبق گزارش خبرنگار الجزیره همچنین در گلوله باران اشغالگران که خانه‌ای در دیرالبلح در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد، چندین تلفات برجای ماند.
    روز شنبه، فلسطینی‌ها اجساد خارج شده از قبرها را در قبرستانی در شهر غزه، در منطقه‌ای که ارتش اشغالگر از اواخر ماه اکتبر در آن حمله زمینی انجام می‌دهد، مجددا دفن کردند.
    فیلم‌های ضبط شده در قبرستان محله التفاح نشان می‌دهند که پیکرها در کفن‌هایشان در میان انبوهی از خاک نبش قبر شده‌اند. به نظر می‌رسد اجساد دیگر تا حدی در میان سنگ قبرهای وارونه در گورستان کوچک احاطه شده توسط ساختمان‌ها دفن شده‌اند، جایی که آثار تانک به وضوح روی زمین قابل مشاهده است. در میان پرواز مگس‌ها، حدود ۱۰ مرد، با دستکش و ماسک، مشغول دفن مجدد آن بودند.
    یکی از آنها پس از معرفی خود به عنوان عضوی از خاندان علیوه بدون ذکر نامش گفت: امروز وقتی از قبرستان بازدید کردیم تعجب کردیم که رژیم صهیونیستی همه قبور را کنده‌است.
    اگرچه او ندیده که چه اتفاقی برای اجساد افتاده‌است، اما گفت: اشغالگران با بولدوزرهایشان روی آنها رفتند. ما فقط چند تن از شهدا را پیدا کردیم، اما بقیه ناشناس بودند. همانطور که می‌بینید، این اقدام وحشیانه نه حرمت همه ادیان الهی را در نظر گرفته و نه هیچ حق انسانی را...»
    حماس صبح روز شنبه به «نبش قبر حدود ۱۱۰۰ قبر در قبرستان محله التفاح توسط اشغالگران واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که ارتش اشغالگر پس از نبش قبرها و بولدوزر کردن قبرستان، حدود ۱۵۰ پیکر شهدا را که در روز جمعه دفن شده بودند، ربود.