سرمقاله

شرایط مبهم، وضعیت شکننده / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22558  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 30 دی 1402
    طرح فروش در حاشیه بازار، با قیمت‌های خودرو چه کرد
    دولت پشت فرمان گرانی سواری
    گروه اقتصاد - قیمت خودرو به پیروی از افزایش قیمت دلار بازار آزاد روند صعودی خود را حفظ کرد. قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا حاکی از صعود خودروهای پرفروش ایرانی همچون پژو پارس، رانا، پراید و ساینا طی روز گذشته است. هم چنین در هفته جاری قیمت‌ها در بازار، رشد ۵.۶درصدی را به خود دیده است. در این بین محصولات مونتاژی رکورددار رشد قیمت شناخته می‌شوند. افزایش بهای نرخ ارز و همچنین وعده مجوز عرضه ۱۲۰هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار، دلیل روشنی بر روند صعودی قیمت‌هاست حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار نیز معتقدند عرضه به بازار کاهش یافته است.
    چندی پیش ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار بفروشند، باوجود رد این ادعا از سوی دستیار ویژه معاول‌اول رئیس‌جمهور، اما به گفته فعالان بازار، با طرح این ادعا بازار آرام خودرو دچار نوسان شد و روند صعودی گرفت.
    سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با فارس نیز با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: در روز‌های گذشته بازار آرام خودرو به هم ریخته و قیمت انواع خودرو در بازار افزایش قابل توجهی داشته است، این افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داد که در ۶ ماه گذشته در برخی محصولات خودروسازان داخلی، هیچگونه افزایش قیمتی در بازار تجربه نشده بود. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفته بود که: با طرح مسأله عرضه مازاد تولید خودروسازان با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار، بلافاصله قیمت برخی خودرو‌های داخلی بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و قیمت خودرو‌های مونتاژی نیز افزایش قابل توجهی یافته است، به عنوان مثال قیمت کوئیک ساده از ۳۵۰ میلیون تومان به حدود ۳۹۰ میلیون تومان و قیمت دنا اتوماتیک نیز از ۸۱۰ میلیون تومان به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. وی ادامه داد: همچنین قیمت خودرو‌های مونتاژی مانند لاماری از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و هایما از یک میلیارد ۴۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
    خودرو بالا و بالا می رود
    اما بررسی بازار خودرو طی چهار روز گذشته نشان از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها دارد؛ به طوری که از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه از بین محصولات مورد بررسی ، خودروهای داخلی به طور میانگین ۲۱میلیون تومان، یا به تعبیری ۳.۵درصد، و خودروهای مونتاژی به طور میانگین ۹۵.۵میلیون تومان، یعنی ۷.۳ درصد، رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. درصد رشد کل خودروهای مورد بررسی در چهار روز گذشته ۵.۶درصد بوده است. «دنیای اقتصاد» برای مرور نوسانات بازار خودرو قیمت ۱۸محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷ دی رصد کرده است.
    تقریبا تمام خودروهای مورد بررسی، با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند. البته روند رشد قیمت از زمان خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد اما همچنان ادامه دارد. از بین محصولات خودروسازان داخلی بیشترین رشد قیمت متعلق به دناپلاس دنده‌ای است. این محصول که در ابتدای هفته جاری ۷۲۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۷۶۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد قیمت ۴۵میلیون تومانی یا ۶درصدی را تنها طی چهار روز ثبت کند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس LX نیز هرکدام در این مدت زمان ۲۵میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. تنها محصولی که از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته تغییر قیمت نداشته ساینا S بوده که بهای آن روی ۳۸۵میلیون تومان ثابت مانده است. با این وجود رشد قیمت در مورد محصولات خودروسازان خصوصی بسیار قابل‌توجه‌تر بوده است.
    خودروهایی که 10 رقمی می شوند
    رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با بیان اینکه دولت از اشتباهات گذشته در بازار خودرو درس نگرفته و مجدد در حال تکرار آن است، گفت: طرح فروش خودرو در حاشیه بازار قیمت دنا را به یک میلیارد رساند. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو طی دی ماه گفت: سیاستگذاران همان اشتباهی که سال ۹۷ انجام دادند را مجدد مرتکب شده اند؛ آن سال هم گفتند خودروسازان بدهی انباشته زیادی دارند و اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، توان ادامه ندارند و از این دست صحبتها و بنابراین در نتیجه اشتباهی که در زمان وزارت آقای رحمانی رخ داد، دوباره بعد از ۵ سال تکرار شده و باعث افزایش قیمتها شده است.
    وی افزود: آن موقع اعلام خبر فروش خودرو در حاشیه بازار سبب شد تا پراید ۲۰ میلیونی به ۴۰ و ۲۰۶ از ۳۸ به ۷۰ میلیون تومان برسد. موتمنی با تاکید بر این که خودرو کالایی سرمایه‌ای شده و هر سخن مثبت یا منفی بر بازار آن تاثیر می‌گذارد، گفت: قیمت دنا به یک میلیارد تومان رسیده، با فروش خودرو ۵ درصد زیر حاشیه بازار، قیمت دنا ۹۵۰ میلیون تومان می‌شود و این کاهش قیمت چندان در قدرت خرید مردم تاثیر ندارد.
    وی با اشاره به این که خودروسازان ابتدا باید خودروهایی را که تا سال بعد پیش فروش کرده اند را تحویل دهند و چگونه با وجود این تعهدات، امکان فروش مازاد دارند، گفت: از زمانی که خبر فروش خودرو در حاشیه بازار مطرح شد قیمت خودرو رشد کرد؛ البته موج افزایش قیمت ها از اوایل شهریور ماه به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو آغاز شده بود و ابتدا پژو فاکتور نمی شود و بعد هم کم کم خودروهایی مانند ۲۰۷ و دنا و محصولات سایپا اضافه شدند.
    موتمنی در مورد روند قیمتی خودرو از ابتدای سال گفت: اوایل سال خودرو فاکتور نشد و افزایش قیمت رخ داد. اواسط برج ۲ شروع کردند با فاکتور کردن و قیمت ها تا یک ماه بعد ۳۰ درصد کاهش یافت. از برج ۵ به بعد هم عرضه کم شد و مجدد قیمت ها صعودی شد. تجربه ثابت کرده است هر موقع قیمت خودروهای داخلی افزایش می یابد تاثیرش را در رشد قیمت مونتاژی ها و وارداتی ها نیز می گذارد.
    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد میزان افزایش قیمت خودرو در یک ماه گذشته نیز گفت: در همه ماشین ها افزایش قیمت داشته ایم، کوئیک که ۳۴۶ میلیون تومان بود، ۳۹۰ را رد کرده است. دنا معمولی که تا مدت ها ۸۱۰ بود به بالای ۹۳۰ و دنا پلاس به یک میلیارد تومان رسیده است.
    موتمنی ادامه داد: پژوپارس که ماه ها بود در رنج ۵۰۰ میلیون تومان بود تقریبا ۵۹۰ میلیون تومان شده است، هایماS۷ در سه ماه اخیر فاکتور نشد و به یکباره از یک میلیارد و ۳۵۰ بود به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.وی در خصوص پیش بینی روند قیمت ها تا شب عید نیز گفت: بازاری یک نیازی دارد که اگر آن تامین شود، هیچ گاه افزایش قیمت رخ نمی دهد. وقتی نمی توانیم نیاز بازار را تامین کنیم تنظیم بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت فعلی رخ می دهد.
    این فعال حوزه خودرو در پایان گفت: ما اصلا مخالف آزادسازی قیمت نیستیم، اما زمانی باید اتفاق بیفتد که واردات توسط هر شخص حقیقی و حقوقی آزاد باشد نه این که فقط حقوقی ها بتوانند خودرو وارد کنند.
    وعده واردات خودرو چینی
    در همین حال اما حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره کاهش عوارض واردات خودروهای برقی گفت: واردات خودروهای برقی مشکل ناترازی در عرضه و تقاضای بازار خودرو را رفع می‌کند از طرف دیگر می‌تواند نقش اساسی برای رفع مشکل آلودگی هوا داشته باشد.وی با بیان این‌که صنعت آینده خودروسازی مربوط به خودروهای برقی است، اظهار کرد: باید با حرکت به سمت واردات خودروهای برقی علاوه بر حل مشکل ناترازی در بازار خودرو و رفع آلودگی هوا، فناوری جدیدی را به کشور وارد کنیم تا خودروسازان با استفاده از آن به سمت تولید خودروهای برقی بروند.
    باید به سمت کاهش تعرفه‌ها گام برداشت 
    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: براین اساس باید به سمت کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرکی و تسهیل‌گری گام برداشت اولویت هم واردات خودروهای برقی برای حمل و نقل عمومی باشد؛ طبق گزارشات ارائه شده به کمیسیون صنایع، یکی از خودروسازان به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به چین رفته بود که مذاکراتی برای خودروهای برقی شده و به ظاهر هم توافقاتی صورت گرفته است، در همین راستا قطعا مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تبدیل به قانون می‌تواند تسهیل‌گری برای واردات با کاهش هزینه‌های گمرکی و حقوق دولتی داشته و کمکی به عملیاتی شدن این موضوع کند.فیروزی با بیان این‌که سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی واردات است، اظهار کرد: باید زیرساخت‌های استفاده از خودروهای برقی به خصوص شارژ کردن آنها فراهم شود در حال حاضر در برخی از شهرها همچون تهران سکوهای شارژ در حال تعبیه و آماده شدن است.